خانه » همه » مذهبی » ماجرای صبر ذوالکفل

ماجرای صبر ذوالکفل


ماجرای صبر ذوالکفل

۱۳۹۲/۱۱/۱۶


۵۴۳ بازدید

سلام ماجرای صبر ذوالکفل چیست؟


با تشکر از ارتباط شما با این مرکز به مطلب زیر توجه کنید .
وَ إِسْماعِیلَ وَ إِدْرِیسَ وَ ذَا الْکِفْلِ کُلٌّ مِنَ الصَّابِرِینَ (انبیاء- 85)
و اسماعیل و ادریس و ذا الکفل را (به یاد آور) که همه از صابران بودند.
1.       مشهور این است که ذا الکفل از پیامبران بوده است هر چند بعضى معتقدند که او یکى از صالحان بود، ظاهر آیات قرآن که او را در ردیف پیامبران بزرگ مى شمرد نیز این است که او از انبیا ع است و بیشتر به نظر مى رسد که او از پیامبران بنى اسرائیل بوده است .
در علت نامگذارى او به این نام با توجه به اینکه کفل (بر وزن فکر) هم به معنى نصیب و هم به معنى کفالت و عهده دارى آمده است، احتمالات متعددى داده اند، بعضى گفته اند چون خداوند نصیب وافرى از ثواب و رحمتش در برابر اعمال و عبادات فراوانى که انجام مى داد به او مرحمت فرمود ذا الکفل نامیده شد (یعنى صاحب بهره وافى) و بعضى گفته اند چون تعهد کرده بود شبها را به عبادت برخیزد و روزها روزه بدارد، و هنگام قضاوت هرگز خشم نگیرد و تا آخر به وعده خود وفا کرد، ذا الکفل نامیده شد.
بعضى نیز معتقدند که ذا الکفل لقب الیاس است، همانگونه که اسرائیل لقب یعقوب، و مسیح لقب عیسى، و ذا النون لقب یونس مى باشد .
                        تفسیر نمونه، ج 13، ص: 484
2. مرحوم شیخ صدوق از حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نقل می کند که به امام جواد(ع) نامه نوشتم و سؤال کردم که اسم ذوالکفل چیست؟ و آیا او از مرسلین است؟
امام(ع) در جواب نوشتند: خداوند عزوجل 124 هزار نبی فرستاده که 313 نفر از ایشان از مرسلین می باشند که ذوالکفل هم از اینهاست، وی بعد از سیلمان بن داود(ع) در میان مردم مانند حضرت داود(ع) به قضاوت می پرداخته و جز برای خدا خشمگین نمی شد و اسم او (عویدیا) بوده و او همان است که خداوند عزوجل از او در کتابش یاد کرده است در آن جا که فرموده: (وَ اذْکُرْ إِسمَعِیلَ وَ الْیَسعَ وَ ذَا الْکِفْلِ وَ کلٌّ مِّنَ الأَخْیَارِ [ص- 48] ) و اسماعیل و یَسَع و ذوالکِفل را به یاد آور (که) همه از نیکانند.

3.       در ایه فوق ذا الکفل از صابران شمرده شده و در مورد چگونگی و مورد صبر ذا الکفل مطلبی در قران نیامده و چیزی در منابع در این مورد نیافتیم اما چون این پیامبر الهی مانند سایر پیامبران ع بر بلاهاى گوناگون و بر مشقت هاى طاعات و عبادات و اذیت هایى که دشمنان  دین   به آنها می نمودند صبر و استقامت می نمودند خداوند آنها را از صابرین دانسته است .
 
 
 
 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد