خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » مجلس به سراغ عملکرد «شستا» در دوره روحانی رفت / علل سانحه قطار مسافری مشهد – یزد چه بود؟/ مدیرعاملی راه آهن باید استعفا دهد / نصیرایی آب برخی مدیران را قطع کنید تا بدانند بی آبی چیست / لطفا زمان تعیین کنید تا مردم صادق الحن بودن دولت را قضاوت کنند

مجلس به سراغ عملکرد «شستا» در دوره روحانی رفت / علل سانحه قطار مسافری مشهد – یزد چه بود؟/ مدیرعاملی راه آهن باید استعفا دهد / نصیرایی آب برخی مدیران را قطع کنید تا بدانند بی آبی چیست / لطفا زمان تعیین کنید تا مردم صادق الحن بودن دولت را قضاوت کنند

وکلای ملت در نشست امروز صحن نحوه عملکرد مجموعه عظیم تامین اجتماعی و شستا از زیرمجموعه‌های مهم این سازمان را در قالب تصویب ۲ تقاضای تحقیق و تفحص زیر ذره‌بین قرار دادند.

نشست علنی امروز (سه‌شنبه 7 تیرماه) صحن راس ساعت 8 و 4 دقیقه و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان آغاز شد و در ابتدا علی نیک زادثمرین نایب رییس مجلس شورای اسلامی که ریاست صحن را برعهده داشت، در نطق پیش از دستور خود روز ششم تیر ماه، مصادف با سالروز شهادت آیت‌الله شهید بهشتی و 72 تن از یاران باوفای ایشان را گرامی داشت و به روح اطهر آن‌ها درود فرستاد.

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال 1392 الی 1399 اولین موضوعی بود که امروز در دستورکار امروز صحن قرار داشت که اجرای آن با موافقت 161 نماینده حاضر در جلسه همراه شد.

اما بر اساس گزارش ارائه شده و اخباری که در گذشته نیز مطرح بود، بررسی وضعیت مدیریت اقتصادی، مالی، اداری و حقوقی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و شرکت‌های زیر مجموعه آن محور اصلی این طرح است. همچنین بررسی مدیریت مالی و سرمایه گذاری شرکت‌های زیر مجموعه، فرآیند خرید و فروش داخلی و خارجی، خرید و فروش دارایی‌ها و نحوه رعایت صرفه و صلاح شرکت، اجاره دارایی‌ها، اخذ تسهیلات و نحوه پرداخت به شرکت‌های تابعه و اخذ تضامین بازپرداخت، چگونگی انجام حواله‌های ارزی، تخلفات ناشی از آن، بررسی نحوه انتصابات و بررسی تناسب ترکیب اعضاء هیات مدیره‌ها در برخی از شرکت‌ها از لحاظ تحصیلات و تجربه کاری متناسب با فعالیت اجرایی شرکت، نحوه بکارگیری مشاوران، عضویت اعضای هیات مدیره‌ها به صورت همزمان در شرکت‌های مختلف، بررسی ضوابط حقوق و مزایای معاونان، مشاوران و مدیران شرکت‌ها و تخلفات ناشی از آن، بررسی مدیریت بخش حقوقی شرکت‌های زیر مجموعه شستا و تعداد دعاوی حقوقی، فرآیند دعاوی و نحوه صرف هزینه‌های وکالت و نتایج مالی دعاوی حقوقی به نفع شستا، بررسی انتصاب مدیران حقوقی متمرکز از طریق معاونت حقوقی شرکت شستا و اخراج کارشناسان حقوقی مستقل نیز از دیگر محورهای این طرح تحقیق و تفحص است.

در ادامه علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس به عنوان نماینده متقاضی اجرای این طرح تحقیق و تفحص گفت: طی دوره‌های گذشته مجلس دو بار موضوع تحقیق و تفحص از شستا در دستور کار نمایندگان قرار گرفت، اما نتیجه آن در صحن علنی مطرح نشده که بیانگر اهمیت تحقیق و تفحص از این مجموعه عظیم است.

تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تأمین اجتماعی

در ادامه بهارستان‌نشینان گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تأمین اجتماعی در حوزه انتصابات و نحوه مدیریت شرکت‌های وابسته خصوصاً شستا را نیز تصویب کرده و در پی آن عملکرد سازمان تامین اجتماعی و زیرمجموعه‌های آن را برای دومین بار در این نشست زیر ذره بین قرار دادند چرا که ابهاماتی را نسبت به نحوه عملکرد شرکت شستا به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های کشور از لحاظ مالی، انتصابات با صلاحیت‌های غیر حرفه‌ای و با نگاه سیاسی و رابطه‌ای، عدم اطلاع‌رسانی صحیح پیرامون ورود شرکت شستا به بورس، بی‌عدالتی در توزیع اعتبارات درمانی به نحوی که برخی مناطق با پنج هزار بیمه گر فاقد درمانگاه هستند، ضعف در خدمات‌رسانی بیمارستانی و تمرکز خدمات فوق تخصصی و ویژه صرفا در بیمارستان میلاد تهران، ضعف مدیریت در برخی استان‌ها، عدم عدالت در پرداختی‌ها در داخل سازمان، ضعف در استفاده از امکانات مشارکتی، ضعف در استفاده از اداره بدون کاغذ (paperless) و تاخیر در حذف دفترچه‌های کاغذی، اعمال نظر در میزان درصد از کارافتادگی و غیرعلمی بودن درصد تعریف شده برای اشخاص، عدم حمایت از کارگران ساختمانی در حوزه پوشش بیمه‌ای و فاصله زیاد بین حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگان سایر دستگاه‌ها وارد دانستند.

در ادامه سیدغنی نظری خانقاه به عنوان نماینده تقاضاکننده این طرح تحقیق و تفحص نیز مغایرت عملکرد سازمان تامین اجتماعی با قانون اساسی و اسناد بالادستی را دلیل ارائه این پیشنهاد اعلام کرد.

تصویب تحقیق و تفحص از نحوه انتقال آب بین حوضه ای توسط وزارت نیرو

اما در ادامه نشست علنی نمایندگان مجلس با تحقیق و تفحص از وزارت نیرو به دلیل نحوه انتقال آب بین حوضه‌ای نیز موافقت کردند. موضوعی که بر اساس آنچه سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس بدان اشاره کرد، وزیر نیرو خود در نشست این کمیسیون اعلام کرده بود که هرگونه انتقال آب بین حوضه‌ای به غیر از نیازمندی های آب شرب ممنوع است بنابراین اجرای این طرح با هدف شناسایی ترک فعل ها و اقدامات خلاف مصالح و منافع ملی در دولت‌های گذشته که سبب شکل‌گیری آسیب‌های فراوانی برای امروز و آینده کشور شده است، کلید خورد.

سیدسلمان ذاکر در اخطار قانون اساسی طبق بند 9 و 12 مطرح کرد و گفت: عزم کشور باید برطرف کردن همه محرومیت ها باشد، در کشور سدسازی ها نیاز به جانمایی و موقعیت دارد، اگر ما بخواهیم اصول پنجگانه یونسکو را در نظر بگیریم اصلا نباید سد بسازیم، برخی سدسازی ها 20 سال طول کشیده است.

وی با اشاره به سدسازی های بسیار در کشور ترکیه مطرح کرد: ترکیه ده ها سد ساخته است اما ما در کشور نیاز به آب شرب داریم که هنوز نمی توانیم آن را تامین کنیم. باید وزارت نیرو را به سدسازی تشویق کنیم، من مخالف با این نوع تحقیق و تفحص هستم.

همچنین محمدتقی نقدعلی در تذکر آئین نامه ای مطرح کرد: هیچ کس مخالف تحقیق و تفحص نیست ولی تحقیق و تفحص در کمیسیون کشاورزی به طور کلی است، این تحقیق و تفحص به نام یک استان است اگر انتقال آب بد و اشتباه است به بن و بروجن هم بد است.

وی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی به طور یکجانبه تحقیق و تفحص را مطرح کرده است که این موضوع نباید یک جانبه باشد، تحقیق و تفحصی که فقط مربوط به بهشت آباد باشد صحیح نیست، این تحقیق و تفحص غلط است. چرا که این تحقیق و تفحص مربوط به بهشت آباد شده، بهشت آبادی که هنوز کلنگ آن نخورده است، این تحقیق و تفحص یکجانبه گرایانه است.

ارائه گزارش کمیسیون عمران از علل سانحه قطار مسافری مشهد – یزد

در این نشست گزارش کمیسیون عمران از علل سانحه قطار مسافری مشهد – یزد که به فوت ۲۲ نفر و مصدومیت ۸۶ نفر منتهی شده و پس از ماموریت رییس مجلس شورای اسلامی به نماینده طبس در مجلس و این کمیسیون برای بررسی علل بروز این سانحه تهیه شد، که بر اساس این گزارش، عوامل انسانی و عقب‌ماندگی‌های تاریخی به عنوان علل اصلی بروز آن اعلام شد.بعد از ارائه این گزارش محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از قوه قضائیه خواست در زمان قابل قبولی مقصرین این سانحه را شناسایی و مجازات کند.

طغیانی: راه آهن تصدی‌گر نیست؛ سیاستگذار است/ ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

مهدی طغیانی در این نشست در جریان گزارش ارائه شده، با اشاره به اهمیت ارائه خدمات زیرساختی، گفت: این سانحه باید فرصتی برای بهبود شرایط باشد چرا که این سانحه محصول ساختار و سیستمی بوده که خوب کار نکرده و اشتباهات را افزایش داده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مجموعه های برنامه ریزی تلاش می کنند تا سوانح له حداقل برسد، گفت: با این حال، سیستم ضعیف راه آهن کشورمان، سانحه های بزرگی را در سال های اخیر منجر شده است لذا ما در مجلس در برابر جان تک تک مردم مسئول هستیم و باید سیستم ها بررسی و پیگیری کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از حوادث در این حوزه اعلام نمی شود اما به صورت میانگین یک حادثه در هفته داریم، عنوان کرد: وضعیت بهره برداری از سرمایه عظیم راه آهن کشورمان بسیار ضعیف است به طوری که در سانحه اخیر، 30 کیلومتر مسیر بالانس نداشت و حتی اگر بیل مکانیکی در مسیر قرار نداشت، یک ترمز قطار نیز این سانحه را به بار می آورد.

طغیانی ادامه داد: از سوی دیگر سرعت قطارها بسیار کند است و تا بار از بندرعباس به تهران برسد، 2 روز طول می کشد و این در حالی است که از کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب صحبت می کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در اامه با بیان اینکه سیاست های کلی اصل 44، چراغ راهنمایی برای ما است و آیین نامه های لازم نیز از 12 سال قبل ابلاغ شده، اظهار داشت: باید از بخش خصوصی استفاده شود اما ایرادات کار باعث خروج این بخش از راه آهن شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بهسازی و نوسازی ناوگان ریلی کشور با واگذاری به بخش خصوصی واقعی و نه فاسد، اتفاق می افتد.

مطهری: مدیرعاملی راه آهن باید استعفا دهد

اردشیر مطهری نیز به عنوان نفر دوم با تأکید بر اینکه میعاد صالحی به دلیل عدم کفایت باید از سمت مدیرعاملی راه آهن استعفا دهد، گفت: این جایگاه نیازمند تعهد و تخصص است و صرفا جوان بودن فرد نمی تواند دلیلی برای این انتصاب باشد. امروز در ساختار راه آهن، بالغ بر 6 ماه از تصدی این اداره می گذرد که همزمان با آن تصدی مدیرکل 2 اداره تلفیق را نیز دارد و این در حالی است که افراد دیگری هستند که قابلیت و تواناهایی لازم را دارند.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه راه آهن مجموعه بهره برداری گسترده با نیازهای تخصصی و به هنگام است، عنوان کرد: انتصاب مدیران متخصص و هماهنگی آنها با سازمان های مرتبط برای راه آهن بسیار ضروری است که متأسفانه در ماه های اخیر خدشه دار شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان سمنان در پایان خاطرنشان کرد: زیرمجموعه راه آهن از مدیریت صالحی راضی نیست و ایشان بدهکار این مسئولیت و مأمویریت است. حتی ما امکان یک تماس با وی را نداریم لذا نمایندگان نباید مماشات کنند و باید بدانیم که تبعات نارضایتی زیرمجموعه، برای مردم کف جامعه خواهد بود.

همچنین سید البرز حسینی در رابطه با گزارش کمیسیون عمران در خصوص سانحه قطار مسافری مشهد – یزد گفت: رخ دادن یک حادثه بیانگر دخیل بودن مجموعه ای از عوامل است، در واقع اگر در طول یک مسیر یکی از مولفه ها درست و بجا انجام وظیفه نکند، شاهد بروز حادثه خواهیم بود.

نماینده مردم خدابنده در مجلس یازدهم اظهار کرد: حمل و نقل جاده ای علاوه بر اهمیت اقتصادی، موجب روان سازی جابجایی کالا و مسافر می شود و بر این اساس 95 درصد سهم حمل و نقل در حوزه جاده ای انجام می شود؛ این مهم در حالی است که حوزه ریلی، هوایی و آبی علی رغم سهم کم، دارای حساسیت بالایی باشد، زیرا بروز یک حادثه موجب تاثیرپذیری افکار عمومی می شود.

وی ادامه داد: در واقع سقوط یک هواپیما یا خروج قطار از ریل، موجب خدشه دار شدن افکار عمومی و همچنین کاهش اعتماد در این حوزه می شود.

حسینی تصریح کرد: مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل، مشکلات نهادی است؛ در واقع طبق صحبت های آقای صالحی سرعت قطار یکصد کیلومتر فراتر از حد استاندارد بوده و سرپرست کارگاه، پایش مناسب در آن بخش از مسیر انجام نداده است که بیانگر ریشه مشکلات است. پروژه های ریلی افرادی را می خواهد که دقت نظر داشته باشند، زیرا اکنون اهمال سرپرست کارگاه موجب شده حوزه ریلی زیر سوال برود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: در حوزه راه آهن مشکلات جدی وجود دارد که مدیریت ها و ساختارها دو بخش مهم آن هستند، حوزه راه آهن آنقدر اهمیت دارد که برای هر بخش آن مدیرکل در نظر گرفته شده و هوشمندسازی در آن صورت گرفته است؛ سهم ما در بحث حمل و نقل کالا در حوزه ریلی 10 درصد است در حالی که باید به بیش از 25 درصد برسد.

وی خاطرنشان کرد: در فرآیند این حادثه مجموعه دولت مقصر است و باید استعفا و سپردن مسئولیت به فرد دیگری انجام می شد تا جامعه متوجه مسئولیت پذیری شود، نه اینکه صرفاً به یک عذرخواهی بسنده شود.

همچنین مجید نصیرائی در جریان گزارش کمیسیون عمران از سانحه ریلی مسافربری مشهد- یزد، گفت: ضعف مدیریت و عدم نظارت در به وجود آمدن این حادثه مشهود است، باید آسیب شناسی دقیق صورت گیرد و به سادگی از کنار آن عبور نکنیم و نباید این اتفاق را صرفا به گردن لوکوموتیوران و راننده بیل مکانیکی انداخت بلکه باید ضعف ساختارهای اجرایی و نظارتی دیده شود.

نماینده مردم فردوس و سرایان و طبس و بشرویه در مجلس ادامه داد: در کنار اتفاق تلخ از حضور به موقع مدیران از جمله وزرا تشکر می کنیم، استاندار خراسان رضوی و فرماندار طبس در همان لحظات اول در صحنه حاضر شده و با مدیریت بحران حواشی حادثه را مدیریت و آسیب ها را به حداقل رسانده است.

وی با بیان اینکه زیرساخت های منطقه طبس مناسب وقوع مجدد چنین اتفاقاتی نیست، گفت: حوادث طبیعی و معادن این منطقه احتمال وقوع هر حادثه ای را افزایش می دهد اما زیرساخت های بهداشت و درمان، راه و امدادی این منطقه برای کاهش آسیب ها فراهم نیست.

همچنین احد آزادیخواه در رابطه با گزارش کمیسیون عمران در خصوص سانحه قطار مسافری مشهد – یزد با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) گفت: علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد، از رئیس کمیسیون عمران و اعضای کمیسیون برای تهیه این گزارش جامع و مانع که به لحاظ فنی مصادیق بسیار ظریفی را مدنظر قرار دادند، تشکر می کنم.

نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم در تذکری به وزیر راه و شهرسازی افزود: آقای وزیر؛ شما وزیر دولت حجت الاسلام رئیسی هستید، این دولت بزرگی است و با عزم راسخ آمده است. توئیتی که از جانب شما خطاب به مدیرعامل شرکت راه آهن منتشر شد، درست نبود، نعره حیدری باید می کشیدید، چرا که حادثه ای اتفاق افتاده، عده ای از هموطنان جانشان را از دست داده و خانواده هایی داغدار شدند و شما خطاب به مدیرعامل خود توئیت می کنید که اگر این کار را از طریق اتوماسیون انجام می دادید زودتر به دستشان می رسید!

وی با اشاره به گزارش کمیسیون عمرانی مجلس و وجود سرعت بالای قطار به عنوان یکی از علل اصلی وقوع حادثه اظهار کرد: از مجموع 7 نقصی که کمیسیون عمران در گزارش خود به آن اشاره کرده است، به سرعت بالای قطار تاکید شده است. این موضوع را چگونه باید تدبیر کرده و چند بار باید تکرار شود تا جلوی آن گرفته شود؟ اگر تصادفی اتفاق افتاده متاثیر از علل و عواملی بوده است.

آزادیخواه اشاره کرد: گفته شده هدایت قطار توسط لوکوموتیوران پایه 3 انجام شده که غیرقانونی است و هر کسی جواز این کار را داده باید به اشد مجازات محکوم شود. ما نباید کوتاه بیاییم، چرا که قانون امری را مجاز ندانسته، اما هدایت قطار به دست راننده پایه سوم داده شده و با جان این همه مسافر بازی شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به وجود بیل مکانیکی روی ریل راه آهن افزود: پیمانکار نگهدار خط، بیل مکانیکی را روی خط نگه داشته و ناظر مقیم هم وجود نداشته است. هر پیمانکاری نیاز به ناظر مقیم دارد، اما در این موضوع، بیل مکانیکی بدون توجه بر روی خط قرار گرفته است، لذا تقاضا دارم این پرونده به کمیسیون اصل 90 و یا مراجع قضایی ارسال شده و موضوع مورد پیگیری قرار بگیرد و نتیجه توسط کمیسیون عمران و مجلس شورای اسلامی به اطلاع خانواده های داغدار برسد تا بدانند وکلای ملت و نمایندگان انقلابی پیگیر مشکلات آنها هستند.

براساس این گزارش حبیب اله دهمرده در رابطه با گزارش کمیسیون عمران از سانحه ریلی مسافربری مشهد- یزد، گفت: چنین شیوه های مدیریتی برای نظام جمهوری اسلامی ایران وهن ایجاد می کند و قابل قبول نیست؛ متاسفانه در بررسی این حادثه شاهد بی نظمی های بسیاری در حوزه مدیریتی هستیم و کسی هم پاسخگو نیست، چرا یک بیل مکانیکی در مسیر رها شده است.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسئولان باید پاسخ دهند آیا جان آدم ها بی ارزش است؟ اگر جای وزیر راه بودم ابتدا خودم استعفا می دادم و یا مسئولین مربوطه را برکنار می کردم؛ باید خون بها مشخص شود زیرا افراد مسئول در این حوزه مجرم هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه مشاهده می شود مسئولیت مهم حوزه ریلی به عنصری با نام صالحی سپرده شده که تجربه ای ندارد لذا باعث بروز چنین حوادثی می شود و مشاهده می شود که خانواده ها داغدار شده، وهن برای نظام رخ داده و دنیا شیوه مدیریتی مان را به تمسخر گرفته است.

دهمرده افزود: آقای وزیر باید برای کاهش آلام مردم پیش قدم می شد و استعفا می داد، همچنین اگر جای آقای صالحی بودم شهامت می داشتم و چنین مسئولیتی را از ابتدا قبول نمی کردم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: باید برای مسئولان این حادثه اشد مجازات پیش بینی شود زیرا چنین اقدامی نوعی پیشگیری به شمار می رود.

رحمت الله نوروزی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 7 تیر ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: براساس برنامه ششم توسعه باید 10 درصد از بودجه سالانه به توسعه شبکه ریلی و کریدورهای بین المللی اختصاص یابد، اما این امر توسط مدیرعامل سابق شرکت ملی راه آهن، انجام نشده است و از سال 92 با حضور 3 رئیس جمهور در استان گلستان و مرز اینچه برون، مصوباتی وجود داشته اما هیچ اقدامی انجام نشده است. از این رو مجلس و کمیسیون اصل 90 و دستگاه های نظارتی این موضوع را پیگیری کنند.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس یازدهم افزود: وزیر راه باید نسبت به حادثه رخ داده درخصوص خروج قطار از ریل در محور مشهد-یزد در مجلس حاضر و پاسخگو باشد. این حادثه دل مردم را رنجانده است، روز گذشته در علی آباد کتول که از سال 92 تذکر می دهیم که مسئولان باید توسط دستگاه قضائی مورد مواخذه قرار گیرند، چرا که یک جوان 30 ساله و کودک 5 ساله در تقاطع غیرهمسطح در این منطقه به دلیل بروز حادثه تصادف فوت کردند که این امر ناشی از کم کاری مسئولان بوده است.

وی ادامه داد: صالحی مدیرعامل راه آهن نمی تواند مسئول سوانح را مشخص کند! این تعارض منافع بوده و وزیر باید حکم مسئول رسیدگی به سوانح را امضا کند، لذا وزیر باید در صحن علنی مجلس حضور پیدا کرده و نسبت به موضوعات پیش آمده پاسخگو باشد.

نوروزی در تذکری خطاب به وزیر علوم عنوان کرد: برخلاف قولی که داده بودید، سهم جذب دانشجویان کارشناسی ارشد کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد را کاهش داده و به دانشگاه های غیرانتفاعی دادید.

وی خطاب به رئیس مجلس گفت: قول اجرای قانون رتبه بندی معلمان را داده بودید، در حال حاضر معلمان چشم انتظار هستند، لذا وزیر آموزش و پرورش باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد. همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز از موضوعاتی است که باید مورد توجه مجلس قرار گیرد.

محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 7 تیرماه) مجلس شورای اسلامی با توجه به اصل 76، بند 7 اصل 43 و مواد 212 و 214 قانون اساسی؛ گفت: یک عده عوامل انسانی را در حادثه قطار مطرح می کنند مانند راننده قطار یا نبود ناظر و یک عده عوامل فنی و علمی و عده ای دیگر عوامل اجرایی و تعارض منافع را مطرح می کنند.

وی تاکید کرد: موضوع مهمی که در این گزارش مطرح نشده است و باید از رئیس کمیسیون عمران توضیحاتی بخواهیم این است که موضوع تصادفات و سوانح ریلی در دنیا به چه صورت است و ایران چه جایگاهی دارد، وضعیت حوادث ریلی در کشور چه گونه است؟ اگر این حوادث بسیار است راه آهن مقصر است، در سیاستگذاری دستگاه های مذکور مقصر هستند چرا که به این موضوع توجه نشده است.

این نماینده مردم در مجلس در ادامه افزود: فقط یک گزارش داده شده و عوامل اجرایی اعم از راننده لوکوموتیو، راننده بیل مکانیکی و یا یک سری از موارد فنی را مقصر می دانند و یا کمبود اعتبار و تجهیزات را مطرح می کنند.

وی تاکید کرد: باید وضعیت کشور در حوادث ریلی و راه آهن مشخص شود که چه جایگاهی داریم؟ آیا سوانح زیاد است؟

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس با تاکید بر موضوع تعارض منافع مطرح کرد: موضوع دیگر تعارض منافع است، راه آهن هم مقنن و قانونگذار است و آئین نامه دستورالعمل می فرستد و هم خودش اجرا می کند. بسیاری از شرکت هایی که در راه آهن کار می کنند مسئول و دست اندرکار و یا سهامدار راه آهن هستند. طبیعتا یکی از عواملی که باعث می شود نظارت درستی نباشد و این حوادث اتفاق بیفتد این است که مطالبه ای نیست. شرکت هایی که در راه آهن وجود دارند به دنبال منافع خودشان هستند، وقتی تعارض منافع باشد به تجهیزات نمی پردازند و آن را به روز نمی کنند.

درخواست رئیس جمهور برای فرصت دو ماهه جهت ارائه لایحه تفکیک وزارت صمت

در ادامه دکتر محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص روند پیگیری استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت توسط تعدادی از نمایندگان از درخواست رئیس جمهور جهت ارائه لایحه تفکیک وزارت صمت خبر داد و گفت: با توجه به اینکه طرح استیضاح در راستای اصلاح امور و پیشرفت کار است، بهتر است فرصت 2 ماهه‌ای را برای اصلاح اصول ساختار به دولت بدهیم.

وی تاکید کرد: باید اذعان کرد وزارت صمت جزء سنگین‌ترین مجموعه‌ها و وزارتخانه‌های دولت است؛ روزی وزارت صنایع سبک و بازرگانی و معادن داشتیم، اما امروز بازرگانی و صنعت سنگین و سبک و تجارت همه در یک مجموعه متمرکز شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این موضوع از طریق لایحه به سرعت به مجلس داده خواهد شد، لذا چون خود دولت به این نتیجه رسیده و قصد مجلس نیز اصلاح امور است، با نمایندگان درخواست کننده این استیضاح صحبت کردم.

طرح اصلاح قانون کاهش مجازات حبس تعزیری با فوریت بررسی می‌شود

در این نشست وکلای ملت با بررسی تقاضای یک فوریت درباره طرح الحاق یک ماده به قانون کاهش مجازات حسب تعزیری موافقت کردند.

حسن نوروزی به عنوان نماینده درخواست کننده فوریت این طرح مذکور با استناد به اصول 36، 37 و 166 قانون اساسی، در خصوص برخورد با مجرمین و بر اساس بند چ ماده 113 قانون برنامه ششم که بر بهبود وضعیت زندان‌ها تاکید دارد، گفت: کمیسیون قضایی مجلس دهم و یازدهم همواره تلاش کرده قوانین را کارکردی و حمایتی تدوین کند، همچنین به دنبال کاهش تعداد زندانیان است چرا که وجود انبوهی از زندانیان در زندان ها برای کشور افتخار نبوده و باید در این خصوص اصلاح صورت بگیرد.

ناطقان میان دستور

در ادامه اسامی ناطق این نشست توسط علی کریمی فیروزجائی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، اعلام شد و علی اکبر بسطامی نماینده ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان، مهدی شریفیان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، علی حدادی نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان، سید احمد رسولی‌نژاد نماینده دماوند و فیروزکوه و رجب رحمانی نماینده تاکستان به نوبت جهت ایراد نطق پشت تریبون صحن قرار گرفتند.

نامه ۲۰۲ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور

بعد از اتمام نطق نمایندگان احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس نامه 202 نفر از نمایندگان مجلس خطاب به رئیس جمهور پیرامون افزایش ظرفیت دانشجوی دندانپزشکی را قرائت کرد.

تذکر شفاهی نمایندگان

در ادامه تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به ارائه تذکرهای شفاهی اقدامات کردند، در این رابطه روح‌اله نجابت : پیرامون لزوم در دستورکار قرار گرفتن طرح حمایت مالی از افشاگران فساد تذکر داد و رییس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به وی یادآور شد که این طرح در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در حال رسیدگی است.

غلامعلی کوهساری: نیز ضمن تشکر از تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از شستا از مسئولان درخواست کرد موضوع سرقت سیم‌های برق و مخابرات در شهرها و روستاها را پیگیری کنند.

سهراب گیلانی: از دیگر نمایندگانی بود که در تذکر شفاهی، خواستار ثبت 5 تیرماه در تقویم به عنوان روز شوشتر شد.

جلال محمودزاده : نیز خواستار تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی، نهضتی و پیش دبستانی شد.

سیدجواد حسینی کیا: به وزیر اقتصاد و امور دارایی در مورد بررسی چرایی عدم ارائه تسهیلات خُرد به مردم تذکر داد.

نصیرایی: آب برخی مدیران را قطع کنید تا بدانند بی آبی چیست
 
نماینده مجلس از بی توجهی مدیران به مشکلات دامداران و عشایر انتقاد کرد.

مجید نصیرایی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 7 تیر ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: این روزها دامداران به شدت دچار مشکل شده اند، تصمیماتی برای حمایت و خرید دام آنها از سوی وزارت جهاد کشاورزی و اجازه صادرات دام مازاد خلاف قانون نیست. چرا در مقابل این خواست مقاومت می شود. کمر دامداران شکسته است.

وی ادامه داد: عشایر و روستایی های حوزه انتخابیه بنده دچار مشکل کم آبی و بی آبی هستند، کاش می شد آب برخی مدیران را قطع می کردیم تا بدانند بی آبی چیست.

علی جدی:خواستار خرید تضمینی دام سبک و سنگین دامداران حوزه انتخابیه خود شد.

محمدرضا صباغیان بافقی: وزارت بهداشت عدالت را در توزیع پزشکان در مناطق مختلف کشور رعایت کند/تیم مذاکره کننده هسته ای قانون راهبردی مجلس را مبنای عمل قرار دهد.

سید ناصر حسینی‌پور: نسبت به خطر آفت جوانه خوار ۵۳ هزار هکتار که جنگل بلوط را تهدید می کند، تذکر داد.

لطفا زمان تعیین کنید تا مردم صادق الحن بودن دولت را قضاوت کنند
 
حسین خسروی اسفزار در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۷ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود ضمن تشکر از تلاش‌های دولت، گفت: به رئیس جمهور یادآوری می‌کنم برای ارزیابی شعار‌های دولت که صادق الحن است زمان تائید کند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس، ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش ۴۰ روز پیش اعلام کرد قانون رتبه بندی معلمان “در آینده بسیار نزدیک” اجرایی می‌شود، این آینده بسیار نزدیک دقیقا چه زمانی است؟ همچنین رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی اخیر خود فرمودند گرانی حاصل از هدفمندی یارانه‌ها “کوتاه مدت” است. این گرانی‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: عملیات احداث جاده بیرجند- قائن چه زمانی به پایان می‌رسد؟ همچنین ۹ ماه از مجوز یکی از بیمارستان‌های حوزه انتخابیه اینجانب می‌گذرد، اما هیچ کار قابل توجهی برای احداث آن نشده است، لطفا زمان تعیین کنید تا مردم صادق الحن بودن دولت را قضاوت کنند.

 
توضیحات نقدعلی درباره اعتراض به تحقیق و تفحص از انتقال آب بین حوضه ای
محمدتقی نقدعلی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۷ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی ضمن قرائت آیه ” یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ” گفت: موضوع تحقیق و تفحص از انتقال آب‌های بین حوضه‌ای در کشور مطرح بود و همه عصبانیت بنده را ملاحظه کردند. عصبانیت من دلیل داشت.

وی افزود: عصبانیت من به این دلیل بود که این تحقیق و تفحص اسمش تحقیق و تفحص از انتقال آب بین حوضه‌ای بود، اما محتوای آن به دو سه پروژه خاص می‌پرداخت. باید بدانید که بهشت آباد اجرا نشده و هنوز تونل سوم آبی را برای اصفهان نیاورده است. حال آنکه امروز برخی از طرح‌های آبی مثل بن-بروجن در شرف اجراست.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم مطرح کرد: ما مشکلی را تحقیق و تفحص نداریم و اتفاقاً باید تحقیق و تفحص شود و انتقال آب به دلیجان، کاشان، برداشت ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب زاینده رود در بالادست و توسعه ۱۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را همه باید بدانند. بدانند که مردم اصفهان امروز در تشنگی می‌سوزند و در جهت رفع این مشکل اتفاقی نمی‌افتد. شفاف سازی و عدالت و قانون شعار مردم اصفهان است.

نقدعلی تاکید کرد: زمانی که اسم یک تحقیق و تفحص به نام یک طرح ملی است، اما به نام یک استان خاص مطرح می‌شود، دارای اشکال است. این تحقیق و تفحص مطالبه مردم استان من است. چقدر آب از اصفهان به حوضه‌های دیگر منتقل نشده است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس اظهار داشت: من پیام مردم اصفهان را منتقل می‌کنم، مادامی که طرح جامع حوضه آبریز زاینده رود تصویب نشود، بنده به نمایندگی از مردم اصفهان اعلام می‌کنم یک قطره به بن – بروجن و هیچ کجای دیگر کشور منتقل نخواهد شد. وزیر نیرو؛ ما نمی‌گذاریم پروژه بن-بروجن اجرا شود. یکی بیاید و طرحی را به نام ملی به رأی بگذارد، اما محتوای آن استانی باشد، آن را ما قبول نداریم.

رمضانعلی سنگدوینی: با بیان اینکه گرانی اقلام مصرفی و اجاره بهای مسکن مردم را با مشکل مواجه کرده است از رئیس جمهور خواست تا با حضور در مجلس در خصوص ادامه مسیر توضیحاتی به نمایندگان ارائه کنند.

در پایان عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز (سه شنبه، 7 تیرماه) مجلس شورای اسلامی را راس ساعت 12 و 8 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز چهارشنبه 8 تیرماه رأس ساعت 7:45 خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد