طلسمات

خانه » همه » مذهبی » مراد از فضیلت دادن بنی اسرائیل!

مراد از فضیلت دادن بنی اسرائیل!


مراد از فضیلت دادن بنی اسرائیل!

۱۳۹۳/۰۵/۱۱


۴۵۵ بازدید

بنام خدا باسلام دو تا سوال دارم
۱- خداوند می فرماید کشتی به امر ما در دریا جاری میشود و باد ها آنرا به حرکت در می آورد اگر بخواهیم باد را ساکن می کنیم کشتی نیز می ایستد، سوال اینجاست که اکنون کشتی ها مگر با باد حرکت می کنند الان که با موتور و ….. هستند و حرکت می کنند. چطور قابل توضیح است؟
۲- در ایه ۱۶ سوره جاثیه می فرماید ما بنی اسراییل رابر عالمین فضیلت دادیم . می خواهم بدانم این بنی اسراییل کیایند و کجایند و منظور از این فضیلت بر عالمین (دو جهان ) { در حمد می خوانیم عالمین یعنی دو عالم }چیست؟!

1. مثال زدن به کشتی های بادبانی برای بیان قدرت الهی و مسخر بودن امر و قدرت خدا بودن امور و اشیای عالم است و کشتی بادبابی تنها نمونه ای است و اختصاص به آن ندارد .2. کشتی های موتوری و هواپیماها و انواع ماشین ها نیز همگی با فکر و اندیشه ای که خداوند به انسان عنایت کرده ساخته شده اند و با سوختی حرکت می کند که اصل وجود و پیدایش آن و انرژی بخشی آن از ناحیه خداوند است و در حرکت و فعالیت نیازمند اذن و مشیت الهی هستند و بر طبق توحید افعالی هیچ حرکت و سکونی در عالم جز به حول و قوه الهی نیست .
3. بنی اسرائیل به فرزندان و نوادگان حضرت یعقوب پیامبر (علیه السلام) گفته می‌شود. اسرائیل واژه‌ای عبری به معنای بنده خدا و نیز لقب حضرت یعقوب است. از این رو به فرزندان و نوادگان آن پیامبر بزرگ الهی «بنی اسرائیل» گفته می‌شود. با رفتن حضرت یوسف به مصر و سپس هجرت حضرت یعقوب و دیگر فرزندانش به آنجا و فراوان‌شدن تعداد نوادگان آن پیامبر، بنی اسرائیل به صورت خاندانی پر جمعیت در مصر درآمد. این جمعیت که فرزندان و نوادگان دوازده پسر حضرت یعقوب بودند، به دوازده گروه یا دوازده سبط بنی اسرائیل شناخته می‌شدند که در قرآن کریم از آنان با عنوان «اسباط» یاد شده است. امیر مومنان علیه السلام فرمود:«یوسف علیه السلام به هنگام مرگ، بنی اسرائیل را نزد خود فرا خواند و مصائب و گرفتاری‌هایی را که در آینده برای آنها رخ می‌داد بیان کرد؛ آنگاه به ظهور و بعثت حضرت موسی علیه السلام در میان بنی اسرائیل بشارت داد.» بنی اسرائیل سالیان دراز زیر شکنجه فرعون بودند تا این که حضرت موسی علیه السلام آنان را از عذاب فرعون رهانید و از سرزمین مصر بیرون برد؛ ولی بنی اسرائیل در غیاب حضرت موسی به پرستش گوساله سامری روی آوردند و مورد خشم خداوند قرار گرفتند؛ و چنین شد که به مدت چهل سال در بیابان سینا سرگردان ماندند. سوره مائده ،آیه2. در باره بنی اسرائیل کتابهای فراوانی نوشته شده است و شما می توانید به آنها مراجعه کنید .
4. یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعالَمِینَ (47)
شاید بعضى تصور کنند که منظور از فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعالَمِینَ این باشد که آنها را بر تمام جهانیان در تمام ادوار برترى بخشیده است ولى با توجه به سایر آیات قرآن روشن مى شود که مقصود برترى آنها نسبت به افراد محیط و عصر خودشان است زیرا در قرآن مى خوانیم کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ … شما (مسلمانان) بهترین امتى بودید که براى نفع انسانها آفریده شده اید (آل عمران آیه 110).
در جاى دیگر در باره بنى اسرائیل مى خوانیم وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا ما این مستضعفان را وارث مشرق و مغرب زمین کردیم (سوره اعراف آیه 137) روشن است که بنى اسرائیل در آن زمان وارث تمام جهان نشدند پس مقصود این است که وارث شرق و غرب منطقه خودشان گشتند بنا بر این فضیلت آنها بر جهانیان نیز برترى نسبت به افراد همان محیط است.
تفسیر نمونه، ج 1، ص: 221
5. علت برتری بنی اسرائیل بر افراد محیط‌‌شان، ایمان بنی اسرائیل بوده است، که آنها به خدا آوردند ولی دیگر افراد آن محیط در کفر و گمراهی بسر می‌‌بردند و طبیعی است که اهل ایمان نسبت به کفر در هر دوره‌ای که باشد فضیلت دارند . شاهد بر این که برتری آنها به خاطر ایمانشان بوده است آنست که در آیات دیگر بنی اسرائیل را به خاطر پیش گرفتن راه ستم و انحراف از فرمان حق، سرزنش می‌‌کند، از جمله در آیه61 بقره می‌‌فرماید: «ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الْحَقِّ…»(بقره: 61)؛ مهر ذلت و نیاز بر پیشانی‌ آنها(بنی اسرائیل) زد و مجددا گرفتار غضب پروردگار شدند. چرا که آنها نسبت به آیات الهی کفر می‌‌ورزیدند و پیامبران را به ناحق می‌‌کشتند. اینها به خاطر آن بود که گناهکار و سرکش و متجاوز بودند.
اگر برتری بنی اسرائیل به خاطر ایمانشان بر افراد بی ایمان و کفار محیط‌‌شان نبود و یا اگر برتری آنها بر همه مردم در همه‌‌‌ی اعصار می‌‌بود، معنا نداشت که دوباره آنها را به خاطر پیش گرفتن راه ستم و تجاوز، سرزنش کند و مهر ذلت وخواری برآنها بزند.
نتیجه اینست که: برتری بنی اسرائیل که در قرآن کریم بیان شده است در یک مقطع خاص از زمان آنهم بر سایر افراد محیط و عصرشان آنهم به خاطر ایمانشان بوده است ولی زمانی که راه ستم و تجاوز را در پیش گرفتند این فضیلت از آنها سلب شد و مهر ذلت برآنها زده شد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد