خانه » همه » مذهبی » معرفت حضرت زهرا سلام الله علیها

معرفت حضرت زهرا سلام الله علیها


معرفت حضرت زهرا سلام الله علیها

۱۳۹۳/۰۴/۳۰


۱۲۶۷ بازدید

چگونه می توان معرفت به بی بی حضرت فاطمه زهرا سلام الله را با معرفت به شب قدر مقایسه کرد و چگونه می توان به این معرفت رسید ؟

-امام صادق علیه السلام فرمودند:
اللَّیْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا .
( در سوره قدر ) منظور از لیله فاطمه علیها السلام است و منظور از قدر الله است .هر کس فاطمه علیها السلام را چنانچه شایسته است بشناسد شب قدر را درک کرده است . فاطمه فاطمه نامیده شده زیرا مردم از شناخت او بریده و عاجزند .
بحارالأنوار ج 43 ص 65 باب 3
-چندین سنخیت میان شب قدر و حضرت زهرا علیها السلام به نظر می رسد که فهرست وار به انها اشاره می نماییم :
1. همچنان که شب قدر ، ظرف نزول قرآن صامت می باشد ، وجود حضرت زهرا علیها السلام نیز ظرف نزول یازده قرآن ناطق ( یازده امام )می باشد.
2.شب قدر مجلای فیض حضرت حق تعالی است که رزق سالانه همه موجودات هستی در شب قدر به صورت دفعی نازل می شود که اگر شب قدری نباشد،تمام عالم وجود به کتم عدم خواهد رفت چنانچه در روایات بدان اشاره شده است. و همچنین است حقیقت نوری حضرت زهرا علیها السلام که مجلای فیض حضرت حق تعالی می باشند واگراین حقیقت نمی بود ، عالم ایجاد نمی شد . لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمة لما خلقتکما . و از همین جهت است که ایشان را زهرا علیها السلام نامیده اند . زیرا به واسطه ایشان است که عالم روشن شده است .بنابراین حضرتش، مظهر اسم اعظمالهی است.
3.شب قدر شب رحمت الهی است که خداوند به بهانه ان شب هزار هزار جهنمی را از دوزخ رهایی می بخشد . و همچنین است فاطه علیها السلام که تبلور رحمت الهی است و خداوند به واسطه ایشان هزار هزار دوزخی را از جهنم آزاد می نماید.
4.منزلت شب قدر از هزار ماه رفیع تر است که هیچ شب و روزی نمی تواند در منزلت با او برابری نماید . و چنین است حضرتش که هر شخصی در منزلتش نمی تواند با ایشان برابری کند . بلکه ایشان به لسان امام صادق علیه السلام از هزار مومن برتر است تا جایی که امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند: ما حجت خدا بر شما هستیم و مادرمان فاطمه علیها السلام حجت خدا بر ماست.
5.شب قدر مهبط نزول ملائکه و روح است که در ان شب، هر امری را مقدر می نمایند و چنین است محدثه علیها السلام که جبرائیل و ملائکه بر ایشان نازل شدند و هر امری را بر ایشان تا روز قیامت تبیین نمودند.
البته تناسبهای فراوان دیگری بین این دو حقیقت وجودی محقق است که با تامل می توان انها را کشف نمود.بلکه تناسب این دو حقیقت به قدری بالاست که حتی می یابیم همچنانکه شب قدر محتمل در سه احتمال است ، جایگاه قبر ایشان نیز محتمل در سه احتمال می باشد.
-برای درک مقام حضرت زهرا علیها السلام و معرفت به جایگاه رفیع و ملکوتی او باید در دو بعد نظری و عملی گام برداشت .
در بعد نظری باید با مطالعه در شخصیت و روایات و تاریخ زندگی و سیره زندگی این بانوی بزرگ آگاهی و شناخت خود را از این بانوی بالا ببیریم و در بعد عمل با عبودیت و بندگی و عمل به دستورات الهی و تبعیت کامل از سفارشات و رهنمودهای اولیای الهی و تسلیم بودن در برابر خواست و دستور انها تا حدی به این معرفت دست یافت . برای درک شب قدر باید حقیقت نورانیت حضرت زهرا علیها السلام و ائمه علیهم السلام را فهمید و درک کرد و رابطه خود را با امام و مقام منیع ولایت تحکیم بخشید زیرا در شب قدر فرشتگان الهی بر ولی اعظم الهی یعنی امام زمان علیه السلام نازل شده و مقدرات هر انسان را به محضر ایشان عرضه می دارند .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد