خانه » همه » مذهبی » مقام سلمان علیه السلام

مقام سلمان علیه السلام


مقام سلمان علیه السلام

۱۳۹۳/۰۵/۱۶


۳۲۸ بازدید

علل اصلی رسیدن سلمان فارسی به مقام منا اهل البیت چه بود؟و چرا بقیه صحابه به این مقام نرسیدند؟

آنچه از لحاظ تاریخی در مورد سلمان فارسی و بیانات حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله قابل بررسی است به شخصیت تاریخی و بسیار موثر سلمان فارسی برمیگردد. اگر به نقش سلمان در عصر نبوی و دوران پس از رحلت پیامبر توجه کنیم می توانیم به طور کلی به این ویژگی های شخصیتی سلمان برسیم:• همراهی و تبعیت سلمان از رسول خدا صلی الله علیه و آله
بعنوان مثال در ماجراى جنگ خندق، که در سال پنجم هجرى رخ داد، به پیشنهاد سلمان پیرامون شهر خندق کندند. هر گروهى مى خواست سلمان با آنها باشد; مهاجران مى گفتند: سلمان از ما است. انصار مى گفتند: او از ما است. پیامبرصلی الله علیه و آله فرمود: «سلمان منا اهل البیت »; سلمان از اهل بیت ما است.
• عِلم سلمان
این مورد را می توان هم در ایمان و تقوی و توجه او به دین جستجو نمود و هم در علم او نسبت به امور پیرامونی مانند دانش او در مورد تاکتیک های جنگی که در حفظ اسلام از گزند دسیسه مشرکان و یهودیان در جنگ خندق بسیار موثر بود.
• عبادت سلمان
پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد او فرموده اند: هر که مى خواهد به مردى بنگرد که خداوند قلبش را به ایمان درخشان کرده، به سلمان بنگرد.
• زهد سلمان
یکى از مواردى که در تمام زوایاى زندگى سلمان، از آغاز تا پایان عمر، دیده مى شود زهد، پارسایى و بى رغبتى او به دنیا بوده است.
. ایمان سلمان
در روایتی آمده: ایمان ده درجه دارد. مقداد در درجه هشتم، ابوذر در درجه نهم و سلمان در درجه دهم است. و به سلمان،‌ سلمان فارسی نگویید بلکه سلمان محمدی بگویید.
. سلمان،‌ محدث بود.
محدث به کسی می‌گویندکه صدای فرشتگان را می‌شنود اما آنان را نمی‌بیند.
. سلمان، اسم اعظم تعلیم دیده بود و کسی فقیه تر از سلمان نبود.
مجلسی، بحار الانوار،‌ ج22 ص 31، 331، 341، 347،385 ؛ شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال معروف به رجال کشی، ص6.
• دفاع از حریم ولایت
سلمان به حدی در این مسئله کوشا بود که محققین وی را بعنوان یکی از ارکان شیعه معرفی کرده اند.
به نظر می رسد با توجه به این شواهد پیامبرصلی الله علیه و آله سلمان را بعنوان الگوى مسلمان کمال جو، وارسته و خودساخته که ارزشهاى متعالى بسیارى در خویش گردآورده بود اینگونه برای مسلمانان معرفی نموده اند تا نشان دهند: آنچه در کمال انسان موثر است عرب بود و یا عجم بودن نیست بلکه ملاک تقوای و میزان حمایت و کوشش برای رشد و پیشرفت اسلام می باشد.
نیز بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله از حضرت سلمان نقل شده که: وقتى امیرالمؤمنین علیه السلام کار غسل و تجهیز رسول خدا را به پایان رسانید، به خانه برگشت. فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام، ابوذر، مقداد وارد شدند، على جلو ایستاد و ما عقب سر او صف کشیدیم و بر جسد رسول خدا نماز خواندیم، و عایشه هم در اطاق خود بود و متوجه این کار نشد!
سلمان مى گوید: البته کار بیعت ابوبکر به پایان رسیده بود، اما همین که شب فرارسید، على، فاطمه را سوار چهارپایى کرد و دست حسن و حسین را نیز در دست خود گرفت و در خانه شرکت کنندگان در «جنگ بدر» و مهاجران و انصار رفت، تا جایى که هیچ خانه اى را فروگذار نکرد و حق اولویت امامت خویش را بیان نمود و آنان را به یارى خویش دعوت کرد، اما به غیر از چهل نفر به آن حضرت جواب موافق ندادند!
آن حضرت با این افراد صحبت کرد و قول مساعد گرفت، که براى صبح فرداى آن شب سرهاى خود را بتراشند و سلاحهاى خویش را بردارند و در حالى که براى بیعت با او به کشته شدن هم حاضرند، حضور به هم رسانند.
اما فرداى آن شب، به غیر از چهار نفر، یعنى من، ابوذر، مقداد، و زبیر بن عوام، کسى به قول خود وفا نکرد و حضور نیافت. ناچار على موضوع رفتن به در خانه همان افراد را سه شب متوالى تکرار کرد، و به غیر از ما چهار نفر کسى یارى و حمایت آن حضرت را نپذیرفت، و على هم چون وضع را اینطور دید، ناچار خانه نشینى و جمع آورى قرآن را انتخاب کرد. (احتجاج طبرسى، ج 1، ص 107; بحارالانوار، ج 22، ص 329; بهجة الامال، ج 4، ص 166.)
این روایات به خوبی نشانگر خلوص نیت سلمان فارسی و بیعت واقعی و قلبی وی با امیرالمومنین علی علیه السلام است.
این روایات نشان می دهندکه سلمان به مقامی رسیده بود که وی را همانند عضوی از اعضای خاندان رسالت گردانیده بود. وجود ایمان کامل در او باعث شده بود او همانند پیامبران وائمه گردیده و محرم اسرار خاندان پیامبر گردد و مرتب با این خاندان در ارتباط و در خانه آنان رفت و آمد داشته باشد بدون آن که این رفت و آمد دچار کوچکترین مشکلی گردد.
از امیر مومنان درباره سلمان پرسیدند. حضرت پاسخ داد: سلمان کسی است که از سرشت و طینت و روح ما آفریده شده و خداوند او را به آغاز و انجام و آشکار و نهان علوم،‌ مخصوص ساخته است.البته بازهم این نکته قابل ذکر است که این رفت وآمدها همه برابر با حفظ شئونات وشرع مقدس اسلام بوده است.
*برای آشنایی بیشتر با مقام سلمان فارسی کتب زیر را مطالعه کنید:
1. علامه جعفر مرتضی عاملی، سلمان فارسی، ترجمه محمد سپهری، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1370 ش.
2. جواد محدثی، سلمان و بلال، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1371ش.
3. احمد صادقی اردستانی، سلمان فارسی استاندار مداین، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1376ش.
4. دکتر حسین مجیب مصری، سلمان فارسی در ترازوی ادب و تحقیق، ترجمه حسین یوسفی آملی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1373ش.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد