خانه » همه » مذهبی » منظور از درمان حقنه چیست؟ آیا اهل‌‌بیت(ع) نیز از این درمان استفاده می‌کردند؟

منظور از درمان حقنه چیست؟ آیا اهل‌‌بیت(ع) نیز از این درمان استفاده می‌کردند؟

پاسخ اجمالی

واژه‌ی «حُقنه» از ریشه‌ی «حقن» نوعی درمان برای بیماران بود[1] و گاهی به دردی که در بدن به وجود می‌آید نیز حقنه گفته می‌شود.[2] حقنه مترادف با تنقیه[3] و اماله است، اما در روایات بیشتر از واژه‌ی اول استفاده شده است. حقنه به عنوان داروی مناسبی(در آن زمان) برای بسیاری از بیماری‌ها اعلام شده است و طبیعتاً ابزار آن هم وجود داشت. در این روش، داروهای مایع و یا جامدات،[4] از طریق مخرج به بدن وارد می‌شود.[5]

شیاف را که در پزشکی نوین نیز کاربرد دارد، می‌توان نوعی از همان حقنه در نظر گرفت.

از حقنه در بیماری‌هایی؛ مانند حبس ادرار،[6] گرفتگی‌هاى روده[7] و دفع بادهای سردی که در بدن وجود دارد(قولنج)،[8] استفاده می‌شد. هم‌چنین به انجام حقنه با برنج سرخ نشسته که گرفتگی‌هاى روده را دفع می‌کند[9] و یا از سماق برای دفع آب معده،[10] سفارش شده و روایتی نیز در مورد این روش درمانی وجود دارد که بدون بررسی سندی به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  1. پیامبر اسلام(ص): «بهترین چیزى که با آن درمان مى‏کنید حقنه‏ است که لاغری را می‌زداید و درد درون را از بین می‌برد و بدن را نیرومند مى‏سازد».[11]
  2. امام باقر(ع): «بهترین داروهاى شما حقنه، سعوط(گردی که در بینى وارد می‌کنند)، حجامت و حمام است»‏.[12]
  3. امام صادق‌(ع): «درمان در چهار چیز است: سعوط، حجامت، نوره کشیدن و حقنه».[13]
  4. امام رضا(ع): «کسى که مى‏خواهد باد سرد را از (بدن) خود دور کند، حقنه انجام بدهد».[14]
  5. امام باقر(ع): «طب عرب در هفت چیز است: حجامت، حقنه، حمام، سعوط، قى کردن، شربت عسل و آخرین دارو داغ کردن است که گاهی نوره کشیدن نیز بدان افزوده می‌شود».[15]
  6. امام صادق(ع): «طبّ عرب در پنج چیز است: حجامت، حقنه، سعوط، قى کردن، حمام و آخرین درمان داغ کردن است»‏.[16]
  7. امام صادق(ع): «بعضى از حیوانات اگر مشکلی در طبعشان به وجود بیاید، با آب دریا حقنه مى‏کنند و باعث سلامت آنها می‌شود، و مانند این عمل زیاد است».[17]

اگرچه بر اساس برخی گزارش‌ها، اصحاب پیامبر(ص) و نیز دیگر نیکان از این روش درمانی استفاده می‌کردند،[18] و به طور طبیعی هیچ ایراد و اشکالی وجود ندارد که معصومان(ع) و دیگر اولیای الهی از این روش استفاده کنند، اما با این وجود گزارشی از استفاده معصومان(ع) از این درمان نیافتیم و نیز گزارشی مبتنی بر این یافت نشد که درمان حقنه، ویژه مردان است.

 

 

 


[1]. حمیری، نشوان بن سعید‌، شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلوم‌، محقق، عمری، حسین بن عبد الله، اریانی، مطهر بن علی، عبد الله‌، یوسف محمد، ج 3، ص 1524، دمشق، دار الفکر، چاپ اول، 1420ق.

[2]. ازهرى، محمد بن احمد‏، تهذیب اللغة، ج 4، ص 42، بیروت، دار إحیاء التراث العربی‏، چاپ اول، 1421ق.

[3]. بستانی، فؤاد افرام، فرهنگ ابجدی عربی – فارسی، مترجم، مهیار، رضا، ص 338، تهران، اسلامی، چاپ دوم، 1375ش.

[4]. ابن ادریس حلّی، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، محقق، مصحح، موسوی، حسن بن احمد، ابن مسیح، ابوالحسن، ج 1، ص 387، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1410ق.

[5]. سروی مازندرانی، محمد صالح بن احمد، شرح الکافی (الاصول و الروضة)، محقق، مصحح، شعرانی، ابوالحسن، ج 12، ص 239، تهران، ‌المکتبة الإسلامیة، چاپ اول، 1382ق؛ «اماله کردن در غیر رمضان»، 31171.

[6]. حسین یوسف موسى و عبد الفتاح صعیدى‏، الإفصاح فی فقه اللغة، ج 1، ص 510، قم، دفتر تبلیغات اسلامى‏، چاپ چهارم، 1410ق.

[7]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 63، ص 262 – 263، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.

[8]. علی بن موسی (امام هشتم)، طبّ الإمام الرضا ع(الرسالة الذهبیة)، محقق، مصحح، نجف، محمد مهدی، ص 42، قم، دار الخیام، چاپ اول، 1402ق.

[9]. بحار الأنوار، ج ‏63، ص  262 – 263.

[10]. همان.

[11]. شیخ صدوق، الخصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 637، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش.

[12]. ابنا بسطام، عبد الله و حسین، طبّ الأئمة ع، محقق، مصحح، خرسان، محمد مهدى‏، ص 57، قم، دار الشریف الرضی‏، چاپ دوم، 1411ق.

[13]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 8، ص 192، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.

[14]. طبّ الإمام الرضا ع، ص 42.

[15]. بحار الأنوار، ج ‏59، ص 118.

[16]. همان.

[17]. مفضل بن عمر، توحید المفضل، محقق، مصحح، مظفر، کاظم‏، داوری، ص 164، قم، چاپ سوم، بی‌تا.

[18]. طبّ الأئمة ع، ص 54.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد