خانه » همه » مذهبی » منظور از مَركَب رام و مركب چموش در روايت امام علي(ع)

منظور از مَركَب رام و مركب چموش در روايت امام علي(ع)

امام علي عليه السلام مي فرمايد: 

« ألا و إنّ الخطايا خيل شُمُس، حُمل عليها اهلها و خُلعت لُجُمُها فتقحَّمت بهم في النار. ألا و إنّ التقوي مطايا ذُلُل، حُمل عليها اهلها و اعطوا ازمتها فاوردتهم الجنة.»؛ آگاه باشيد كه خطاها و گناهان همانند مركب هاي چموش و نافرماني است كه لجامي ندارند و سوار خود را به زمين مي زنند و آنها را به درون جهنم مي فرستند، ولي تقوا مركبي رام و راهوار است كه لجامش به دست صاحبش مي باشد و سوار خويش را به سر منزل مقصود مي رساند و به بهشت وارد مي كند.

تشبيه فوق براي عاقبت تقوا و بي تقوايي، بهترين تشيهي است كه مي توان بيان كرد. حقيقتا بي تقوايي همانند اسب افسار گسيخته اي است كه اختيارش را از سوارش سلب مي كند. زيرا يك گناه منشا چندين گناه ديگر مي شود و تا آن جا پيش مي رود كه جايي براي گناهكار جز جهنم باقي نمي ماند!

داستان جواني كه در عالم رويا شيطان را خواب مي بيند كه از او مي خواهد يكي از سه كار را انجام دهد -:«يا پدرش را بكشد يا خواهرش را كتك بزند و يا شراب بنوشد.»- شاهد خوبي براي اين ادعا است. جوان شراب را انتخاب مي كند تا خود را از قتل پدر و ايذاء خواهر حفظ كند، اما هنگامي كه جام شراب را سر مي كشد، عقلش زايل مي شود و از حالت طبيعي خارج مي گردد. سپس هم پدر را به قتل مي رساند و هم سر و سينه خواهرش را مي شكند!

حقيقتا گناهان اين گونه اند، گناه همانند باتلاقي است كه گناهكار را به تدريج در كام خود فرو مي برد، تا آنجا كه ناگهان خود را غرق در باتلاق مي بيند و ديگر نمي تواند كاري انجام دهد مگر اينكه لطف الهي شاملش گردد.

گناه نه تنها آخرت انسان، بلكه دنياي آدمي را نيز خراب مي كند. بنابراين، گناه، مركب مناسبي نه براي جهان آخرت و نه براي دنياست. بدين جهت به ما دستور داده اند كه هر روز نفس خود را محاسبه كنيم، تا اگر خداي ناكرده بر اين مركب چموش سوار شده ايم، قبل از اينكه سرعت گيرد و از كنترل خارج شود خود را نجات دهيم.

بارالها! ما ضعيف هستيم و راه پر سنگلاخي در پيش داريم كه جز با لطف و امداد و عنايت تو پيمودني نيست، پروردگارا خودت ما را در طي اين مسير رهبر باش!

منبع: ——————

صد و ده سر مشق از سخنان امام علي (ع)، آيت الله مكارم شيرازي

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد