خانه » همه » مذهبی » مهارت تصمیم گیری

مهارت تصمیم گیری


مهارت تصمیم گیری

۱۳۹۳/۰۳/۱۳


۴۲۵ بازدید

سلامچگونه میشود یک نفر از سردرگمی و سرگردانی نجات پیدا کند و دایم تصمیم خود را عوض نکند

خوشحالیم شما مخاطب ما هستید امیدواریم راهنمای خوبی در رابطه با این موضوع برای شما باشیم. همانطور که می دانید در طول یک روز عادی ما چندین بار با شرایطی مواجه می شویم که تصمیم گیری در آنها لازم است و این امر مکررا ادامه دارد. ما انتخاب می کنیم که چه لباسی بر تن کنیم، چه چیزی بخوریم، برنامه روزانه خود را طرح ریزی می کنیم و … بسیاری از افراد این امور را ناآگاهانه انجام می دهند و اصلا متوجه نیستند که در حال تصمیم گرفتن می باشند.برای عده ای از افراد طریقه تصمیم گیری و اعتماد به تصمیم هایی که اتخاذ نموده اند، امری غریزی به شمار می رود. این دسته از افراد به طور خدادادی از توانایی های بالایی در تصمیم گیری برخوردار هستند. در مقابل بعضی از افراد نیز هستند که به هیچ وجه از توانایی تصمیم گیری برخوردار نمی باشند گاهی از همان ابتدا اینگونه بوده اند و الگو برداری کرده اند گاهی هم بر اثر یک شکست این نوع تصمیم گیری را انتخاب نموده اند.برای این دسته از افراد حتی کوچکترین تصمیم گیری ها کاری بس دشوار و آزار دهنده به شمار می رود.باید دانست که تصمیم گیری رویدادی نیست که در یک لحظه و یا در یک نقطه اتفاق افتد یا یکباره ظهور یابد بلکه تصمیم گیری روندی غیر خطی و چرخشی دارد. گزینه های قابل تصور بر معیارهای در نظر گرفته شده ، اثر می گذارند و بالعکس معیارهای از پیش تعیین شده بر گزینه هایی که مشخص شده است ، تاثیر متقابل دارد. بهر حال هر تصمیمی که اتخاذ می گردد از چند عامل یا اجزاء تشکیل می شود که می توان به شرح زیر برشمرد :
1- محیط و فضای تصمیم :
هر تصمیمی در فضای خاص تصمیم گیری اتخاذ می شود، که جمع آوری اطلاعات، گزینه ها، ارزش ها و ترجیحات مطرح در زمان تصمیم از مشخصه های آن است. محیط و فضای ایده آل برای تصمیم گیری فضائی است که در آن همه اطلاعات ممکن، تمام نکات دقیق، و هر نوع گزینه محتمل موجود باشد. به هر حال، هم اطلاعات و هم گزینه ها عامل فشار بر اخذ تصمیم است زیرا زمان و سعی و تلاش برای گردآوری اطلاعات و طرح و بررسی گزینه ها دارای محدودیت است.
2- اثرات حجم اطلاعات بر تصمیم گیری :
بعضی افراد عادت دارند بهنگام اخذ تصمیم مقدار زیادی اطلاعات جمع آوری نمایند تا بتوانند تصمیم مناسب اتخاذ نمایند. وقتی حجم زیادی از اطلاعات گرآوری شود آنگاه ممکن است چند موضوع دیگر پیش آید.
الف) در اتخاذ تصمیم تاخیر روی دهد چون برای جمع آوری اطلاعات بیشتر و تحلیل آنها، زمان بیشتری نیاز است.
ب) اطلاعات اضافی و بیش از اندازه جمع گردد، در چنین وضعیتی، با وجود اطلاعات زیاد توانائی واقعی فرد تصمیم گیری کاهش می یابد زیرا اطلاعات زیاد قابل اداره و ارزیابی دقیق نیست. مسئله مهم که با وجود اطلاعات اضافی و زیاد بوجود می آید فراموشی است. وقتی اطلاعات زیادی به حافظه انتقال یابد معمولاً اطلاعات وارد شده قبلی به تدریج فراموش می شود.
ج) کاربرد گزینشی اطلاعات روی میدهد. یعنی فرد تصمیم گیر از میان اطلاعات موجود تنها به اطلاعاتی اکتفا میکند که تصمیم از قبل نتیجه گیری شده وی را تائید و پشتیبانی نماید.
د) فرسودگی ذهنی روی میدهد، این امر موجب کندی در کار یا کیفیت ضعیف کار می گردد.
ه) همچنین در حالتی که فرد تصمیم گیر از تصمیم گیری خسته شده باشد، فرسودگی در تصمیم روی میدهد. یعنی اغلب نتایج سریع حاصل می شود، تصمیم دقیق نیست و یا حتی تصمیم ناقص اتخاذ می گردد و به طور کلی تصمیمی اتخاذ نمی شود.
3- جریان یا بستر تصمیم :
یک تصور غلط رایج آن است که هر تصمیم، مستقل و جدا از سایر تصمیمات اتخاذ شود. بعبارت دیگر، اطلاعات گردآوری می شود، گزینه ها جستجو می گردد و انتخاب برگزیده می شود بدون آنکه به موارد گذشته توجه شود. ولی در حقیقت هر تصمیم بر محتوا و بستر تصمیمات گذشته استوار است. معمولاً برای توضیح این مطلب از استعاره بستر یا رودخانه تصمیم استفاده می گردد. بستر یا جریان تصمیم گیری، اتخاذ تصمیم جدید را در احاطه خود دارد و برآن تاثیر می گذارد، ممکن است تصمیمی که در گذشته گرفته شده مقدمه ای برای تصمیم اخیر باشد و بر تصمیم هم اثر امکان پذیری و هم اثر محدود کننده دارد. بسیاری از تصمیمات بعدی بدنبال این تصمیم جریان پیدا می کنند.
با توجه به مطالب بالا به چند نکته مهم اشاره می نماییم.
۱) شناخت و آگاهی کامل از قابلیت ها و توانائی های خود داشته باشیم. اجازه ندهید ترس از شکست فضای ذهنی شما را اشغال نماید.مطمئنا در طول زندگی موفقیتهایی داشته اید که می تواند در کنار این شکست شما را در تصمیم گیری تقویت نمایند.
۲) داشتن دیدکامل نسبت به استراتژی، اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود.اگر برای خود اهدافی در نظر داشته باشید هنگام تصمیم گیری راحت و سریعتر انتخاب می نمایید زیرا باید فعالیتی را انتخاب نمایید که در مسیر اهداف شما باشد.البته سعی نمایید موضوع را کاملا بررسی نمایید البته تا آنجائی که امکان پذیر است.
۳) آگاهی نسبت به وضعیت موجود خود
۴) شناخت کامل فرایند ها،عوامل در تصمیم گیری
۵) داشتن تجربه کافی در باره موضوعی که باید در باره آن تصمیم گرفت و یا آگاهی از نظر کارشناسان مربوطه.
۶) توان خود را برای تجزیه و تحلیل صحیح مشکلات و مسائل بالا ببرید
7) ذهنیت باز داشتن و آماده شنیدن نظرات دیگران بودن و دوری از پیش داوری در باره قضایا.
8) مسئولیت پذیر باشید و اتخاذ تصمیم با قاطعیت و بدون تردید یا تزلزل داشته باشید.
در صورتی که احساس می نمایید هنوز در این زمینه ناتوان هستید با مراجعه حضوری به روانشاس از خدمات مشاوره استفاده نمایید ما هم در کنار حرم کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیه برای شما انسانهای خواستار پاکی دعا می کنیم و منتظر مکاتبه بعدی و نظر شما نسبت به این مطالب هستیم تا در کنار یکدیگر به سمت وضعیت مطلوب حرکت نماییم.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد