مهمترین معنای ظهور اتصال عالم دنیا به غیب است
۱۳۹۳/۱۰/۱۴
–
۹۵ بازدید
حجت الاسلام میرباقری:
مهمترین معنای ظهور اتصال عالم دنیا به غیب است
خبرگزاری شبستان: رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: وقتی حضرت حجت(عج) میآید، غیب در عالم ظاهر میشود. یعنی عالم ما به عالم غیب متصل و انوار غیب و حقیقت ولایت در عالم ظاهر میشود؛ این مهمترین معنی ظهور است.
خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام سید مهدی میرباقری در جمع نمازگزاران و مجاوران مسجد مقدس جمکران گفت: از زیبایی های ظهور برقراری رابطه حضرت با مومنین بدون هیچ واسطه و نایب و فاش شدن ماهیت جریانی است که مسیر ولایت و امامت را بعد از نبی مکرم اسلام(ص) تغییر داد.
مهمترین معنای ظهور اتصال عالم دنیا به غیب است
خبرگزاری شبستان: رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: وقتی حضرت حجت(عج) میآید، غیب در عالم ظاهر میشود. یعنی عالم ما به عالم غیب متصل و انوار غیب و حقیقت ولایت در عالم ظاهر میشود؛ این مهمترین معنی ظهور است.
خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام سید مهدی میرباقری در جمع نمازگزاران و مجاوران مسجد مقدس جمکران گفت: از زیبایی های ظهور برقراری رابطه حضرت با مومنین بدون هیچ واسطه و نایب و فاش شدن ماهیت جریانی است که مسیر ولایت و امامت را بعد از نبی مکرم اسلام(ص) تغییر داد.
وی با اشاره به آیه “کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماء”(هود/7) افزود: ماء در روایات و نیز بسیاری از آیات کنایه از مقام ولایت است بنابراین فرماندهی و عرش الهی روی آب بوده یعنی بر ولایت ائمه معصومین(ع) است و در عصر ظهور، حقیقت انوار هدایت الهی روی زمین تجلی کرده و ولایت روی زمین ظاهر میشود که گاهی در روایات از آن تعبیر به “یظهر الماء علی وجه الارض” هم شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان آیه شریفه “اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها”(حدید/17) گفت: امام که سرچشمه حیات است اگر غیبت کرد در واقع غیبت حیات است. به این جهت در روایات این آیه به واضح معنا شده که بعد از آنکه کفر روی زمین پخش شد، امام زمان(ع) با ظهورشان بساط کفر را به ایمان جمع می کند و قلوب زنده می شود.
حجت الاسلام میرباقری گفت: گاهی از ظهور حضرت حجت(ارواحنا فداه) به “أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها” تعبیر می شود که بر این اساس نور رب، وجود مقدس امام(عج) است و زمین به نور ایشان روشن می شود.
وی به آیات “وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا* وَ الْقَمَرِ إِذَا تَلَئهَا * وَ االنّهارِ إِذَا جَلَّئهَا”(سوره شمس) اشاره کرد و اظهارداشت: نهار دوران امام زمان(عج) است که آن شمس را تجلی می دهد و آن شمس وجود مقدس رسول الله(ص) است؛ و همین که در دعای حضرت می خوانیم “اظهر به دین نبیک” حقیقتاً آن دینی که در حجاب رفته با ظهور حضرت ظاهر می شود و یکی از معانی ظهور هم همین است.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: در ظهور حضرت سه اتفاق می افتد؛ اول ظهور جسمانی است، دوم رفع حجاب از باطن ولایت و سوم ظهور باطن ولایت در عالم است که از آن به “اشراق و احیاء ارض” تعبیر می شود؛ زمین احیاء و نورانی می شود.
حجت الاسلام میرباقری افزود: قرآن کریم می فرماید: “هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْب”(سوره بقره) قرآن متقین را هدایت می کند، متقین آنهایی هستند که اول صفتشان ایمان به غیب است؛ مطابق روایات منظور از غیب امام زمان(عج) است و حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) پس از ظهور، حقیقت ولایت را در عالم تجلی می دهند و کلمه غیب الهی که امام زمان(ع) است، آشکار می شود.
وی به اشکال کفار مبنی بر اینکه چرا پیامبر اعظم(ص) معجزه ای همچون عصای موسی ندارد تا همه جا همراهش باشد اشاره و عنوان کرد: خداوند متعال می فرماید: “فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرین”(یونس/20) معجزه پیامبر غیب است و خدا به پیامبر اعظم(ص) می گوید بگو: غیب مال خداست و من هم با شما منتظرم.
بنابرگزارش روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، رییس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: وقتی حضرت(ارواحنا فداه) میآید این غیب در عالم ظاهر میشود. یعنی عالم ما به عالم غیب متصل و انوار غیب و حقیقت ولایت در عالم ظاهر میشود؛ این مهمترین معنی ظهور است.
حجت الاسلام میرباقری خاطرنشان کرد: امتحانات در عصر غیبت حضرت، بستری برای آماده سازی عالم برای ظهور و آزمونی برای رشد شیعیان است و با وقوع این ظهور حضرت بین مومنان برمیگردد و رابطه مومنان با حضرت برقرار می شود.