توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » ميان “صلوا” و “سلموا” درآيه 56سوره احزاب چه فرقى است ؟

ميان “صلوا” و “سلموا” درآيه 56سوره احزاب چه فرقى است ؟

(إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَئكتَهُ يُصلُّونَ عَلى النَّبىِّ يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا صلُّوا عَلَيْهِ وَ سلِّمُوا تَسلِيماً)

مفسران بحثهاى مختلفى دارند، آنچه مناسبتر با ريشه لغوى اين دو كلمه،و ظاهر آيه قرآن به نظر مى رسد اين است كه : (صلوا) امر به طلب رحمت و درود فرستادن بر پيامبر است ، اما (سلموا) يا به معنى تسليم در برابر فرمانهاى پيامبر گرامى اسلام است چنانكه در آيه 65 سوره نساء آمده ، ثم لا يجدوا فى انفسهم حرجا مما قضيت و يسلموا تسليما: (مؤ منان كسانى هستند كه به داورى تو تن دهند و حتى در دل از قضاوتت كمترين ناراحتى نداشته باشند و تسليم مطلق گردند).
چنانكه در روايتى از امام صادق (عليه السلام ) مى خوانيم:(ابو بصير) از محضرش سؤ ال كرد منظور از (صلات) بر پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم) را فهميده ايم،اما معنى تسليم بر او چيست ؟امام فرمود:هو التسليم له فى الامور: (منظور تسليم بودن در برابر او در هر كار است).و يا به معنى سلام فرستادن بر پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) به عنوان السلام عليك يا رسول الله و مانند آن مى باشد، كه محتوايش تقاضاى سلامت پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) از پيشگاه خدا است.(ابو حمزه ثمالى) از يكى از ياران پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) به نام (كعب) چنين نقل مى كند: (هنگامى كه آيه فوق نازل شد عرض ‍ كرديم سلام بر تو را مى دانيم ، ولى صلات بر تو چگونه است ؟ فرمود: بگوئيد:(اللهم صل على محمد و آل محمد كما صليت على ابراهيم انك حميد مجيد، و بارك على محمد و آل محمد كما باركت على ابراهيم و آل ابراهيم انك حميد مجيد).از اين حديث هم چگونگى صلاة و درود بر پيامبر روشن مى شود و هم معنى سلام .گرچه اين دو معنى براى سلام كاملا متفاوت به نظر مى رسد، ولى با دقت مى توان آنها را به نقطه واحدى معطوف كرد، و آن تسليم قولى و عملى در برابر پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) است ، زيرا كسى كه به او سلام مى فرستد و تقاضاى سلامت او را از خدا مى كند نسبت به او عشق مى ورزد و او را به عنوان پيامبرى واجب الاطاعه مى شناسد.
منبع:
تفسير نمونه ج 17 ص417و418

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد