توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » نقش زمين و گوهر پاك در رشد و تربيت چيست؟

نقش زمين و گوهر پاك در رشد و تربيت چيست؟

 قرآن مى ‏فرمايد: «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِداً»[1]  اگر آيه شريفه،  مستقل از آيات قبل خود ملاحظه شود به منزله مثال عامي است با اين مفهوم كه اعمال حسنه و آثار ارزنده از گوهر پاك سرچشمه مي گيرد و اعمال ناشايست از گوهر ناپاك. و اگر به انضمام آيات قبل از خود بررسي شود اين معنا را مي رساند كه مردم گر چه در قبول فيض پروردگار اختلاف دارند و ليكن اين اختلاف از ناحيه خود ايشان است و گرنه رحمت الهي عام و مطلق است.

در اينجا تشبيه مى ‏كند دل را به زمين، مى ‏فرمايد اگر زمين آباد شد، زمين علف هرزه نداشت خوب شخم زده شد، معلوم است كه حاصل مى‏ دهد، حاصل خوب هم مى ‏دهد و اما گر دل شوره زار باشد، زمين شوره زار باشد، زمين شوره زار ميوه نمى ‏دهد، شما درخت را بكاريد در زمين شوره زار، دانه گندم را بريزيد در زمين شوره زار، در زمين علف زار، داراى علف‏ هاى هرزه، معلوم است كه اين دانه گندم يا اين درخت از بين مى ‏رود. «لا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِداً». «نكد» به معني كم است.
مى فرمايد دل پاك و دل ناپاك اين‏جور است اگر بچه ‏تان را مهذّب كرديد، اگر دل بچه از حسد، از كينه، از بخل، از منيت، از خودگرايى، از عجب و تفاخر پاك شد، اين زمين آباد مى‏ شود، اين زمينى است كه علف هرزه‏ هايش را گرفته‏ ايد، ديگر اين زمين آباد است. اين زمين حاصل مى‏ دهد، مى ‏شود يك بچّه ي ديگر گرا، به فكر خواهر كوچكش است، به فكر برادر كوچكش هست، حتى اگر يك سيبى به او دادند، خودش نمى‏ خورد، مى ‏آورد در خانه با برادران و خواهران مى‏ خورد. برادرش هم مى‏ شود ديگر گرا، وقتى هم كه بزرگ شد هَمّش اين است كه گرهى از كار جامعه بگشايد.
اما اگر پسر شما يا دختر شما خودگرا شد، حسود شد، بخيل شد، منيت داشت و تفاخر، از همان كودكى خواهرش را مى‏ زند، تسلّط بر همان بچه كوچولو كه دارد، به او زور مى ‏گويد، غذاى او را به زور مى‏ گيرد، وقتى هم بزرگ‏ شد اين ظرفيت را دارد كه يك آدم متقلب، حقه باز، غش در معامله كن و … از كار در آيد. قرآن كه مى ‏فرمايد: «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِهِ»[2] معنايش اين است «از كوزه همان برون تراود، كه در اوست» اگر صفت رذيله اى بر شما حكمفرما باشد اين دل شما نظير يك كوزه است كه در آن شراب باشد، معلوم است كه تراوش كوزه اى كه در آن شراب است، شراب مى‏ باشد، اما اگر دل شما پاك شد و صفات خوب و فضائل در دل شما رسوخ كرده باشد نظير يك كوزه اى است كه در آن آب گوارا باشد تراوش آن آب گوارا است «از كوزه برون ترواد، هر آنچه در اوست».

 

پي نوشت:

[1] اعراف/ 58. [2] اسراء/84.
تربيت فرزند از نظر اسلام، آيت الله مظاهري، ص 223.

ترجمه تفسير الميزان، ج8، ص200.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد