خانه » همه » مذهبی » نقش گرم مزاجی و سرد مزاجی در ازدواج

نقش گرم مزاجی و سرد مزاجی در ازدواج


نقش گرم مزاجی و سرد مزاجی در ازدواج

۱۳۹۲/۱۲/۲۱


۵۴۱۱۳ بازدید

باسلام. سوال من در مورد داشتن سکس پیش از ازدواج می باشد.در فرهنگ ما عرف و سنت ، پذیرفته است که فرد چه مرد و چه زن پیش از ازدواج رابطه جنسی نداشته باشد و برای این سنت دلایل قابل قبولی هم ذکر می شود. حال سوال من این است که اگر فردی در دوران مجردی سکس نداشته باشد آیا این مسئله باعث نمی گردد که فرد با نیازهای جنسی خودش آشنا نشود و شناختی نسبت به توانایی ها و عدم توانایی های بدن خود نگردد و همچنین در صورت داشتن اختلال جنسی از آن مقفول بماند.
و در صورت عدم آشنایی با نیازهای جنسی خود آنگاه در زمان خواستگاری که زمان آشنایی نسبت به یکدیگر می باشد ، فرد نتواند نیازهای واقعی خود را بیان کند و خود این مسئله می تواند منجر به نارضایتی های ناخواسته و احتمالا طلاق هم گردد.
با سپاس فراوان

  پرسشگر گرامی، خوشحالیم که شما مخاطب ما هستید و امیدواریم که این ارتباط ادامه داشته باشد.
ازدواج تصمیم مهم و سرنوشت سازی برای انسان است و آینده و خوشبختی انسان به آن بسته است. یکی از واقعیت های زندگی مشترک نیز مسائل جنسی می باشند. و ممکن است در مواردی همین مسئله باعث اختلاف زن و شوهر باشد. ولکن صحبت کردن در مورد آن   در جلسه خواستگاری بخاطر فرهنگ و آداب و رسوم خاص کشور ما و شاید خیلی از جاها مشکل بوجود می آورد و باعث ایجاد حساسیت و سوء تفاهم می گردد.
اما از کجا می‌توان پی برد که دو فردی که می‌خواهند ازدواج کنند تناسب جنسی دارند یا خیر؟ آیا فرد باید قبل از ازدواج حتما سکس داشته باشد تا به این توان پی ببرد؟ راه دیگری وجود ندارد؟ این راه معقول است؟ آیا خود سکس قبل از ازدواج (اگر بصورت غیر شرعی باشد)علاوه بر اینکه حرام و گناه است سبب آسیب‌های روانی و جسمی نمی‌شود و در زندگی آینده فرد تاثیر منفی نمی‌گذارد.
برای پاسخ به شما ابتدا کمی درباره انواع مزاج سخن می‌گوییم و سپس نکاتی را بیان می‌کنیم: 
مطابق علم طب قدیم، مزاج وطبیعت هرچیزی توسط دوعامل حرارت و رطوبت تعیین میشود.پس به چهارمزاج اصلی میرسیم. گرم وتر،سردوتر،گرم وخشک ،وسرد وخشک.هرفردی دارای یک مزاج اصلی است، تا وقتی که مطابق مزاج خود غذا میخورد ومطابق آن زندگی میکند سالم است. ناخوشی وبیماری زمانی ایجاد می ­ شود که فرد بعلتی ازمزاج اصلی خود منحرف شود وبه اصطلاح دچارانحراف طبیعت وغلبه یک خلط شود. دراین جاست که به وسیله غذاها وداروها باید اورابه تعادل خلط برگرداند.درطب سنتی شناخت مزاج غذاها وداروها نقش بسیارمهم و حیاتی در درمان بیماریها دارد.
در ادامه کمی در مورد مزاج بلغمی (به عنوان نماینده سرد مزاجی) و مزاج دموی (به عنوان نماینده گرم مزاجی) با شما سخن می‌گوییم. البته به پیوستاری بودن این نشانه‌ها توجه کنید. مهم این است که فرد کدام یک از علائم را بیشتر دارد.
مشخصات افراد بلغمی (سرد مزاج)
بازتاب‌های روانی و رفتاری در افراد بلغمی:
1-گرایش به علوم عقلی و ریاضیات 2- حسابگر و محتاط 3- بد بهار و بد زمستان 4- منطقی و عاقل 5- میانه‌‌رو، محتاط و گاهی ترسو 6- تجارت پیشه 7- آرام ، منزوی و دارای حرکات کند 8- گذشته نگر 9- ظریف و ریزبین و حساس 10- منظم و دقیق 11- دارای استعداد افسردگی 12- بدون استعداد ریسک 13- اهل سازش و بی اراده 14- درون گرا و منفی‌باف 15- نیازمند محبّت 16- کینه‌توز 17- فراموش‌کار و کندذهن 18- بی علاقه به یادگیری 19- میل و توان جنسی بسیار کم 20- راحت و بی قید اکثر مسایل.
علایم پوستی افراد بلغمی:
دارای پوستی نرم و مرطوب ، غالباً سرد، دارای منافذ ریز (تعرق کم) رگ های پنهان دارند، رنگ پوست سفید، سفیدی چشم، سفید بی حال، مردمک آبی و روشن دارای موهای نرم و نازک و لخت با رنگ زرد ، بور و خرمایی روشن و سفید و غالباً افراد بلغمی بی مو هستند.
علایم گوارشی:
  دهانی بی مزه ، مرطوب و پر آب دارند، اشتهای زیاد و خوراک فراوان دارند، توان هضم غذا در آنان کم است، معده نفاخی دارند، گاهی یبوست دارند و گرایش به شیرینی و شوری دارند به میزان زیاد. گرایش به ترشی و بوی بد دهان ندارند، بوی بد مدفوع ندارند، قار و قور شکم دارند، تمایل به سردی‌ها ندارند و در عوض تمایل به گرمی‌ها به شدت در آنان وجود دارد.
مشخصات افراد دموی(گرم مزاج)
بازتاب‌های روانی و رفتاری در افراد دموی:
1-علاقمند به ادبیات و موسیقی. 2- استعداد شاعری. 3- علاقمند به طبیعت . 4- اهل عشق و محبت. 5- بلندپرواز. 6- دوراندیش. 7- اهل خیر و معنویت. 8- خوش اخلاق و خوش رو. 9- شجاع و جسور. 10- دارای توان ریسک. 11- اعتماد به نفس بالا. 12- سخاوتمند. 13- تنوع طلب و بی علاقه به کار تکراری. 14- معمولاً بی نظم. 15- نوع دوست. 16- معمولاً بد حال در تابستان. 17- دارای هوش و حافظه قوی. 18- میل و توان جنسی فراوان. 19- چالاک و پرانرژی. 20- مستعد شقاوت آنی.
علایم پوستی افراد دموی:
پوست نرم، مرطوب و گرمی دارند، منافذ پوستی درشتی دارند که از علایم منافذ درشت خوب عرق کردن است. رگهای دست آشکار و برجسته است، رنگ پوست گندم‌گون یا گلگون است رنگ چشم (سفیدی) با گرایش قرمز است ،رنگ مردمک میشی تیره و سیاه است موی سر: درشت و قابل انعطاف و دارای پیچ درشت است، رنگ مو: سیاه خرمایی تیره و روشن و معمولاً پر مو هستند.
علایم گوارشی: مزه دهان:‌ شیرینی صبحگاهی است، دهانشان کم رطوبت است و کم تشنه می‌شوند. اشتهای زیاد و خوراک خوبی دارند، توان هضم غذا بسیار بالاست نفخ معده ندارند، یبوست ندارند، گرایش به شیرینی کم دارند و گرایش به شوری هم بسیار اندک است. گرایش به ترشی کم دارند. بوی بد دهان ندارند، بوی بد مدفوع ندارند، قار و قور شکم ندارند تمایل به سردی‌ها ندارند ولی تمایل به گرمی‌ها اندکی دارند.
اکنون پاسخ شما را در قالب نکاتی بیان می­کنیم:
اول اینکه گرمی و سردی جنسی یا توان جنسی یک ملاک اصلی برای ازدواج نیست، و اگر فردی همسر مناسب خود را با ملاکهای دین، اخلاق و خانواده پیدا نموده است و او را می پسندد، در واقع همسر خود را یافته است.
دوم اینکه معمولا افراد از نظر سطح تمایلات جنسی تفاوت چندانی با هم ندارند، و اگر هم تفاوتی وجود داشته باشد، به حدی نیست که مشکل ساز شود، و افراد اندکی هستند که از نظر جنسی متفاوت از بقیه هستند، حال ممکن است کارکرد کمتر یا بیشتری نسبت به بقیه افراد جامعه داشته باشند.
مهم این است که دو طرف بعد از ازدواج از میزان توان جنسی یکدیگر اطلاع پیدا کنند و با یادگیری مهارت‌هایی، متناسب با توانایی‌هایشان یکدیگر را به اوج لذت جنسی برسانند. وقتی دو طرف از میزان و نوع تمایلات جنسی یکدیگر آگاهی پیدا کنند به تدریج با هم به تفاهم جنسی خواهند رسید و مشکلی ایجاد نمی‌شود
سوم اینکه تشخیص توان جنسی قبل از ازدواج(حتی با سکس) کار ساده ای نیست و معمولا افراد عادی و غیرمتخصص توان تشخیص سرد یا گرم مزاجی را ندارند و در این زمینه به اشتباه می افتند، به عنوان نمونه می توان گفت که معمولا پسران به علت قرار داشتن در اوج شهوت جوانی گمان می کنند که گرم مزاج هستند درحالی که این حالات اقتضا سن و شرایط آنهاست و از سوی دیگر دختران به علت شرم و حیای زیاد و همچنین ویژگی های شخصیتی ممکن است که سرد مزاج به نظر بیایند، در حالی که اگر شرایط برای آنها مهیا بشود افرادی عادی و طبیعی هستند.
چهارم اینکه اگر مساله جنسی برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است و شما نمی توانید با صرف نظر کردن از آن اقدام به ازدواج نمایید، بهتر است که با فرد مورد نظر برای ازدواج به یک مرکز مشاوره بروید تا مشاور(متخصص روانشناسی بالینی یا روانپزشک یا سکس تراپیست) به عنوان کارشناس در ضمن سوالات علمی، درباره وضعیّت جنسی نیز از طرفین سوال کند و تناسب آنها را برای زندگی مشترک بررسی کند و احیانا توصیه های لازم در این زمینه را داشته باشد. قطعا در این صورت نیاز نیست فرد به گناه بیفتید و به سوی سکس قبل از ازدواج برود و جسم و روح خود را با گناه آلوده کنید تا شاید به توانایی جنسی خود پی ببرد. مطمئن باشید که متخصص می‌تواند در این زمینه کمک زیادی به شما بکند.
نکته پنجم اینکه اگر فردی سردمزاج یا گرم مزاج باشد واین حالات او ناشی از محیط باشد یعنی به علت زندگی کردن در محیط و فرهنگی خاص چنین گرایشی پیدا کرده باشد، در این صورت این فرد می تواند در گذر زمان به حالت طبیعی بازگردد و درمان بشود، به عنوان مثال اگر خانمی به علت زندگی کردن در خانواده ای سخت گیر نسبت به مسائل جنسی دچار ترس یا سردی شده باشد، اگر پس از ازدواج از طرف همسرش با او برخورد مناسبی در مسائل جنسی بشود، مشکل او در مدت کوتاهی برطرف خواهد گردید.
نکته ششم این است که اینطور نیست که اگر زن و شوهر در مسئله مزاج تطابق نداشتند حتما زندگی مشترک آنها با مشکل لاینحل و فروپاشی روبرو باشد بلکه با توصیه هایی می توان آنها را به هم نزدیک کرد تا رضایت از رابطه جنسی برای آنها برقرار گردد. موفق باشید. حتی مشکلات حاد جنسی زن و شوهر با راهکارهایی قابل درمان و سازگاری می باشد یعنی زن و شوهری که از نظر جنسی متفاوتند می توانند با مشاوره به سطح سازگاری با هم برسند.
موفّق باشید.
منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم.  

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد