خانه » همه » مذهبی » نمازشب

نمازشب


نمازشب

۱۳۹۲/۰۸/۱۸


۸۵۵ بازدید

باسلام؛قبلنانمازشب میخوندم؛امایه مدت بخاطرمشغله درسی کنسل شد؛الان چندماهه باخداعهدبستم توهیچ شرایطی ترکش نکنم وخداروشکرنصف شباباخداقرارملاقات دارم؛خواستم درموردثواب وپیامدهای نمازشب توزندگی دنیوی واخروی؛خصوصأکسی که بخاطرلغزشی آبروش پیش کسی رفته؛وطردشده؛آیانمازشب آثراتی به مرورروی آبروازدست رفته پیش اون شخص داره؟؟؟؟

چطوری شخصیکه پاکه اماتوزندگیش فقط یک گناه؛ گناهی ازروی بی تجربگی مرتکب میشه وفورأتوبه میکنه باتمام وجودوسعی درجبرانه اونم همجوره ومطمئنه که خدابخشیدتش؛میتونه باکسی که آبروش پیش اون شخص بدجوررفته برخوردکنه اونم شخصی که طردش کرده وهزارتااسم واسش گذاشته(منظورم ازنظرارتباط وصله رحم)؟؟؟؟

اعتراف به گناه جزمحضرخداگناهه؛ایادرصورت خواستن توضیحات واعتراف ازمون اگه کتمان وتکذیبش کنیم وپوشیده نگهش داریم ایابازم گناه کردیم؟؟؟؟

لطفأهمشون روجواب بدین؛اجرتون باخدا

در پاسخ به مطالب زیر توجه کنید .
الف. اثار و برکات نماز شب
بدون شک نماز شک در وجاهت   و آبرو بخشیدن به انسان تاثیر فراوان دارد و موجب زیاد شدن وجاهت ظاهری و باطنی انسان می گردد . از آیات قرآن و روایات استفاده می شود که نماز شب از مستحباتی است که سخت مورد تأکید قرار گرفته و آثار عمیق و گسترده ای در روح و روان و اعمال و دنیا و آخرت انسان دارد. خداوند متعال در قرآن کریم، سوره سجده، آیه 16 و 17 می فرماید : « تتجافی جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفا و طمعا و مما رزقناهم ینفقون، فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قره اعین جزاء بما کانوا یعملون »  ؛ «پهلوهای آنها از بستر خواب فاصله می گیرد (از خواب بر می خیزند) و پروردگارشان را از روی بیم و امید می خوانند و از آنچه به آنان داده ایم انفاق می کنند. هیچ کس نمی داند که به پاداش عملشان چه چشم روشنی ها برای آنان پنهان و ذخیره شده است». اگر در فضیلت شب زنده داری و نماز شب چیزی جز همین یک آیه نبود برای اهل ایمان کافی بود که همه روز را به انتظار آمدن شب و خلوت با دوست باشند. در فضیلت و آثار و برکات نماز شب روایات فراوانی داریم: 1- شیخ صدوق در چندین کتاب از پیامبر(ص) چنین نقل می کند : « اشراف امتی حمله القرآن و اصحاب اللیل » ؛ «شرافتمندان امت من حاملان قرآن و شب زنده داران هستند » ( شمع سحر، سید احمد فهری، انتشارات دارالکتاب، ص 13 ). 2- در روایتی از پیامبر(ص) چنین آمده است : « مازال جبرئیل یوصینی بقیام اللیل حتی ظننت ان خیار امتی لن نیاموا »  ؛ «جبرییل به قدری سفارش سحرخیزی را به من کرد که گمان کردم برگزیدگان و نیکان امت من هرگز نخواهند خوابید » ( همان، ص 19 ). 3- در حدیثی حضرت صادق(ع) در تفسیر آیه مبارکه  « ان الحسنات یذهبن السیئات » ؛ «بی شک کارهای نیک، کارهای بد را پاکسازی می کند» فرمود : « صلاه اللیل تذهب بذنوب النهار »  ؛ «نماز شب گناهان روز را پاک می کند » ( همان، ص 21 ). 4- در حدیثی از امام زین العابدین پرسیدند : « ما بال المتهجدین بالیل من احسن الناس وجها؟ قال: لانهم خلوا بربهم فکساهم الله من نوره »  ؛ «چرا چهره و صورت شب زنده ترین این چنین زیبا است؟ فرمود: چون آنان با پروردگار خویش خلوت کرده اند و خداوند به آنها جامه ای از نور خویش پوشانده است » ( همان، ص 21 ). 5- جابرن بن عبدالله انصاری می گوید: شنیدم رسول خدا می فرمود : « ما اتخذ الله ابراهیم خلیلا الا لاطعامه الطعام و صلاته باللیل والناس نیام »  ؛ «خداوند ابراهیم را دوست خود قرار نداد مگر به این خاطر که سفره اش باز بود و هنگامی که مردم در خواب بودند به نماز می ایستاد » ( همان، ص 22 ). 6- پیامبر(ص) در حدیثی می فرماید: نماز شب موجب خشنودی پروردگار و محبت فرشتگان و روش پیامبران و نور معرفت خدا و ریشه ایمان و راحت تن و بدن و ناخشنودی شیطان و سلاح علیه دشمنان و به هدف رسیدن دعا و قبولی اعمال و برکت روزی و شفیع میان صاحبش و فرشته مرگ و چراغ قبر و بستر زیر دو پهلو در قبر و پاسخ منکر و نکیر (دو فرشته بازپرس الهی) و مونس و زایر مرده در قبر تا روز قیامت است و در روز قیامت نماز شب، سایه ای بالای سر و تاجی بر تارک صاحبش و جامه ای بر تنش و نوری پیشاپیش او و پرده ای میان او و آتش و حجتی برای مؤمن در پیشگاه خدای متعال و سنگینی میزان اعمال و وسیله عبور از پل صراط و کلید در بهشت است» (حدیث دنباله دارد ) ( همان، ص 28 ). 7- در حدیثی پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود : « و علیک بصلوه اللیل و علیک بصلوه اللیل و علیک بصلوه اللیل »  ؛ «بر تو باد به نماز شب، بر تو باد به نماز شب، بر تو باد به نماز شب » ( همان، ص 29 ). 8- در حدیثی حضرت صادق(ع) به فردی به نام سلیمان دیلمی می فرماید : « یا سلیمان لا تدع قیام اللیل فان المغبون من حرم قیام اللیل »  ؛ «ای سلیمان! شب زنده داری را از دست مده، چون زیان دیده کسی است که از شب زنده داری محروم گردد » ( همان، ص 22 ).  کیفیت نماز شب به طور اختصار: نماز شب مجموعا یازده رکعت است که ده رکعت آن به صورت پنج نماز دو رکعتی خوانده می شود. هشت رکعت اول را به نیت نافله شب می خوانند و دو رکعت بعد را به نیت نماز (شفع ) و یک رکعت آن را به نیت نماز (وتر). افضل آن است که نماز شب به هنگام سحر خوانده شود و هنگام سحر عبارت است از یک سوم آخر شب و هر قدر به صبح نزدیک تر باشد افضل خواهد بود. البته می تواند به همین مقدار بسنده کند و به مثل نماز صبح این یازده رکعت را به جا آورد ولکن عاشقان و سالکان طریق دوست هیچ گاه به این مقدار بسنده نمیکنند و مستحبات آن را هم به جا می آورند. چون ذکر تمام مستحبات مقدور نیست به بیان مستحبات 3 رکعت آخر نماز شب (نماز شفع و وتر) اکتفا می کنیم . در نماز شفع در رکعت اول حمد و سوره ناس و در رکعت دوم حمد و سوره فلق بخواند و بعد از فراغ از نماز شفع خواندن دعای »الهی تعرض لک فی هذا اللیل المتعرضون …« مستحب است که در مفاتیح در اعمال شب نیمه شعبان مذکور است و بعد نماز وتر را شروع می کند و بعد از حمد سه مرتبه سوره توحید و سوره های ناس و فلق هر کدام یک مرتبه می خواند و قنوت می گیرد و هر دعایی که دوست دارد می خواند و مستحب است که انسان در قنوت آن از خوف خدا گریه کند و اگر گریه اش نیاید تباکی کند; یعنی , انسان حالت گریه را به خود بگیرد و مستحب است که دعا برای برادران مؤمن خود کند و مستحب است که چهل نفر را نام ببرد که کسی که برای چهل مؤمن دعا کند دعایش مستجاب می شود و سزاوار است که هفتاد مرتبه «استغفرالله و اتوب الیه» بگوید و سزاوار است که دست چپ را به دعا بلند کند و استغفار را به دست راست بشمارد و بعد از استغفار از حضرت رسول (ص ) روایت شده که هفت مرتبه می خوانده است »هذا مقام العائذ بک من النار« و حضرت امام سجاد(ع ) در نماز وتر سیصد مرتبه »العفو« می گفته است و البته مستحبات دیگری هم هست که در صورت امکان به کتاب »شمع سحر« نوشته سید احمد فهری و یا مفاتیح الجنان مراجعه کنید. و اما نتایج دنیوی و اخروی نماز شب که از روایات استفاده می شود: نماز شب باعث صحت بدن و کفاره گناهان روز و برطرف کننده وحشت قبر است . روی را سفید و بوی را پاکیزه و روزی را جلب می نماید والبته روایات در این باب بسیار است و ما به همین مقدار بسنده می کنیم . برای آگاهی بیشتر ر.ک : شب مردان خدا. اصل نماز شب همان یازده رکعت است و قنوت از آداب نماز مى باشد و حتى در نمازهاى واجب نیز مستحب است. بنابراین اگر کسى آن را به جا آورد فضیلت آن را درک کرده و اگر به جا نیاورد، به نماز شب او نقصى وارد نشده است. حال طلب مغفرت براى چهل مؤمن و یا سیصد مرتبه «العفو» و … همه از آداب نماز شب محسوب مى شوند نه از اصل آن. مقصود از چهل مؤمن نیز چهل مسلمان است نه مؤمن کامل، و اگر کمتر و یا بیشتر نیز شد اشکالى ندارد. به طور کلى عامل عدم توفیق نماز شب دو چیز است: 1. عوامل جسمى؛ گاهى خستگى زیاد مغز و اعصاب و وضعیت مزاجى خواب را سنگین و طولانى مى کند. پرخورى در شب، خود علّتى دیگر براى خواب طولانى و سنگین مى باشد. 2. ضعف اراده: نماز شب اراده و عزم مى خواهد. خواستن تنها کافى نیست، باید با تصمیم جدى خوابید. ضعفِ اراده جزء مهم ترین عوامل محروم ماندن از نماز شب و سحرخیزى مى باشد. باید با این ضعف و سستى اراده مبارزه کرد. امام على(ع) مى فرمایند: «ضادّوا التوانى بالعزم؛ به وسیله عزم، با سستى مبارزه کنید»، (همان، ج 6، ص 305، ر 12624). تفکر در اهمیت نماز شب و خواندن دعاهاى قبل از خواب، براى تقویت اراده و عزم مفیدند. در هر صورت، اگر گاهى موفق به نماز شب نشدید، قضاى آن را به جا آورید. نماز شب باید از کم شروع شود، با حذف مستحبات طولانى آن، مى شود همه آن را در ده دقیقه خواند؛ ولى اگر حال خوشى دست داد، طولانى کردن آن به اندازه کشش حال، اشکالى ندارد. در آخر سفارش اکید مى شود که فقط با عمل به این راهکارها و عزم جزم و اراده محکم مى توان هر شب به نماز شب موفق شد. سعى کنید بدون کوک کردن ساعت بیدار شوید. عادت به نماز شب و سحرخیز، ممکن است حداقل دو سال طول بکشد؛ بنابراین از افت و خیزها بیدار شدن ها و بیدار نشدن ها، سستى و سردى به خودراه ندهید. ناگفته نماند پیدایش گوهر در صدف و استحصال طلا از معدن نیاز به تلاش هاى فراوان و سوز و گدازها دارد. در مسایل معنوى نیز قابلیت سعادت را باید فراهم آورد و این راه براى همگان گشوده است. اگرچه قابلیت سعادت از جهت شرایط محیطى و عوامل ژنتیکى براى برخى بیشتر فراهم است اما آنچه نقش اساسى دارد، اراده و تلاش خود انسان است «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا ؛ و کسانى که در راه ما کوشیده اند به یقین راه هاى خود را بر آنان مى نماییم». در صورتى که نشاط عبادت دارید، سفارش شده است که نمازهاى مستحبى را طولانى کنید. اما نمازهاى واجب را در حد متعارف برگزار کنید و دعا و مناجات اگر در مکان خلوت آثار معنوى آن براى خود فرد و اطرافیان بیشتر است و از ایجاد حساسیت و مخالفت هاى ناخواسته جلوگیرى مى شود ودر صورتى که جاى خلوت پیدا نشود. دعا را مى توان آهسته و با حالت نجوا خواند. و براى جلوگیرى از تظاهر به دین دارى توجه شما را به متن زیر جلب مى کنیم. در خصوص نماز شب توصیه شده است سه آیه آخر سوره کهف را هنگام خوابیدن بخوانید و ساعت مقرر را در دل بگذرانید. بهتر است هنگام قرائت و خوابیدن با وضو باشید تا قابلیت قلب فزونتر و رفع حجاب و دفع موانع سریع تر به انجام رسد .
( لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 5/100105455 )
ب. اگر شخصی مرتکب گناهی شود که باعث شود از چشم دیگران بیفتد اما بعد از ان توبه کند و حقیقتا از ان گناه فاصله بگیرد و رو به بندگی و اطاعت خداوند بیاورد خداوند در چشم کسانی که شاهد گناه او بوده اند به او اعتبار می بخشد و آبروی لطمه دیده او را دوباره احیا می کند . بر طبق روایات اگر کسی بین خود و خدایش را اصلاح کند خداوند میان او و مردم را اصلاح خواهد نمود . این مطلب در روایتی از امیر مومنان ع   چنین آمده است :
َمن اصلح   فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَصْلَحَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ
الکافی     8     307    حدیث الفقهاء و العلماء
 
ج. اعتراف به گناه
1. اعتراف به گناه تنها در محضر الهی و درگاه او جایز است و در نزد دیگران گناه و موجب ترویج گناه است .
2. درخواست دیگران موجب اعتراف به گناه نیست و ما وظیفه نداریم در مقابل درخواست کسی نسبت به افشای گناه آن را آشکار و بازگو نماییم .
3. البته در موارد ضروری مانند پیگیری ها و تحقیقات قضایی و مواردی که بیان گناه موجب شود جلو گناهان بیشتر و جرائم بالاتری گرفته شود و از مفاسد شبکه های جرم و فساد جلوگیری شود اشکالی ندارد و گاه لازم و ضروری است اما در حالت عادی و غیر ضرورت نباید گناه خود را برای دیگران بیان نماییم.
 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد