خانه » همه » مذهبی » هتک حرمت یعنی چه؟؟ با توجه به سخنان اخیر رهبری، میشود این هتک حرمت را بیشتر توضیح بدهید،؟؟ آیا در تاریخ داشته ایم‌ که ائمه هتک حرمت به خلفا یا پادشاهان اون زمان را نهی کرده باشن؟؟

هتک حرمت یعنی چه؟؟ با توجه به سخنان اخیر رهبری، میشود این هتک حرمت را بیشتر توضیح بدهید،؟؟ آیا در تاریخ داشته ایم‌ که ائمه هتک حرمت به خلفا یا پادشاهان اون زمان را نهی کرده باشن؟؟

1- مترادف هتک حرمت: اهانت، توهین، حرمت شکنی، است . هتک حرمت از لحاظ لغوی (به نقل از لغت‌نامه دهخدا) به معنای شکستن حرمت، دریدن حرمت، بی‌احترامی، رسوایی، بی‌آبرویی و بی‌عزتی است.
2- هتک حرمت در قوانین کشور ایران جرم تلقی شده است (مواد ۶۹۰ تا ۶۹۵ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی؛ تعزیرات)
3- رهبر معظم انقلاب با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخی‌ها در برخورد با دولت و رئیس جمهور و هتک حرمت ایشان فرمودند: هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد؛ ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری اتحاد و انسجام نیاز دارد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور.
ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکایی‌ها است که در مناظره‌ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان می شود اما هتک حرمت انجام نمی‌گیرد. بیانات مقام معظم رهبری 3 آبان 99
4- هتک احترام و اهانت کردن به مقدسات و محترمات دینی یعنی آنچه لزوم احترامش در دین امر بدیهی باشد. مانند قرآن مجید، کعبه معظمه، مساجد، مشاهد مشرفه حتی تربت حسینی (علیه‌السّلام) از گناهان کبیره و رذائل اخلاقی است.
5- هتک حرمت مسلمان و مومن حرام است «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: اَیُّها الناس! إنَّ دِماءَ کُم و اَعراضَکُم عَلَیکُم حرامٌ الی أَن تَلقَوا ربَّکُم.
ای مردم! ریختن خون یکدیگر و لطمه زدن به حیثیت دیگران، تا وقت مردن و لقای پروردگارتان بر شما حرام است. (تحف‌العقول، ص ٣١)
6- در باره هتک حرمت خلفا و پادشاهان قاعده کلی این است که ،اگر مسلمان و مومن باشند هتک حرمت حرام است و اما اگر خلفا و حکام، کافر و مشرک باشند شامل کفار و مشرکان می شوند.
قاعده کلی اگر حاکم ظالم و جائر و فاسق باشد هتک حرمت کافر و مشرک و ظالم ایرادی ندارد .
«امام محمدباقر(علیه‌السلام)»می فرماید
ثلاثةٌ لَیسَ لَهُم حُرمَةٌ: صاحبُ هَویً مُبتَدِعٍ و الاِمامُ الجائِرُ و الفاسِقُ المُعلِنُ بِفِسقِه.
سه نفر هستند که حیثیت و حرمتی ندارند: دنباله‌رو هوای نفس بدعت‌گذار، پیشوای ظالم و ستمگر، و فاسق علنی بی‌باک. (قرب‌الاسناد، ص ٨٢)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد