هدایت جریان فکری دوران غیبت صغری توسط امام عصر(ع) منجر به ثبات شد
۱۳۹۲/۱۱/۰۱
–
۸۳ بازدید
هدایت جریان فکری دوران غیبت صغری توسط امام عصر(ع) منجر به ثبات شد
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفت: هدایت های امام زمان(عج) در دوران غیبت صغری به جریان فکری شیعه و سنی جهت می دهد و نایبان خاص حضرت تحت هدایت های امام برای پاسخ گویی به مردم آماده می شوند.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفت: هدایت های امام زمان(عج) در دوران غیبت صغری به جریان فکری شیعه و سنی جهت می دهد و نایبان خاص حضرت تحت هدایت های امام برای پاسخ گویی به مردم آماده می شوند.
حجت الاسلام محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به وضعیت سیاسی در عصرغیبت صغری امام عصر(عج) گفت: همانند گذشته که خدمات و برنامه هایی در زمان ائمه وجود داشت. در طول تاریخ غیبت صغری تا سال 329 این وضعیت ادامه داشت با این تفاوت که فقط مدیریت عوض شده بود.
وی با بیان اینکه پروژه هدایت مردم به حق و دستگیری از مردم در تمام ابعاد نیز در این دوران ادامه داشت، خاطرنشان کرد: بر این اساس جو خفقان در این فضا را می توان در سه بعد نگاه کرد، نخستین بعد وضعیت سیاسی بود که به عنوان نمونه در این دوران 6 خلیفه عباسی المعتمد، المعتضد، المکتفی، المقتدر، القاهر و الراضی حکومت می کردند.
حجت الاسلام نصوری با اشاره به ویژگی های این دوران اظهار داشت: در این دوران برنامه های سیاسی توسط ترکان اداره می شد، فرماندهان نظامی رو به قدرت بودند و حکومت مرکزی روز به روز ضعیف تر می شد در مقابل حاکمان محلی قدرت می یافتند.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه در این دوره عملا شاهد انتقال خلافت از سامرا به بغداد هستیم، تصریح کرد: در این دوران شاهد ظهور گروه های قرامطه هستیم به گونه ای که اسلام هراسی و شیعه هراسی توسط این گروه ایجاد می شود، این جو خشن برای مردم این دوران آسیب زاست و به تعبیری فتنه آلود است.
وی با اشاره به کاهش قیام های علویان و پیدایش جو اختناق نسبت به شیعه در این دوران ادامه داد: با وجود جنایات زیاد و کاسته شدن قدرت علویان، قیام ها در این دوران محدود بود به عنوان مثال قیام های حسن بن یحیی در یمن، ابن الرضا در دمشق، اطروش در طبرستان و حسن بن قاسم در ری و قزوین نشان می دهد که علویان در حبس بوده و با کاهش قدرت مواجه بودند.
حجت الاسلام نصوری ظهور مهدی های قلابی و مدعیان دروغین در این دوره را از نکات برجسته دانست و بیان داشت: همچنین تاسیس دولت های فاطمی در مصر که از نظر سیاسی مشکلاتی داشتند و ظهور دولت های مستقل و خود مختار و دولت های صفاریان، سامانیان، آل حمدان، دولت های آل بویه و اخشیدیان در شام در دوران غیبت صغری ادعای استقلال می کردند.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به بی ثباتی در معضلات اجتماعی در دوران غیبت صغری گفت: اختلافات مذهبی و فرقه ای بین شیعه و سنی در این دوره باعث به وجود آمدن آشوب های فراوانی در بغداد شده بود در حالی که اختلافات قومی و قبیله ای اعراب و فارس به این آشوب ها دامن می زد.
وی ادامه داد: این در حالی است که اختلافات طبقه ای بین مردم و حاکمان و همچنین عیاشی ها و خوش گذارنی ها در این دوران به بی ثباتی فضا کمک می کند.
حجت الاسلام نصوری با اشاره به تحولات فکری در دوران غیبت صغری امام عصر(ع) افزود: با توجه به اینکه لیدر جریان فکری در اختیار گروه شیعه و سنی قرار داشت، مکتب اشعری با حمایت مقتدر عباسی تاسیس شد، همچنین تدوین کتاب های روایی به طوریکه 4 عنوان از کتاب های مهم اهل سنت در دوران غیبت صغری به نگارش درآمده است، در این دوره به چشم می خورد.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه به لحاظ فکری ذهنیت مردم پویا شده بود، خاطرنشان کرد: در این دوره دانشمندان به بلوغ فکری رسیده بودند به طوری که کلینی کتاب باب الحجه را طراحی می کند.
وی ادامه داد: به این ترتیب هدایت های امام زمان(عج) در این دوران به جریان فکری شیعه و سنی جهت می دهد و نایبان خاص حضرت تحت هدایت های امام عصر(ع) برای پاسخ گویی به مردم آماده می شوند.
پایان پیام/