۱۳۹۴/۱۱/۱۳
–
۲۴۵ بازدید
من علاقه به همجنس دارم و از دخترا بدم میاد؛ البته ازدواج کردم و صاحب فرزندم؛ دکتر رفتم ولی مشکلم حل نشده. من مذهبی هستم و الآن دارم خیلی زجر میکشم، این چه گناهی است که دامن من را گرفته، چکار باید بکنم؟ اصلاً اینکه میگویند همجنسگرایی امری ژنتیک است نه یک انحراف اخلاقی، درست است؟! خود و دوستان همدردی که دارم بیصبرانه منتظر پاسخ شما هستیم.
البتّه باز جای شکر دارد که الحمدلله آنطور که از متن ارسالیتان برمیآید احساس همجنسگرایی در شما به «همجنسبازی»[ Homosexuality.] کشیده نشده است.
در حقیقت همجنسگرایی به عنوان یک «اختلال» متفاوت از همجنسبازی به عنوان یک «انحراف» است؛ زیرا «به رفتار و سازش جنسی بین دو همجنس چه به صورت رابطه عاطفی- روانی و چه به صورت برقراری رابطه جنسی همجنسبازی میگویند»،[ هدایتالله ستوده و دیگران، روانشناسی جنایی، ص 192.]در حالیکه ممکن است میل به همجنس به صورت خفیف در طیفی از افراد وجود داشته باشد؛ لیکن به علت قباحت این عمل، خود را کنترل کرده و هیچگاه اجازه ابراز این میل را به خود ندهند و یا به علّت غیرعادی بودن این عمل، فرصت و موقعیّت به مرحله اجرا در آوردن میل خود را کسب نکنند که به این دو دسته از اشخاص که میلشان در همین حد باقی میماند، نمیتوان همجنسباز گفت و گناهکار هم نیستند. البتّه گفتنی است که هرگاه این میل دارای ریشههای روانی عمیق بوده و به علّت عوامل محیطی، تشدید شده و به رفتار جنسی مطابق با آن منجر شود، انحرافی واقعی است که در اسلام و همه ادیان الهی حرام بوده و عقوبت شدید دنیوی و اخروی را در پی دارد.
نکتهای که در متن ارسالی شما جلب نظر مینماید آن است که عنوان نمودید همجنسگرایی، ژنتیکی است، در حالیکه گرچه تئوریهای مختلفی نظیر تئوری هورمونی پیش از تولد، تفاوت فیزیولوژیکی، تفاوتهای زیستشناختی همجنسگرایان با دگرجنسگرایان و تئوری ژنتیک در این زمینه طرح گردیده؛ امّا هیچکدام به نتیجه نرسیده و اثبات کننده ژنتیکی و یا مادرزادی بودن همجنسگرایی نیستند. در مورد شخص شما نیز که ازدواج کرده و بچّهدار شدید مطمئن باشید که این موضوع نمیتواند ژنتیکی باشد.
جهت درک عدم ژنتیکی بودن چنین مسائلی کافی است، بدانید که گرچه ارث در میزان آسیبپذیری افراد تأثیر داشته و باعث میگردد کودک پارهای از خصایص والدین را به ارث ببرد؛ امّا مسلّم است که هیچگاه رفتار و اعمال بزهکارانه به ارث نمیرسند. آنچه به ارث میرسد ساختمان بدنی، مزاج و گرایش به اجرای عمل در راهی خاص و آمادگی شخصی برای رفتار بزهکارانه است. این آمادگی سرشتی بر اثر برخورد با عوامل محیطی نامناسب بارز و ظاهر میگردند و در این مرحله است که آثار متقابل و مکمل عواملی مانند نیروهای بیولوژیکی، نوروشیمی و اجتماعی در ناسازگاری مشخّص میگردد.[ بهروز میلانیفر، روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، صص 172-173، با اندکی تلخیص.]
بهجاست به این نکته نیز اشاره نماییم که مفهومشناسی انحراف جنسی از دیدگاه اسلام بسی گسترده است و هرگونه استلذاذ جنسی خارج از چارچوب ارتباط با همسر دائم و موقّت را در برمیگیرد. همجنسگرایی نیز تمایل و رفتاری غیرطبیعی است که در طول تاریخ، برای اکثریت بشر، نابهنجار تلقّی میشده است. آمارهایی که از شروع همجنسگرایی در دنیا دادهاند، حکایت از آن دارد که درصد بسیار کمی از مردم، به آن مبتلایند و آنها کسانی هستند که غالباً به دلیل علل و عوامل محیطی، وقفه رشد روانی- جنسی، عوامل زیستی و… از طبیعت اولیه خود، بیگانه شدهاند.[ علینقی فقیهی، تربیت جنسی: مبانی، اصول و روشها از منظر قرآن و حدیث، ص 316.]
روانشناسان هم تا سال 1973 م، این عمل را یک عمل طبیعی نمیدانستند، بلکه آن را انحرافی آشکار در طبیعت بشری معرّفی کرده و برای آن علل متفاوتی بیان میکردند. در این سال بود که همجنسگرایی به عنوان یک طبقه تشخیصی از سوی انجمن روانپزشکی امریکا، کنار گذاشته شد و در سال 1980م، از راهنمایی تشخیص و آماری اختلالات روانی حذف شد.[ همان، به نقل از خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری، ص 315.] اینکه برخی از روانشناسان امریکایی، جدیداً همجنسگرایی را نابهنجار تلقّی نمیکنند و آن را از لیست قبلی نابهنجاریها حذف کردهاند، باید در انحطاط اخلاقی و موج ضدّمعنویت – که دامنگیر امریکا شده و تعدادی از مسؤولان سیاسی را نیز مبتلا به همجنسگرایی کرده-، جستجو کرد.[ همان، ص 318.]
همچنین تأثیر مکتــب «اومانیسم» و «لیبرالیســم» نیـز در جــرمزدایـی از همجنسگرایی چه به صورت مرد با مرد و چه به صورت زن با زن، در برخی از کشورهای غربی چشمگیر است؛ زیرا به عنوان مثال در مکتب «اومانیسم» انسان محور عالم است و حق هرگونه لذّت و تمتّعی را دارا میباشد، به شرطی که تداخلی با منافع دیگران نداشته باشد که عمل همجنسبازی را نیز چنین دانسته و جرمی بدون قربانی میپندارند. همچنین به عقیده «توماس روبرت مالتوس» اقتصاددان انگلیسی و اولین کسی که در مورد خطرات افزایش جمعیّت سخن گفته و کتاب نوشته راه جلوگیری از ازدیاد نسل برای سالم ماندن اقتصاد جامعه انجام اموری چون جلوگیری از ازدواج، آزاد کردن سقط جنین، عقیم نمودن مردان و زنان، همجنسبازی و ایجاد جنگ میباشد.[ امیر شریفی خضارتی، انحرافات جنسی (مطالعه تطبیقی جرمشناسی و فقهی)، صص 75 – 76.]
به هر حال همجنسخواهی ممکن است از عوامل زیر ناشی شود:
– قانع نبودن از ارضای نیاز جنسی به وسیله جنس مخالف (همسر)؛
– دوستیهای بیحساب نسبت به هم جنس؛
– ارتباط زیاد با افراد هم جنسِ زیبا یا توجه بیش از حد به تصویر آنان؛
– زندگی دسته جمعی افراد هم جنس؛ مانند زندگی در پادگانها و خوابگاههای مدارس و دانشگاهها؛
– محیطهای خانه، مدرسه و… که آلوده باشد؛
– آزادی فرد در ارتباط، معاشقه و شوخی با هم جنس؛
– تماس جسمی با هم جنس؛
– نارضایتی از تجربه جنسی گذشته با جنس مخالف؛
– ارتباط ضعیف با پدر؛[ حافظ ثابت، تربیت جنسی در اسلام، ص148.]
راهکارها
بدون تردید در مورد فردی مثل شما که از نظر فیزیولوژی و آناتومی هیچ مشکلی ندارد و از تمام کارکردها و صفات جنسی مذکر بهرهمند است[ زیرا ازدواج نموده و صاحب فرزند هم شدهاید.] حالت رخداده محصول و نتیجه عوامل شناختی و تربیتی است؛ بنابراین توصیه اوّل ما با توجّه به اینکه شما فردی متأهل هستید و امکان دارد بیش از این، چنین روحیهای در روابط شما و همسرتان تأثیرگذار باشد، آن است که به صورت حضوری نزد یک روانپزشک و یا روانشناس بالینی مراجعه و از تجارب تخصّصی آنان در این زمینه بهرهمند گردید. تا آن زمان نیز جهت رفع تأثیر عوامل شناختی و تربیتی نیز به راهکارهای زیر عمل کنید:
– استمداد از خداوند تبارک و تعالی.
– احساس کنید فردی عادی بوده و احساس با ارزش بودن نمایید.
– روحیه برخورد با جنس مخالف را در خود ایجاد کرده و تلاش کنید تا از رو در رو شدن با جنس مخالف به ویژه همسرتان احساس شکست نکنید.
– بنیه اخلاقی و تسلط بر نفس خود را تقویت نمایید. به عنوان مثال حتّی از بوسه شهوت آمیز بر همجنس پرهیز کنید. امام صادق(علیه السلام) از قول رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند:
«مَنْ قَبَّلَ غُلَاماً مِنْ شَهْوَةٍ أَلْجَمَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ؛[ محمدبن یعقوب کلینی، کافی، ج 5، ص 548، ح 10.] کسی که جوانی را از روی شهوت ببوسد، خداوند او را در قیامت به لجامی از آتش لجام میزند».
– در مورد عواقب سوء جسمانی، روانی و اخروی این عمل مطالعه و تفکر نمایید؛ زیرا تفکر و مطالعه درباره عواقب سوء دنیوی و اخروی این عمل فرد را در تصمیم و تلاش برای ترک عمل کمک خواهد کرد و باعث افزایش انگیزه وی میگردد. حضرت علی(علیه السلام) میفرماید:
«صیامُ القَلبِ عنِ الفِکرِ فى الآثامِ، أفضَلُ مِن صیامِ البَطنِ عنِ الطَّعامِ؛[ محمد محمدی ریشهری، میزان الحکمه، ج 6، ص392، ح11103.] نگهداری دل از اندیشیدن به گناهان، برتر از نگهداری شکم از غذاست».
– در صورتی که رابطه نزدیک و خاصی با فرد یا افراد مشخصی در این زمینه دارید، در اسرع وقت با آنها قطع ارتباط نمایید.
– در مورد فواید برقراری رابطه زناشویی با همسر خود اندیشیده و سعی نمایید ارتباط بیشتری با همسر خود برقرار سازید. حتّی لازم است خود و همسرتان روشهای متنوع ارتباط جنسی را فرا گیرید تا بتوانید با غنی ساختن سطح روابط خود به ارضاء جنسی کاملی دست یابید.
– نگاه خود را نسبت به جنس موافق که برانگیزنده حالت تمایلخواهی است، کنترل کنید.
– از تمام ارتباطها، مکانها و موقعیتهایی که چنین احساسی را برای شما تداعی میکند اجتناب کنید.
– سعی کنید هرگز بیکار نباشید و اوقات فراغت خود را با فعالیتهای مختلف ورزشی، علمی و هنری پر کنید؛ زیرا بیکار بودن انگیزه بیشتری برای تفکّر در مورد چنین مسائلی است.
– ورزش و به ویژه ورزشهای دسته جمعی شاد و با نشاط را از خاطر مبرید.
– سعی کنید از گفتگو در این زمینه با سایر دوستانی که در متن ارسالی خود بدانها اشاره نمودید، خودداری کرده و هر یک از آنها را به پیجویی درمان انفرادی خود با کمک روانپزشک و یا روانشناس بالینی مجاب نمایید. دقّت داشته باشید همینکه آنها احساس کنند افراد زیادی از اطرافیان خود دارای چنین حسّی نسبت به همجنس خود هستند، خدای ناکرده زمینه گناهان جنسی برایشان فراهم خواهد شد؛ بنابراین به هیچ وجه اجازه ندهید در جمع دوستانه خود بحث به اینگونه قضایا کشیده شود. اگر هم کسی ادعا میکند از این طریق در صدد دریافت کمک و راهکار است راه مطمئنِ مراجعه نزد متخصّص را به وی بنمایانید.