خانه » همه » مذهبی » همگام با دهه مهدویت(۳)؛ مهدویت و انقلاب اسلامی

همگام با دهه مهدویت(۳)؛ مهدویت و انقلاب اسلامی


همگام با دهه مهدویت(۳)؛ مهدویت و انقلاب اسلامی

۱۳۹۳/۰۳/۱۷


۹۲ بازدید

همگام با دهه مهدویت(۳)؛ مهدویت و انقلاب اسلامی

با توجه به نام گذاری سومین روز از دهه مهدویت با نام مهدویت و انقلاب اسلامی خدمت حجت الاسلام سلیمیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نویسنده آثار مهدوی، رسیدیم تا در این باره گفت و گوی کوتاهی را انجام دهیم.

همگام با دهه مهدویت(3)؛ مهدویت و انقلاب اسلامی

با توجه به نام گذاری سومین روز از دهه مهدویت با نام مهدویت و انقلاب اسلامی خدمت حجت الاسلام سلیمیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نویسنده آثار مهدوی، رسیدیم تا در این باره گفت و گوی کوتاهی را انجام دهیم.

ـ وی نخست در پاسخ به این پرسش که: بین مهدویت و انقلاب اسلامی چه ارتباطی می‌شود ترسیم کرد؟ گفت: نخستین سخنی که می‌توان گفت اینکه خداوند را سپاس که به ما توفیق پیروی از مکتب پُر افتخار اهل بیت علیهم السلام داد. اهل بیتی که یک درس مدرسة ایشان زیر بار ستم نرفتن است و درس دیگر تلاش برای برپایی حکومتی بر اساس قسط و عدل.

برخلاف برخی از مذاهب دیگر که روابودن پذیرش ستم را پذیرفته‌اند، در مکتب اهل بیت علیهم السلام، شاگردان، به نرفتن زیر بار ستم سفارش شده‌اند؛ درسی که در مکتب عاشورا به اوج رسید.

وی ادامه داد: بی شک باور به مهدویت و امید به یک آینده برتر و زیر ظلم و ستم نرفتن، نقش اساسی در پدیدآمدن تحولات بزرگ اجتماعی، در طول تاریخ داشته است که نمونه برجسته و بسیار برجستة آن، انقلاب اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام سلیمیان ابراز داشت: شکی نیست که یکی از زیر ساخت‌های مهم انقلاب اسلامی، باور به مهدویت است که از یک جنبه، می‌توان بحث ولایت فقیه و ولی فقیه را مطرح کرد که در واقع یک پیوند ناگسستنی با مقوله مهدویت با عنوان نیابت عام در غیبت کبری دارد.

این پژوهشگر مهدوی افزود: انقلاب اسلامی به طور روشن و کامل و جامع، وام‌دار یک نظام فکری به نام “مهدویت” است که همان جریان فکری عدالت خواهی است.

وی ادامه داد: عمده روایاتی که اهداف حکومت حضرت مهدی علیه السلام را چه در شیعه و چه اهل سنت مطرح می‌کنند، یکی از این اهداف و در واقع اساسی‌ترین هدف قیام جهانی حضرت مهدی علیه السلام برپایی عدالت می‌دانند.

حجت‌الاسلام سلیمیان تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران با آن شدّت ظلم و جوری که در پایان دوران حکومت ستم شاهی بر مردم رفته بود، با این تأکید و تکیه انقلاب اسلامی بر باور مهدویت شروع شد.

وی افزود: ارتباط انقلاب اسلامی ایران با مهدویت یک ارتباط مستحکم و جدی و در واقع مهدویت یک زیر ساختار اساسی برای تحول انقلاب اسلامی بوده است.

این پژوهشگر مهدویت یادآور شد: در روایات فراوان، ائمه معصومین علیهم السلام، شیعیان را در دوران غیبت به رجوع به دانشمندان و فقها و سفارش کرده‌اند.

وی گفت: این حکومت‌ها هستند که احکام و قوانینی را اجرایی می‌کنند و اگر ما بخواهیم احکام الهی در دوران غیبت را به طور کامل بر حسب شرایط اجرا کنیم، لازمه‌اش برپایی حکومت اسلامی است که انقلاب اسلامی اقدام شایسته و بزرگی را در این زمینه، در طول تاریخ شیعه رقم زده است.

حجت‌الاسلام سلیمیان خاطر نشان کرد: این ارتباط دو سویه نتیجه‌اش این است که همان‌طوری که ما و انقلاب وامدار مقوله مهدویت هستیم، می‌بایست در مقاطع مختلف دِین خود را به مهدویت ادا کنیم. امروز نظام بیش‌تر از آنچه در گذشته نسبت به گسترش این باور انجام داده، باید هزینه کند.

برخی خُردِه می‌گیرند که متأسفانه حجم قابل قبولی از آگاهی‌ها در نظام آموزشی کشور در بارة مهدویت به چشم نمی‌خورد، که البته اشکال واردی است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: گاهی دیده می‌شود درباره مهدویت به رقم این‌که مراکز فراوانی وجود دارند و فعالیت می‌کنند، ولی آن‌طور که شایستة این باور بزرگ و سترگ است، ما کار در خوری، انجام نداده‌ایم.

وی تصریح کرد: در جهان غرب گاهی یک تئوری و نظریه مختصر اعلام می‌شود و همه غرب برای تبیین و توضیح و رساندن آن به گوش جهانیان بسیج می‌شوند و ما متاسفانه به حداقل‌ها بسنده کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام سلیمیان افزود: امروز گوش جهانیان آماده شنیدن طرح کلی مهدویت برای ادارة جامعة جهانی بر مدار عدل و قسط از زبان شیعه است بنابراین همة افراد، با هر ابزاری که در دست دارند، باید به تبیین واقعیت‌ها و مضامین معتبر جهان‌فهم این حوزه، اهتمام بیشتری داشته باشند.

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)

نام نظر *

پست الکترونیک *

وب سایت *

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد