همگام با مهدویت (۴)،نقش مهدویت در فرهنگ و اقتصاد
۱۳۹۳/۰۳/۱۷
–
۱۱۴ بازدید
همگام با مهدویت (۴)،نقش مهدویت در فرهنگ و اقتصاد
ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): به مناسبت سومین روز از دهه مهدویت که با نام گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین ملکی راد عضو هیات علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی انجام داده ایم.
به عنوان اولین سوال لطفا بفرمایئد فرهنگ و در زیر مجموعه آن فرهنگ مهدوی به چه معناست؟
ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): به مناسبت سومین روز از دهه مهدویت که با نام گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین ملکی راد عضو هیات علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی انجام داده ایم.
به عنوان اولین سوال لطفا بفرمایئد فرهنگ و در زیر مجموعه آن فرهنگ مهدوی به چه معناست؟
فرهنگ مجموعهای از دانشها، باورها، هنرها، قوانین، عادات، اخلاق و هرچه فرد به عنوان عضوی از جامعه، از جامعه خویش فرا میگیرد، میباشد. به طور کلی فرهنگ، مجموعهای از نگرشها، ارزشها، هنجارها، رسوم و سنتها و شعائر و اعمال خاص پذیرفته شده در یک جامعه است.
فرهنگ مهدویت به مجموعهای از نگرشها و ارزشها و هنجارهای مربوط به اندیشه مهدویت اطلاق میشود. در حقیقت فرهنگ و ارزشهاى اصیل مهدوی تجلی تام و تمام فرهنگ غنى و پربار اسلام است.
به چه طریق می توان عناصر تحولزای فرهنگ مهدوی را شناسایی و آنها را ارتقا داد؟
مهدویت یکی از آموزههای مهم دین اسلام است که از ظرفیتهای مطلوبی در زمینههای گوناگون اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی برخوردار است. کارکردهای این اندیشه هم ناظر به زندگی حال و هماکنون بوده و هم ناظر به آینده میباشد.
این اندیشه در فرهنگ اسلامی دارای اهمیت ویژهای بوده و یکی از فصول مشترک فرق اسلامی بهحساب میآید. و در فرهنگ شیعی به علت گره خوردن آن با اعتقاد به امام حی و حاضر – امام غایب- از اهمیت و جایگاه ممتازی برخوردار بوده و دارای ظرفیتها و کارکردهای مطلوب و آثار ملموسی است؛ و در حوزههای فردی و اجتماعی آثار و کارکردهای بسیاری داشته و برای جامعه آثار ارزشمندی را در پی دارد.
بیشترین آثار و کارکردهای فرهنگی اندیشه مهدویت با بحث «انتظار» گره خورده است؛ و به همین جهت انتظار، در روایات بسیاری مورد تأکید واقع شده و حتی برترین اعمال امت و با فضیلتترین و بهترین عبادات برشمرده شده است. در این روایات، انتظار با لفظ «فرج» همراه و قرین شده و این همراهی در حقیقت بیانگر آن است که در انتظار و چشم به راه بودن به فرج و گشایش، نگاه جامعه و سمت و سوی آن به تحول و دگرگونی مثبت و سعادتآفرینی که مایه فرج و گشایش است میباشد. ایده انتظار فرج، سبب ایجاد آمادگی جامعه در زوایا و حوزههای مختلف اعتقادی و فکری، اخلاقی و تربیتی، و فرهنگی و اجتماعی، و سیاسی بوده و باعث میشود تا آرمانگرایی و نشاط و پویایی و وظیفهشناسی و روح امید در افراد زنده شود و جامعه را در این زمینه به کوشش و تلاش مضاعف وا دارد. این امر موجب میگردد تا برای ایجاد و تحقق جامعه موعود و آرمانی اسلامی که در اندیشه اسلامی از آن به «حکومت جهانی امام مهدی(ع)» یاد میشود، جامعه منتظر از همه ظرفیت و پتانسیل خود استفاده نماید. زیرا در جامعه موعود اسلامی، امامت و حاکمیت از آن امام معصوم(ع) بوده و حکومت و وراثت در زمین از آن صالحان خواهد بود. بنابراین جامعهای که به مهدویت معتقد است و در انتظار ظهور او بهسر میبرد لازم است با آرمانها و اهداف بلند جامعه موعود اسلامی نزدیک بوده و با آن سنخیت داشته باشد و در آن مسیر گاه نهد. دستیابی به این هدف بزرگ تنها از راه معرفت و شناخت کارکردهای اعتقاد به مهدویت و انتظار، ممکن و میسور است.
سوال دیگری که در این زمینه مطرح می شود این است که این فرهنگ چه کارکردها وتاثیراتی بر جامعه اسلامی خواهد داشت؟
مهمترین کارکردهای تأثیرگذار فرهنگی این اندیشه عبارتند از:
1. امیدآفرینی:
در جامعهای که دین در آن نقشی نداشته باشد و مردم آن در انتظار آیندهای بهتر نباشند و به آینده امیدی نداشته باشند، سرخوردگی، یاس و ناامیدی و رخوت و سستی بر آن حاکم خواهد شد. و این موجب افت فرهنگی است. و در مقابل جامعهای که حالت انتظار را در خود به وجود آورده و در انتظار ظهور موعود بهسر میبرد، هرگز دچار رخوت و سستی نخواهد شد و روح امید در آن دمیده میشود. دمیده شدن روح امید در جامعه موجب میشود تا نشاط و بالندگی در جامعه حاکم شود و در حوزههای مختلف مادی و اقتصادی و معنوی آمادگی بوجود آید. زیرا امید به آیندهای درخشان علاوه بر اینکه در آمادگی معنوی مؤثر است؛ در آمادگی اقتصادی نیز میتواند تأثیر داشته باشد زیرا موجب میشود تا مردم به کار و تلاش مضاعف برای رسیدن به آینده بهتر بپردازند.
2. اصلاحات:
انتظار و دمیده شدن روح امید در مردم موجب میگردد تا جامعه منتظر همواره درصدد اصلاح خویش در حوزههای مختلف اعتقادی و سیاسی و اجتماعی باشد. زیرا شخصی که جامعه در انتظار اوست خود مصلح بزرگ است و اگر جامعه به سمت اصلاحات حرکت نکند هرگز زمینههای ظهور تحقق نمییابد. این اصلاحات حوزههای گوناگون سیاسی و اجتماعی و اعتقادی و… را در برمیگیرد که برآیند همه آنها اصلاحات فرهنگی و تغییر فرهنگ است.
3. فرهنگسازی آیندهگرا:
با اعتقاد به امام غایبی که در آینده ظهور خواهد نمود، نگاه به آینده در جامعه نهادینه شده و به صورت فرهنگ عمومی در خواهد آمد.
4. هویت بخشی:
مردمی که به امام غایب اعتقاد داشته باشند با حرکت در حول محور امام به آینده خویش امیدوار شده و به هویت واقعی خواهند رسید.
قطعا گسترس فرهنگ مهدوی و انتظار فرج آثار فراوانی بر مردم جامعه دارد، لطفا بفرمائید حاکمیت فرهنگ مهدوی در جامعه چه آثاری می تواند داشته باشد؟
در سایه این فرهنگ:
· تکامل روحی و خودسازی اجتماعی:
منتظر علاوه بر خودسازی خویش، باید مراقب حال دیگران نیز باشد و علاوه بر اصلاح خویش، در اصلاح دیگران و جامعه نیز بکوشد.
· احیای فرهنگ مقاومت و فساد ستیزی:
با اعتقاد به ظهور، جامعه منتظر هرگز در در برابر فساد سر تسلیم فرود نمیآورد و از اصلاح مأیوس نخواهد شد.
· احیای فرهنگ ظلم ستیزی:
یکی دیگر از آثار اعتقاد به مهدویت ظلم ستیزی و پایداری در مقابل آن است. زیرا وعده پیروزی نهایی حق و پیروزی دین اسلام بر سایر ادیان در آخر الزمان مردم را در برابر حاکمان جبّار، پایدار نگه میدارد و به جهاد و پیکار برمیانگیزد. بنابراین مسلمان معتقد به مهدویت هرگز تسلیم ظلم و فساد نمیشود و با ستمگران نخواهد ساخت. و با مفسدان هم آوا نخواهد شد.
· پویایی اجتماعی و تحرکبخشی به مردم برای ایجاد آمادگیهای لازم برای ظهور:
جامعه منتظر در زمینههای مختلف فکری اخلاقی و اعتقادی آمادگیها و شایستگی های لازم برای شرکت در تشکیل حکومت عدل جهانی پیدا مینماید، زیرا کسانی توفیق یاری کردن آن حضرت را پیدا میکنند که از معرفت و کمالات اخلاقی و آمادگی و شایستگیهای خاص یاران حضرت برخوردار باشند.
· انسجامبخشی و ایجاد همبستگی اجتماعی:
جامعهای که به مهدویت اعتقاد داشته باشد سعی خواهد نمود یکدل و یکصدا در مسیر اهداف بلند امام حرکت کند و این امر موجب انسجام و اتحاد و همبستگی اجتماعی خواهد شد.
· ایجاد و گسترش امنیت در جامعه:
اعتقاد به مهدویت میتواند همبستگی اجتماعی را بهدنبال داشته باشد و در سایه آن اتحاد و یکدلی در مردم تقویت شده و این امر موجب ایجاد امنیت پایدار در جامعه میشود.
· تقویت قدرت اجتماعی جامعه:
بنابراین میتوان گفت: فرهنگ مهدویت؛ امیدآفرین، حرکت بخش، تلاش آور و نشاط زا است؛ و یأس و نومیدی و پوچ گرایی را میزداید؛ و راه نجات از بن بستها و مولّد نیروی حرکت به سوی آیندهای روشن است. جامعهای که فرهنگ مهدوی را برگزیده است، هرگز دچار یأس و ناامیدی نمیشود.
بنابراین فرهنگ مهدویت پیام آور هوشیاری و بیداری و آگاهی امت اسلامی است و میتواند عاملی مؤثر برای تقویت قدرت اجتماعی باشد و در پیشگیری از تهاجم و شبیخون فرهنگی نقش ایفا کند و فعالانه در آماده سازی جامعه انسانی برای تحقق جامعه مهدوی تأثیرگذار باشد. بنابراین در پرتو این فرهنگ جامعهای صالح، پر نشاط، برخوردار از سلامت معنوی، هوشیار و آماده برای ظهور منجی موعود جهانی بهوجود میآید. «… اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِیهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِکَ وَ الْقَادَةِ فِی سَبِیلِکَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا کَرَامَةَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة…»