خانه » همه » مذهبی » هنگ کنگ و تکرار سناریوی اوکراین؛ «اشغال مرکز»؛ نسخه اندیشکده آمریکایی برای تجزیه چین

هنگ کنگ و تکرار سناریوی اوکراین؛ «اشغال مرکز»؛ نسخه اندیشکده آمریکایی برای تجزیه چین


هنگ کنگ و تکرار سناریوی اوکراین؛ «اشغال مرکز»؛ نسخه اندیشکده آمریکایی برای تجزیه چین

۱۳۹۳/۰۷/۲۴


۷۵ بازدید

شعارها، رهبران و برنامه‌های جنبش “اشغال مرکز” احتمالا ظهور و بروز تمایل هنگ کنگ برای داشتن “دموکراسی تام”، “حق انتخاب همگانی” و “آزادی” است. در واقع رهبران جنبش “اشغال مرکز” در هنگ کنگ مورد حمایت مستقیم مالی و سیاسی وزارت خارجه آمریکا، بنیاد ملی دموکراسی و موسسه دموکراسی ملی این وزارتخانه هستند.

شعارها، رهبران و برنامه‌های جنبش “اشغال مرکز” احتمالا ظهور و بروز تمایل هنگ کنگ برای داشتن “دموکراسی تام”، “حق انتخاب همگانی” و “آزادی” است. در واقع رهبران جنبش “اشغال مرکز” در هنگ کنگ مورد حمایت مستقیم مالی و سیاسی وزارت خارجه آمریکا، بنیاد ملی دموکراسی و موسسه دموکراسی ملی این وزارتخانه هستند.

علیرغم تمام شواهد و مستنداتی که وجود دارد، بسیاری از حامیان جنبش “تسخیر مرکز” هنگ کنگ همچنان بر اصالت این اعتراضات تاکید دارند. در همین حال بسیاری از مردم این شهر خودمختار معتقدند جنبش “تسخیر مرکز” و هدایت کنندگان آن نماینده مردم این شهر نیستند. مستندترین دلیل آن‌ها نیز این است که از ناآرامی‌های هنگ کنگ از آوریل 2014 توسط سازمان‌دهندگان آن “مارتین لی” و “آنسون چان” در موسسه “بنیاد ملی برای دموکراسی” (NED) آمریکا رونمایی شد.

نشست “چرا دموکراسی در هنگ کنگ اهمیت دارد” دستورالعمل اعتراضات را ارائه می‌دهد

به گزارش گلوبال ریسرچ، شش ماه پیش در نشستی با عنوان “چرا دموکراسی در هنگ کنگ اهمیت دارد” در بنیاد ملی دفاع برای دموکراسی – یکی از نهادهای تصمیم‌ساز وزارت خارجه آمریکا – از جنبش “اشغال مرکز” رونمایی شد و ویژگی‌ها، دستورکار، اهداف و خواسته‌های آن مطرح و به بحث گذاشته شد. آنسون چان از وزرای ارشد هنگ کنگ در زمان استعمار انگلیس با لهجه بریتانیایی فصیح مکرر تاکید می‌کند که چین بر خلاف قراردادهای اواخر دهه 90 میلادی با بریتانیا بر سر حاکمیت هنگ کنگ، عمل کرده است.

از سمت چپ: مارتین لی و آنسون چان از رهبران جنبش “اشغال مرکز” هنگ کنگ در نشست بنیاد ملی برای دموکراسی

مارتین لی دیگر سخنران این نشست نیز همانند حاضرین در جلسه که از اواسط آن وارد بحث شده و سوالات خود را با تاکید بر استقلال بیشتر و عدم دخالت پکن در امور هنگ کنگ می‌پرسیدند، به این واقعیت اشاره کردند که هدف از واگذاری حاکمیت هنگ کنگ به چین از ابتدا نفوذ فرهنگ، نهادها و قوانین و سبک غربی هنگ کنگ به قلب سرزمین چین بود. لی همچنین در این نشست به آمریکا این اطمینان خاطر را داد که این جنبش متعهد به دفاع از منافع واشنگتن در هنگ کنگ است.

مارتین لی از جمله فعالان سیاسی ضد چین و رئیس و موسس حزب دموکرات هنگ کنگ است که از سال 1985 تا 2008 عضو شورای قانونگذاری این شهر نیز بوده است. مارتین لی در مقاله اخیر خود در نیویورک تایمز نسبت به آینده دموکراسی در هنگ کنگ هشدار داده و خودمختاری این منطقه را در معرض خطر دخالت دولت مرکزی دانسته بود. او در سال 1997 جایزه “دموکراسی” بنیاد ملی برای دموکراسی آمریکا را نیز دریافت کرده است.

اما همکارش خانم آنسون چان نیز از جمله مقامات هنگ کنگ در زمان حاکمیت انگلیس بر این منطقه بود که پس از انتقال حاکمیت به چین نیز در مقام خود به عنوان وزیر خدمات اجتماعی به کار خود ادامه داد. وزارت خدمات اقتصادی و وزیر ارشد هنگ کنگ – که از نفر دوم در دولت محلی این منطقه محسوب می‌شود – از جمله سوابق دولتی این رهبر اپوزیسیون هنگ کنگ است.

این بنیانگذاران جنبش “تسخیر مرکز” می گویند نگرانی‌های چین از برداشت جهان نسبت به رفتار این کشور با مردمش می تواند باج خواهی پکن از مقامات هنگ کنگ را دشوار کند. برای رسیدن به این هدف – تحت فشار قراردادن پکن – دو دستور کار وجود دارد: پرداختن به اعتراضات گذشته که یک دانش آموز 17 ساله به نام “جاشوا وانگ” و سازمان دانش آموزی که راه اندازی کرده است؛ سازمانی که موسسه دموکراسی ملی وزارت خارجه آمریکا آن را از سال 2012 حمایت و هدایت می کند. و ناآرام سازی های بعدی نیز از جمله راه حل‌ها برای به زانو درآوردن پکن در برابر اجماع غرب است.

جاشوا وانگ نوجوان هنگ کنگی که جنبشی اعتراضی به راه انداخته است

آنچه که امروز در خیابان‌های هنگ کنگ تحت عنوان تظاهرات حمایت از دموکراسی، خودمختاری و حق تعیین سرنوشت و همچنین محکوم کردن دخالت پکن از آن نام برده می‌شود، دقیقا متن سخنرانی‌ها و پرسش و پاسخ‌هایی است که شش ماه قبل در این نشست مطرح شد و امروز آن تئوری‌ها در خیابان‌های هنگ کنگ عملیاتی شده‌اند.

معترضان هنگ کنگی در حالی به دخالت پکن و نداشتن حق تعیین سرنوشت معترض هستند که اکنون این وزارت خارجه آمریکاست که جنبش “اشغال مرکز” را حمایت مالی و هدایت سیاسی می‌کند و مردم نقشی در اداره اوضاع ندارند؛ واشنگتن و وال استریت در حال مدیریت این صحنه هستند. رشد سریع اقصاد چین که در سال جاری به عنوان اقتصاد اول جهان معرفی شد و آمریکا را پشت سر گذاشت و منطقه نمونه تجاری و اقتصادی هنگ کنگ فرصتی است برای واشنگتن و وال استریت تا به جز رقابت‌های سیاسی و ژئوپلتیک شرق آسیا، اندکی از سرعت رشد اقتصادی این رقیب خود بکاهند.

بخشی از نشست بنیاد ملی برای دموکراسی با موضوع “دموکراسی در هنگ کنگ”-1

مارتین لی و همکارش آنسون چان در حالی از دیکته‌شدن سیاست‌ها از پکن به هنگ کنگ انتقاد می‌کنند که شش ماه قبل در جلسات موسسات آمریکایی با افرادی نشست برگزار می‌کردند که که براساس منافعشان – به جای پکن – سیاست‌های خود را به هنگ کنگ تحمیل خواهند کرد.

این دو در همان ایام برگزاری نشست در واشنگتن، با جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا نیز دیدار و گفتگو کردند و در این دیدار از آنچه که “تشدید سخت‌گیری‌های پکن بر ضد هنگ کنگ” می‌خوانند، انتقاد و نسبت به “گزینش کاندیداهای مورد نظر حزب کمونیست برای اداره هنگ کنگ ابراز نگرانی کردند.

دیدار رهبران جنبش «اشغال مرکز» با “نانسی پلوسی” و “جو بایدن” پیش از آغاز ناآرامی‌ها

این سران مخالفان در سفر دو هفته‌ای خود به آمریکا و کانادا با هدف جلب حمایت واشنگتن از اعتراضاتی که برای ماه‌های بعد برنامه‌ریزی کرده‌ بودند، با “نانسی پلوسی” رهبر حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا و اعضای شورای امنیت ملی این کشور نیز دیدار و برنامه‌های خود برای تحقق “دموکراسی” در هنگ کنگ را ارائه کردند.

بخشی از نشست بنیاد ملی برای دموکراسی با موضوع “دموکراسی در هنگ کنگ”-2

این اعتراضات بدنبال این نیست که مردم هنگ کنگ به آن کسی که دوست دارند بر سر کار باشد رأی بدهند، بلکه پروسه ای “نرم” برای استعمار دوباره هنگ کنگ را آغاز کرده است تا نظام سیاسی مورد حمایت غرب که در پس این اعتراضات پنهان است به قدرت برسد و پکن را در این قطب مهم اقتصادی خلع سلاح کند؛ روندی که ادامه آن تلاش برای بی ثباتی چین و چندپارگی آن خواهد بود.

منابع:

https://www.demworks.org/blog/2012/09/hong-kong-does-change-begin-single-step

http://www.ned.org/events/why-democracy-in-hong-kong-matters

http://www.globalresearch.ca/hong-kong-occupy-central-protest-scripted-in-washington-leaders-mislead-grassroots/5406352

http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1465400/biden-backs-hong-kong-democracy-activist-meeting?page=all

مشرق نیوز، ۲۳ مهر ۱۳۹۳

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد