مقصود از ( ( لفسدتا ) ) این نیست که بر اثر تزاحم با یکدیگر، عالم را به تباهی می کشاندند ؛ بلکه این که دو خداهر یک مالک قسمتی جداگانه از عالم باشند خود به خود فرض محالی است ، زیرا؛ وقتی هر دو خدا خواهند بود که هر دو واجب الوجود باشند وهر دو باید خالق کل هستی بوده ؛ چون هیچ جزیی از عالم ، جدای از هیچ یک نتواند بود .از طرف دیگر از نظر فلسفی ، استناد معلول به دو علت تامه محال است ؛ زیرا استناد آن به هر یک در مقابل دیگر ترجیح بلامرجع می باشد .از این رو با نگرش دقیق فلسفی با وجود دو خدا، امکان تحقق هیچ چیز وجود نخواهد داشت و در نتیجه تمام عالم تباه و نیست و معدوم خواهد بود .برای آگاهی بیشتر ر . ک : اصول فلسفه و روش ریالیسم ، ج 5،علامه طباطبایی ، شهید مطهری .