کشت و کشتار و کفر و ستم در زمین قبل اززمان ظهور است. زمان ظهور زمین با نور پروردگار روشن و در زمین مکانى برای غیر عبادت خدا باقی نمی ماند.
برخی ویژگیهای زمان ظهور:
1. احکام ، معارف و… ناگفته از مجموعه فرهنگ اسلام بیان میشود.
2. تعالیم و احکام فراموش شده قرآن و حدیث احیا میشود.
3. اصول و احکام دچار تحریف و دگرگونى معنوى یا موضوعى اصلاح میگردد.
4. بدعت های وارد در آداب و مناسک دینی برطرف میگردد.
امام صادق علیه السلام مى فرماید: «یصنع ما صنع رسول الله، یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله امر الجاهلیه و یستأنف الاسلام جدید» «( جضرت مهدى علیه السلام) برطبق شیوه رسول خدا صلی الله علیه و آله رفتار مى کند. نشانه هاى گذشته را از میان مى برد، همان گونه که پیامبر نشانه هاى جاهلیت را از بین برد. پس از ریشه کن ساختن بدعت ها، اسلام را از نو پیاده مى کند». (1)؛
هم چنین آمده است: «لایترک بدعه الا ازالها و لا سنه الا اقامها»؛ «هیچ بدعتى نیست، مگر آن که (مهدى) آن را (از پیکر اسلام) مى زداید و هیچ سنتى نیست، جز این که آن را بر پا مى دارد» (2)؛
«لو قدقام قائمنا… استانف بکم تعلیم القرآن و شرایع الدین و الاحکام و الفرائض کمال انزل الله على محمدصلی الله علیه و آله»؛ «وقتى قائم ما به پا خیزد… و سخنگوى ما سخن بگوید، قرآن و احکام دین را همان گونه که بر پیامبر نازل شده است از نوبه شما مى آموزد»(3)؛
همه را به دین واقعى و سیره و سنت پیامبرخدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت پاک او علیهم السلام دعوت، قضاوت و حکم رانى می نماید. هر چند براى دیگران تازه باشد. البته شکل حکومت آن حضرت (حکومت جهانى)، نحوه اداره جهان، تحقق برنامه ها و اهداف والاى پیامبران و اولیا، بهبود کامل وضعیت مردم، گسترش توحید و یکتاپرستى در جهان، حاکمیت عدالت و قسط و انتخاب افراد بسیار شایسته و کاردان براى حکومت و… بى نظیر و بى مانند است.
امام صادق علیه السلام مى فرماید: «زمین با نور پروردگار روشن مى شود و در زمین مکانى باقى نمى ماند که در آن غیر خدا عبادت شود… و کنه دین براى خدا است، هر چند کافران را بد آید» (4)؛ در حدیثى آمده است: «زندگان آرزو مى کنند که مرده ها مى دیدند عدل و اطمینان و خیر بسیارى را که خداوند به ساکنان زمین رساند» و «خداوند به دست قائم زمین را زنده مى کند… زمین زنده مى شود و مردم آن حیاتى نوین مى یابند، بعد از مرگشان» (5)؛
ـــــــــــــــــــــــ
(1). الغیبة نعمانى، ص 230، ح 13؛ بحارالانوار، ج 52، ص 352، ح 108.
(2). وسائل الشیعة، ج 25، ص 436؛ ارشاد مفید، ج 2، ص 385.
(3). اثبات الهداة، ج 3، ص 56، ح 628؛ بحارالانوار، ج 2، ص 247.
(4). کمال الدین، ج 2، ص 345؛ بحارالانوار، ج 51، ص 146، ح 15.
(5). بشارة المصطفى، ص 250 ؛ آثار الصادقین، ج 29، ص 268.
برخی ویژگیهای زمان ظهور:
1. احکام ، معارف و… ناگفته از مجموعه فرهنگ اسلام بیان میشود.
2. تعالیم و احکام فراموش شده قرآن و حدیث احیا میشود.
3. اصول و احکام دچار تحریف و دگرگونى معنوى یا موضوعى اصلاح میگردد.
4. بدعت های وارد در آداب و مناسک دینی برطرف میگردد.
امام صادق علیه السلام مى فرماید: «یصنع ما صنع رسول الله، یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله امر الجاهلیه و یستأنف الاسلام جدید» «( جضرت مهدى علیه السلام) برطبق شیوه رسول خدا صلی الله علیه و آله رفتار مى کند. نشانه هاى گذشته را از میان مى برد، همان گونه که پیامبر نشانه هاى جاهلیت را از بین برد. پس از ریشه کن ساختن بدعت ها، اسلام را از نو پیاده مى کند». (1)؛
هم چنین آمده است: «لایترک بدعه الا ازالها و لا سنه الا اقامها»؛ «هیچ بدعتى نیست، مگر آن که (مهدى) آن را (از پیکر اسلام) مى زداید و هیچ سنتى نیست، جز این که آن را بر پا مى دارد» (2)؛
«لو قدقام قائمنا… استانف بکم تعلیم القرآن و شرایع الدین و الاحکام و الفرائض کمال انزل الله على محمدصلی الله علیه و آله»؛ «وقتى قائم ما به پا خیزد… و سخنگوى ما سخن بگوید، قرآن و احکام دین را همان گونه که بر پیامبر نازل شده است از نوبه شما مى آموزد»(3)؛
همه را به دین واقعى و سیره و سنت پیامبرخدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت پاک او علیهم السلام دعوت، قضاوت و حکم رانى می نماید. هر چند براى دیگران تازه باشد. البته شکل حکومت آن حضرت (حکومت جهانى)، نحوه اداره جهان، تحقق برنامه ها و اهداف والاى پیامبران و اولیا، بهبود کامل وضعیت مردم، گسترش توحید و یکتاپرستى در جهان، حاکمیت عدالت و قسط و انتخاب افراد بسیار شایسته و کاردان براى حکومت و… بى نظیر و بى مانند است.
امام صادق علیه السلام مى فرماید: «زمین با نور پروردگار روشن مى شود و در زمین مکانى باقى نمى ماند که در آن غیر خدا عبادت شود… و کنه دین براى خدا است، هر چند کافران را بد آید» (4)؛ در حدیثى آمده است: «زندگان آرزو مى کنند که مرده ها مى دیدند عدل و اطمینان و خیر بسیارى را که خداوند به ساکنان زمین رساند» و «خداوند به دست قائم زمین را زنده مى کند… زمین زنده مى شود و مردم آن حیاتى نوین مى یابند، بعد از مرگشان» (5)؛
ـــــــــــــــــــــــ
(1). الغیبة نعمانى، ص 230، ح 13؛ بحارالانوار، ج 52، ص 352، ح 108.
(2). وسائل الشیعة، ج 25، ص 436؛ ارشاد مفید، ج 2، ص 385.
(3). اثبات الهداة، ج 3، ص 56، ح 628؛ بحارالانوار، ج 2، ص 247.
(4). کمال الدین، ج 2، ص 345؛ بحارالانوار، ج 51، ص 146، ح 15.
(5). بشارة المصطفى، ص 250 ؛ آثار الصادقین، ج 29، ص 268.