خانه » همه » مذهبی » پزشک مرا به علت بیماری روحی و ژنتیکی از ازدواج منع کرده مجبورم خودارضایی کنم؛ البته نماز و قرآن می‌خوانم آیا گناه می‌کنم؟ من چاره‌ای ندارم. آیا ثواب‌های گذشته من باطل میشه؟

پزشک مرا به علت بیماری روحی و ژنتیکی از ازدواج منع کرده مجبورم خودارضایی کنم؛ البته نماز و قرآن می‌خوانم آیا گناه می‌کنم؟ من چاره‌ای ندارم. آیا ثواب‌های گذشته من باطل میشه؟

پرسشگر عزیز و گرامی!
برفرض اینکه شما به هر دلیلی از نعمت ازدواج محروم بمانند؛ توجه داشته باشید که ارضای نیازهای غریزی و جنسی تفاوت عمده‌ای که با برخی از نیازهای فیزیولوژیکی دیگر مثل نیاز به غذا و آب دارد این است که با عدم ارضای آن و یا تأخیر در ارضای آن همانند گرسنگی و تشنگی، حیات انسان به خطر نمی‌افتد و مشکل چندانی برای شخص آن‌گونه که شما می‌پندارید، ایجاد نمی‌شود. البته برای کسانی که کنترلی روی غریزه جنسی‌شان ندارند، از محرّک‌های جنسی پرهیز نمی‌کنند و به انواع و اقسام انحرافات جنسی آلوده هستند؛ طبیعتاً مشکلات متعددی ایجاد خواهد شد و این ربطی به خود غریزه جنسی ندارد؛ بلکه مشکل در عدم کنترل آن و به انحراف کشیدن آن است.
یکی از بهترین روش‌های کنترل خودارضایی و همچنین کاهش میل جنسی، خویشتنداری جنسی، خودمهارگری، مدیریت غریزه جنسی و کنترل شهوت است که با پرهیز از محرّک‌های جنسی دیداری و ادراکی و دور شدن از موقعیت‌های مرتبط با احساس جنسی است، مثلاً از دیدن مناظر و عکس‌ها و فیلم‌های جنسی خودداری کنید، منظورم پرهیز از چشم‌چرانی در همهٔ ابعاد آن است، بدون آن، هیچ‌یک از اقدامات درمانی از تضمین کافی برخوردار نیست، چون وقتی‌که تحریک جنسی صورت بگیرد و هورمون‌ها جنسی ترشح گردد، جلوگیری از آن، مشکل خواهد بود.
به‌هرحال، اگرچه ممکن است فرد با انجام خودارضایی مقداری به آرامش کاذب برسد و از تنش‌های او کاسته شود، اما مطمئناً در ادامه باعث اعتیاد به خودارضایی و انجام مکرر آن در فواصل زمانی کوتاه شده و آسیب‌های بی‌شماری را متوجه فرد خواهد کرد؛ درواقع هیچ تضمینی وجود ندارد که فرد به خودارضایی اعتیاد پیدا نکند. علاوه بر این با پیدایش آسیب‌ها و عوارض مختلف خودارضایی روزبه‌روز بر تنش‌های فرد افزوده خواهد شد و وی به‌ناچار برای رسیدن به آرامش کاذب و کاهش تنش به خودارضایی روی خواهد آورد و در دور باطل خواهد افتاد.
با توجه به مطالبی که ارائه گردید، مشکلات و موانع ازدواج مجوزی برای روی آوردن به خودارضایی نیست؛ ضمن اینکه در شرع مقدس نیز چنین مجوزی صادر نشده و انجام خودارضایی چه کم و چه زیاد درهرصورت عملی حرام و گناه است.
در موارد غیرقابل‌کنترل و فشار مضاعف غریزهٔ جنسی در صورت ناتوانی در کنترل آن می‌توان با تجویز روان‌پزشک از داروهای کاهش شهوت و میل جنسی بهره جُست.
در مواردی از الکتروشوک و یا دارودرمانی نیز برای کاهش شدت مشکل استفاده می‌شود. برای این منظور می‌توانید ابتدا به روانشناس مراجعه کنید و سپس در صورت صلاحدید ایشان به روان‌پزشک مراجعه نمایید.
اگر شما از گناهان گذشته توبه نکنید، ممکن است اعمال نیک گذشته‌تان حبط گردد؛ اگرچه گاهی برخی از گناهان انسان چنان بزرگ و زیان آفرین است که تمام اعمال انسان و آثار و برکاتش را در دنیا و آخرت نابود می‌سازد؛ توضیح اینکه گاه می‌شود انسان سالیان دراز زحمت می‌کشد و با مشقت فراوان سرمایه‌ای می‌اندوزد، ولی با یک ندانم‌کاری و یا یک هوس‌بازی آن را از دست می‌دهد؛ یعنی «حسنات» سابق «حبط» می‌شود و یا به‌عکس مرتکب اشتباهات و خسارت‌های زیادی شده و با یک عمل عاقلانه و حساب‌شده همه را جبران می‌کند.
توبه از گناه این خاصیت را دارد که هم گناهان گذشته را پاک می‌کند و هم اعمال نیک و خوبی که به‌واسطه گناه حبط شده بود را برمی‌گرداند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد