چادر حضرت زهرا(س)-مهریه حضرت زهرا(س)
۱۳۹۵/۰۴/۰۹
–
۶۸۳ بازدید
یه جا گفته چادرحضرت زهرآ از بلندی به زمین میمالید و جای دیگر نوشته تا پایین کمر بود پس کدام درسته؟ در ضمن حضرت زهرا طلب مهریه کردن یا حضرت علی(ع) خودشان دادند؟ به نظرتان حضرت فاطمه(س) آنطور بودن که به دنبال گرفتن مهریه باشن وخود درخواست بدن؟
پاسخ سوال اول:از قرائن و شواهد بر می آید که حجاب حضرت فاطمه زهرا «شبیه چادر کنونی» بوده است و ایشان یک مقنعه داشتند که با آن سر و گردن و گلو و سینه خود را می پوشاندند و علاوه بر این یک پوشش سراسری هم داشتند.
استفاده ایشان از مقنعه را میتوان از این خبر تاریخی استفاده کرد که:
فاطمه زهرا (س) پس از آن که توانست سند فدک را از دست ابوبکر بگیرد به سمت خانه بازگشت. در راه بازگشت به خانه با عمر برخورد کرد. عمر با دیدن سند فدک، آن را از ایشان باز خواست اما فاطمه زهرا (س) از دادن سند امتناع ورزید. ناگهان عمر به خشم آمده چنان با سیلی بر صورت فاطمه زهرا (س) کوبید که گوشواره از زیر مقنعه ایشان آشکار شد. (شیخ مفید، الاختصاص، تحقیق: غفاری و زرندی، بیروت، دار الطباعة و النشر، 1414ق، چ2، ص185، ذیل «حدیث فدک)
همچنین استفاده ایشان از چادر در این خبر به روشنی آمده است:
آوردهاند که چون آیه: « ان جهنم لموعدهم اجمعین. لها سبعه ابواب لکل باب منهم جزء مقسوم (حجر،43-44) نازل شد پیامبر سخت گریست و اصحاب با گریستن او به گریه افتادند و نمیدانستند که جبرئیل چه چیز بر او نازل کرده است و هیچ یک از اصحاب در چنین حالتی نمیتوانست با پیامبر سخن بگوید. فقط ایشان چون فاطمه (س) را میدید شادمان میشد. این بود که یکی از اصحاب (سلمان فارسی) به در خانه فاطمه (س) رفت و او را دید که مشغول آسیاب کردن جو است و میگوید: «وما عند الله خیر و ابقی» آنچه نزد خدا است نیکوتر و ماندنیتر است (قصص،60) پس بر او سلام کرد و خبر گریستن پیامبر را به او رسانید. فاطمه (س) برخواست و با چادر کهنهای که داشت خود را پوشاند که دوازده جای آن با لیف خرما وصله شده بود. چون بیرون رفت سلمان فارسی به چادر نگاه کرد و گریست و گفت: وا مصیبتا دختران قیصر و کسری سندس و حریر برتن دارند و دختر محمد(ص) روپوشی کهنه دارد که دوازده جای آن وصله شده است… .( سید بن طاووس، الدروع الواقیة، ص275-276؛ مجلسی، بحار الانوار، ج8 ، ص203؛ میرزا حسین نوری، نفس الرحمان فی فضائل السلمان، ص518-519)
بنابر این هردو مورد صحیح است
پاسخ سوال دوم:
در رابطه با مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها در تاریخ اینگونه آمده است که هنگام ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام با حضرت زهرا سلام الله علیها، رسولخدا (صلی الله علیه وآله) از علی (علیه السلام) سوال نمود: آیا چیزی برای ازدواج داری؟
علی (ع) پاسخ داد: ای رسولخدا (ص)! پدر و مادرم فدایت باد، هیچ چیز از تو پوشیده نمانده، تمام ثروتم شمشیری و شتری و زرهی بیش نیست.
پیامبر (ص) فرمود: شتر و شمشیر برای کار و جهاد مورد نیاز توست، همان زره را مهر قرار می دهم.(کشف الغمه، ج 1، ص 355) سپس در آستانه برپایی مراسم به علی (ع) فرمود: زره را بفروش و بهایش را نزدم بیاور. علی (ع) زره را به فروش رسانید(بحار الانوار، ج 43، ص 130)و بهای آنراکه عبارت از 480 یا 500 درهم نقره(مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 351)که مساوی262/5 مثقال نقره بود به عنوان مهریه در اختیار پیامبر (ص) نهاد.
این میزان مهریه که «مهرالسنه» نامیده می شود بین مسلمانان رواج یافت زیرا مهریه اغلب همسران پیامبر (ص) که برخی از آنان بعد از ازدواج فاطمه و علی (ع) با رسولخدا (ص) ازدواج کردند از این حد فراتر نرفت. تا مدتها پس از پیامبر (ص) ازافزایش مهریه زنان جلوگیری می شد و مبنا دراینکار میزان مهریه فاطمه (ع) دختر پیامبر (ص) بود. (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 12، ص 208)
بنابر این مهریه توسط خود حضرت علی از همان ابتدا پرداخت شده است.
استفاده ایشان از مقنعه را میتوان از این خبر تاریخی استفاده کرد که:
فاطمه زهرا (س) پس از آن که توانست سند فدک را از دست ابوبکر بگیرد به سمت خانه بازگشت. در راه بازگشت به خانه با عمر برخورد کرد. عمر با دیدن سند فدک، آن را از ایشان باز خواست اما فاطمه زهرا (س) از دادن سند امتناع ورزید. ناگهان عمر به خشم آمده چنان با سیلی بر صورت فاطمه زهرا (س) کوبید که گوشواره از زیر مقنعه ایشان آشکار شد. (شیخ مفید، الاختصاص، تحقیق: غفاری و زرندی، بیروت، دار الطباعة و النشر، 1414ق، چ2، ص185، ذیل «حدیث فدک)
همچنین استفاده ایشان از چادر در این خبر به روشنی آمده است:
آوردهاند که چون آیه: « ان جهنم لموعدهم اجمعین. لها سبعه ابواب لکل باب منهم جزء مقسوم (حجر،43-44) نازل شد پیامبر سخت گریست و اصحاب با گریستن او به گریه افتادند و نمیدانستند که جبرئیل چه چیز بر او نازل کرده است و هیچ یک از اصحاب در چنین حالتی نمیتوانست با پیامبر سخن بگوید. فقط ایشان چون فاطمه (س) را میدید شادمان میشد. این بود که یکی از اصحاب (سلمان فارسی) به در خانه فاطمه (س) رفت و او را دید که مشغول آسیاب کردن جو است و میگوید: «وما عند الله خیر و ابقی» آنچه نزد خدا است نیکوتر و ماندنیتر است (قصص،60) پس بر او سلام کرد و خبر گریستن پیامبر را به او رسانید. فاطمه (س) برخواست و با چادر کهنهای که داشت خود را پوشاند که دوازده جای آن با لیف خرما وصله شده بود. چون بیرون رفت سلمان فارسی به چادر نگاه کرد و گریست و گفت: وا مصیبتا دختران قیصر و کسری سندس و حریر برتن دارند و دختر محمد(ص) روپوشی کهنه دارد که دوازده جای آن وصله شده است… .( سید بن طاووس، الدروع الواقیة، ص275-276؛ مجلسی، بحار الانوار، ج8 ، ص203؛ میرزا حسین نوری، نفس الرحمان فی فضائل السلمان، ص518-519)
بنابر این هردو مورد صحیح است
پاسخ سوال دوم:
در رابطه با مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها در تاریخ اینگونه آمده است که هنگام ازدواج امیرالمومنین علی علیه السلام با حضرت زهرا سلام الله علیها، رسولخدا (صلی الله علیه وآله) از علی (علیه السلام) سوال نمود: آیا چیزی برای ازدواج داری؟
علی (ع) پاسخ داد: ای رسولخدا (ص)! پدر و مادرم فدایت باد، هیچ چیز از تو پوشیده نمانده، تمام ثروتم شمشیری و شتری و زرهی بیش نیست.
پیامبر (ص) فرمود: شتر و شمشیر برای کار و جهاد مورد نیاز توست، همان زره را مهر قرار می دهم.(کشف الغمه، ج 1، ص 355) سپس در آستانه برپایی مراسم به علی (ع) فرمود: زره را بفروش و بهایش را نزدم بیاور. علی (ع) زره را به فروش رسانید(بحار الانوار، ج 43، ص 130)و بهای آنراکه عبارت از 480 یا 500 درهم نقره(مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 351)که مساوی262/5 مثقال نقره بود به عنوان مهریه در اختیار پیامبر (ص) نهاد.
این میزان مهریه که «مهرالسنه» نامیده می شود بین مسلمانان رواج یافت زیرا مهریه اغلب همسران پیامبر (ص) که برخی از آنان بعد از ازدواج فاطمه و علی (ع) با رسولخدا (ص) ازدواج کردند از این حد فراتر نرفت. تا مدتها پس از پیامبر (ص) ازافزایش مهریه زنان جلوگیری می شد و مبنا دراینکار میزان مهریه فاطمه (ع) دختر پیامبر (ص) بود. (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 12، ص 208)
بنابر این مهریه توسط خود حضرت علی از همان ابتدا پرداخت شده است.