اوّلاً معناى عدالت اين نيست كه به همه يكسان بدهيم. آيا معلّمى كه به هر شاگردى نمره اى مى دهد و يا پزشكى كه براى هر بيمارى دارويى تجويز مى كند، ظالم است؟
ثانياً نعمتهاى ويژه، مسئوليّتهاى ويژه اى را نيز بدنبال دارد.
ثالثاً ما از خدا طلبى نداريم، تا هر چه بخواهيم به ما عطا كند.
رابعاً الطاف الهى بر اساس حكمت و شرايطى است كه انسان يا جامعه آن را بوجود مى آورد.
افرادى با اخلاص، تلاش، علم، تدبير، صرفه جويى، عدالت و وحدت كلمه، شرايطى را در خود ايجاد مى نمايند كه زمينه ى دريافت الطاف الهى و نعمتهاى ويژه مى شود.البتّه گاهى الطاف ويژه به خاطر پاداش عملى است كه والدين انسان داشته اند و خداوند مزد كارشان را به نسل آنان عطا مى كند. همان گونه كه در داستان موسى و خضر، خداوند آن دو پيامبر را مأمور مى كند ديوارى را كه گنجى زير آن بود و از آنِ كودكان يتيمى بود تعمير كنند تا در آينده از آن گنج استفاده نمايند، زيرا والدين كودكان نيكوكار و صالح بوده اند. «وكان ابوهما صالحا»
منبع:
تفسير نور ج8 ص399