توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » چهار مشكل حضرت موسي(ع) در مواجهه با قوم فرعون چه بود؟

چهار مشكل حضرت موسي(ع) در مواجهه با قوم فرعون چه بود؟

 سوره شعراء، آيات 10 تا 15: («وَ إِذْ نادى‏ رَبُّكَ مُوسى‏ أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ * قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَ لا يَتَّقُونَ * قالَ رَبِّ إِنِّي أَخافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ * وَ يَضِيقُ صَدْرِي وَ لا يَنْطَلِقُ لِسانِي فَأَرْسِلْ إِلى‏ هارُونَ * وَ لَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌ فَأَخافُ أَنْ يَقْتُلُونِ * قالَ كَلاَّ فَاذْهَبا بِآياتِنا إِنَّا مَعَكُمْ مُسْتَمِعُونَ»)
 

هنگامي كه پروردگار به حضرت موسي كليم الله، امر نمود كه مأموريت ويژه خود را به سمت قوم ستمگر فرعون آغاز كند، حضرت موسى (ع) چهار مشكل بزرگ خود را كه بر سر راه اين ماموريت  عظيم مى ‏ديد  به پيشگاه پروردگار عرضه داشت و از خداوند تقاضاى حل آنها را نمود: 

1. مشكل تكذيب.

2. مشكل ضيق صدر.

3.  مشكل عدم فصاحت كافى.

4. مشكل قصاص.

در اولين مرحله عرض كرد پروردگارا! من از آن بيم دارم كه مرا تكذيب كنند: (قالَ رَبِّ إِنِّي أَخافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ‏) و پيش از آنكه بتوانم رسالتم را به آخر برسانم با جار و جنجال و تكذيب هاى خود مرا از صحنه بيرون كنند، و اين بار مسئوليت به مقصد نرسد. حضرت موسى (ع) در ذكر اين سخن كاملا حق داشت چرا كه فرعون و دار و دسته ‏اش آن قدر مسلط بر اوضاع كشور مصر بودند كه احدى ياراى مخالفت با آنها را نداشت و هر گونه نغمه مخالفى را با شدت و بى رحمى سركوب مى ‏كردند.
 بعلاوه سينه من براى انجام اين رسالت وسعت كافى ندارد: (وَ يَضِيقُ صَدْرِي‏). از اين گذشته زبان من به قدر كافى گويا نيست: (وَ لا يَنْطَلِقُ لِسانِي‏).
به همين جهت تقاضاى من اين است به (برادرم) هارون نيز رسالت بدهى تا به همراه من مامور اداى اين رسالت گردد” (فَأَرْسِلْ إِلى‏ هارُونَ‏). تا با معاضدت يكديگر بتوانيم اين فرمان بزرگ را در برابر آن ستمگران خيره سر به اجرا در آوريم.

 از همه اينها گذشته آنها بر من (به اعتقاد خودشان) گناهى دارند (وَ لَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌ‏). من يكى از اين فرعونيان ستمگر را به هنگامى كه با يك مرد بنى اسرائيلى مظلوم درگير بوده با ضربه قاطع خود كشته ‏ام. از اين نظر مى ‏ترسم به عنوان قصاص مرا به قتل برسانند و اين رسالت عظيم به پايان نرسد: (فَأَخافُ أَنْ يَقْتُلُونِ‏).

مبرهن و واضح است كه موسى كليم الله، با طرح اين چهار مسشكل، ترسى براى شخص خود نداشت بلكه از اين بيم داشت كه قبل از به پايان رساندن مسئوليت، از پاى درآيد؛ لذا از خداوند تقاضاى نيروى بيشتر براى اين مبارزه مى‏ كند. خداوند حكيم نيز تقاضاى صادقانه حضرت موسى(ع) را اجابت فرمود.

آيات مورد بحث هنگامى نازل شد كه مسلمانان سخت در اقليت قرار داشتند و دشمنان آنها بسيار قوى و نيرومند، به گونه ‏اى كه هيچگونه موازنه قدرت در ميان آنها نبود، در اينجا لازم است خداوند سرگذشتهاى مشابهى را از اقوام پيشين بيان كند تا بدانند اين قدرت عظيم دشمن و ضعف ظاهرى آنها هرگز سبب شكست نخواهد شد، تا روحيه آنها قوى گردد و بر استقامت و پافشارى خود بيفزايند.

 

منبع: 

تفسير نمونه، ذيل آيات مورد بحث.
 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد