خانه » همه » مذهبی » کربلا، مهدویت و چهار مؤلفه تمدن ساز

کربلا، مهدویت و چهار مؤلفه تمدن ساز


کربلا، مهدویت و چهار مؤلفه تمدن ساز

۱۳۹۴/۰۸/۲۸


۱۵۵ بازدید

کربلا، مهدویت و چهار مؤلفه تمدن ساز

رابطه کربلا و مهدویت چیست؟ مهدویت یعنی بشریت منتظر ظهور یک انسان کامل است تا با کمک آن حضرت و به رهبری او به یک اتحاد و انسجامی محکم در راستای ایجاد یک تمدن عظیم دست یابند. در این تمدن عظیم: «انسان» خدائی، «زمین» آسمانی و «زندگی» ملکوتی است. «انسان» عابد، «دنیا» معبد و «زندگی» عبادت است. جهان از ظلم و ستم و جهالت و ضلالت خالی است و تا چشم کار می کند عدالت است.

ارکان تمدن

هر تمدنی به چهار اصل نیازمند است:

الف) منطق ، ب) عدالت ، ج) اخلاق ، د) آزادی

کربلا، مهدویت و چهار مؤلفه تمدن ساز

رابطه کربلا و مهدویت چیست؟ مهدویت یعنی بشریت منتظر ظهور یک انسان کامل است تا با کمک آن حضرت و به رهبری او به یک اتحاد و انسجامی محکم در راستای ایجاد یک تمدن عظیم دست یابند. در این تمدن عظیم: «انسان» خدائی، «زمین» آسمانی و «زندگی» ملکوتی است. «انسان» عابد، «دنیا» معبد و «زندگی» عبادت است. جهان از ظلم و ستم و جهالت و ضلالت خالی است و تا چشم کار می کند عدالت است.

ارکان تمدن

هر تمدنی به چهار اصل نیازمند است:

الف) منطق ، ب) عدالت ، ج) اخلاق ، د) آزادی

بنابراین مهدی زمانی ظهور می کند که جامعه بشری از هر کدام از چهار اصل مذکور حظ و بهره ای داشته باشد تا به برکت وجود چنین جامعه ای بشود آن تمدن عظیم را بنا نهاد.

اکنون می گوئیم که فرهنگ عاشورائی به خوبی قادر است که این چهار اصل تربیتی جهت ایجاد آن تمدن عظیم را در بشریت، تأمین و نهادینه کند. فلذا به نمونه هائی از چهار اصل مذکور که نشان از ظرفیت والای فرهنگ عاشورائی در ایجاد تمدن عظیم است را ذیلا اشاره می نمائیم:

۱- برخی از مؤلفه های منطق عاشورائی در راستای ایجاد تمدن عظیم بشری

الف) امام حسین علیه السلام: هدف من از قیام، امر به معروف و نهی از منکر است.

امر به معروف و نهی از منکر (نظارت اجتماعی و بی تفاوت نبودن): در این مولفه حتی پایین ترین قشر جامعه می توانند بالاترین قشر جامعه را مورد امر و نهی در جهت رفتار و گفتار صحیح قرار دهند.

ب) امام حسین علیه السلام: هدف من اصلاح امت جدم با عمل به سنت رسول خدا و پدرم است.

اصلاحات بر مبنای عمل به سنت رسول اکرم (انسان کامل) با تفسیر ائمه (انسان کامل)؛ یعنی مرجعیت عصمت و انسان کامل.

ج) «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلاله»

مبارزه با نادانی و ناپاکی و دعوت به حقیقت در حوزه نظر و دعوت به عدالت و رعایت حقوق در حوزه عمل

د) و بسیاری دیگر از مفاهیم ارزشمند منطقی که باید این منطق را در دعای عرفه و روایات و سخنرانی های آن حضرت جستجو نمود؛ مفاهیمی همچون:

* مطلوب بودن دنیا و نه مقصود بودن آن

* لزوم تشکر و سپاس از نعمت های بیشمار خداوند که هر کدام به نوبه خود زندگی را زیبا، شیرین و دوست داشتنی نموده اند (قدر شناسی).

* توحید و ماهیت از اوئی و به سوی اوئی و نظام هستی و عالم را محضر خدا دیدن و… که هر کدام از این گزاره ها می تواند رابطه صحیحی بین خدا و انسان و جهان برقرار کند.

۲- برخی از مؤلفه های عدالت عاشورائی در راستای ایجاد تمدن عظیم بشری

الف) پست و مقام نباید برای صاحبانش مصونیت ایجاد کند بلکه مسئولیت را بیشتر می کند؛

کما این که امام حسین علیه السلام اول خانواده خودش را به جنگ فرستاد.

ب) ارزش ها و روش ها باید با هم سنخیت داشته باشند؛

مثلا حضرت در برخورد با دشمن (لشکر حر) به آنان آب داد؛ چون هر موجودی حق استفاده از آب را دارد ولو دشمن باشد.

ج) نباید روی حقوق افراد شمشیر کشید اما با عقائد فاسدی که جامعه را به فساد می کشاند باید مبارزه کرد؛

امام علیه السلام فرمود: اگر بیعت کنم «و علی الاسلام السلام»

د) حق مردم، دانستن و برخورد صادقانه با آنان است

شب عاشورا امام علیه السلام به همراهانش واقعیات تلخ فردا را گفت و بیعت خود را از ذمه آنان برداشت و جز ۷۲ تن مابقی در تاریکی شب فرار کردند.

۳- برخی از مولفه های آزادی عاشورائی در راستای ایجاد تمدن عظیم بشری

هر چه که به تو بدهند یا از تو بگیرند در برابر حق حقیر و ناچیز است. حرّیت این است که برای حق قیمتی تعیین نکنی.

مثلا حرّ تمام موقعیت اجتماعی خود را رها کرد تا به حق کمک کند.

به ابوالفضل نیز امنیت و آسایش و پست و مقام پیشنهاد شد اما او امنیت و… را که به قیمت پایمال شدن جبهه حق تمام می شد لعنت کرد.

۴- برخی از مولفه های اخلاق عاشورائی در راستای ایجاد تمدن عظیم بشری

الف) جنگ طلبی ممنوع

هر چقدر هم به امام جسارت کردند و آب را روی امام علیه السلام بستند اما امام اجازه آغاز جنگ را ندادند.

ب) کینه ای نبودن

وقتی امام علیه السلام کسی را مجروح می کرد او را نمی کشت بلکه در صورت امکان به او کمک نیز می کرد.

ج) حیا و عفت

حضرت لباس کهنه ای را پاره کرد و زیر زره پوشید تا بعد از شهادت بدنش برهنه نماند. و همچنین زنان عاشورائی بر بی حجاب نگه داشتنشان اعتراض کردند.

د) برخورد کریمانه

با وجودی که حرّ راه را بر امام بسته بود اما وقتی سر به زیر خدمت امام رسید امام علیه السلام فرمود: ارفع رأسک، آری خدا توبه تو را می پذیرد.

نویسنده: حجت الاسلام عبدالغفار امیدوار

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد