خانه » همه » مذهبی » کشورهایی از جمله عربستان، مصر، لبنان، فلسطین و دیگر کشورهای عربی از تاریخ میلادی استفاده می کنند؛ فکر نمی کنید که دیگر تاریخ قمری متروک شده است؟ یعنی تاریخ قمری فقط به درد تشخیص ماه رمضان می خورد؟!

کشورهایی از جمله عربستان، مصر، لبنان، فلسطین و دیگر کشورهای عربی از تاریخ میلادی استفاده می کنند؛ فکر نمی کنید که دیگر تاریخ قمری متروک شده است؟ یعنی تاریخ قمری فقط به درد تشخیص ماه رمضان می خورد؟!

اصولا تاریخ برای شناسایی ایام و زمان است خداوند در قرآن کریم می‌فرماید :« هُوَ الَّذی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیاءً وَ الْقَمَرَ نُورًا وَ قَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنینَ وَ الْحِساب» «اوست کسى که خورشید را روشنایى بخشید و ماه را تابان کرد، و براى آن منزلهایى معین کرد تا شماره سالها و حساب را بدانید». ( سوره یونس ، آیه 5)
طبق اصل هفدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبدأ تاریخ رسمی جمهوری اسلامی ایران هجرت پیامبر (صلوات الله علیه) و تاریخ هجری شمسی و قمری هر دو معتبر است ولی مبنای کار ادارات دولتی تاریخ شمسی است.
در منابع خبری و تقویمهای ایران تاریخ میلادی و قمری در کنار تاریخ شمسی ذکر می‌شوند تاریخ میلادی از این جهت اهمیت دارد که امور بین المللی اکنون بر مبنای این تاریخ انجام می‌گیرد که این بخاطر سیطره فرهنگی و گسترش زبان انگلیسی در دنیاست و اما تاریخ قمری از این جهت اهمیت دارد و ذکر می‌شود که شرع مقدس اسلام و عبادات و امور دینی بر پایه این تاریخ جعل شده است خداوند اعمال عبادی مانند حج و روزه را طبق ماه قمری قرار داده تا علاوه بر گسترش برکت و فیض الهی در کلیه ایام سال بخاطر گردش سال قمری در سال شمسی فرصت امتحان مومنین در ایام مختلف مخصوصا روزه در تابستان و حج در زمستان فراهم گردد.
بنابراین اهمیت تاریخ قمری بلحاظ دینی است و شعائر و اعمال دینی مانند حج و روزه و نمازهای اول ماه و روزه اول و وسط و آخر ماه و عبادتهای دیگر در هر ماه به قدری است که کتاب شریف مفاتیح الجنان اعمال ماهها را هر کدام به صورت جداگانه و ایام خاص هر ماه را ذکر کرده است علاوه بر اینکه بلوغ دختران و پسران در شرع مقدس نیز بر طبق سالهای قمری است و لذا در شناسنامه های جدید این تاریخ نیز ثبت می‌شود. و نیز تاریخ ولادتها و وفیات و شهادات پیامبر عظیم الشأن و ائمه معصومین بر اساس تاریخ قمری ضبط شده و حفظ می‌گردد و بسیاری از کتب عربی و نیز فارسی و حوادث طبق این تاریخ ضبط شده و کشورهای عربی نیز عموما هر دو را مورد استفاده قرار می‌دهند. هرچند کارهای دولتی ممکن است بر اساس میلادی یا تاریخ دیگر باشد و آن شاید به این دلیل باشد که ماههای قمری ممکن است یک روز اختلاف داشته باشند یعنی رویت ماه یک روز قبل یا بعد صورت گیرد که این مسئله بخاطر تغییر آن در طی سال است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد