۱۳۹۲/۰۵/۳۱
–
۳۹۴ بازدید
چرا در ماه رمضان با به زنجیر بودن شیطان انسان باز گناه می کند؟
یکی از مقاطعی که فعالیت جنود شیطانی تضعیف میشود، ماه مبارک رمضان
است. و در روایات این مطلب به تعابیر مختلف بیان شده است. از جمله:
پیامبر (ص) میفرمایند:
در روز نخست ماه رمضان شیاطین سرکش دربند می شوند.[1]
همچنین حضرت علی (ع) میفرمایند:
وقتى ماه رمضان فرا رسید، رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله برخاست و خداوند را حمد
گفت و ستایش کرد، سپس فرمود: اى مردم، خداوند شما را از دشمنان جن و انس شما حمایت
کرد و فرمود: «مرا فراخوانید تا براى شما اجابت کنم، و به شما وعده اجابت داد،
بدانید به راستى خداوند (عزّ و جلّ) بر هر شیطان سرکش، هفت تن از فرشتگانش را
گمارده است و تا زمانى که این ماه شما [ماه رمضان ] سپرى نشده است نمى توانند
آزاد گردند.[2]
اما عده بسیاری، تاثیر
شیطان بر خود در این ماه را تجربه کرده و میکنند. بنابراین روشن است که جنود
شیطانی به طور کامل غیر موثر نمیشوند. و همچنان توانایی ایجاد انحرافهایی
دارند. و در تبیین چگونگی تاثیر شیطان، علیرغم روایات بیان کننده محبوس شدن شیطان
چند احتمال میتوانیم طرح کنیم:
1- سبب حبس شدن شیطان،
عمل روزهداری است. چرا که گرسنگیِ ناشی از روزه، راه ورود شیطان را مسدود میکند
کما اینکه پیامبر (ص) میفرمایند: شیطان مانند خون در انسان جارى مى شود، پس با
گرسنگى، مجارى او را تنگ کنید.[3] در واقع محدود شدن شیطان برای هر کس به میزان
اثرگذاری روزه اوست. و کسانی که روزه نمیگیرند یا آداب آن را به خوبی رعایت نمیکنند،
شیطان در مقابلشان محدود نیست و به همین جهت تاثیر شیطان را احساس میکنند. در
واقع محبوس شدن شیاطین برای عدهای مخصوص است.
2- شیطان برای همگان در
بند میشود، اما اعمال و رفتار ما، سبب آزادی او میشود و به همین سبب میتواند بر
روی ما اثرگذار باشد. و روایت ذیل میتواند بر این مطلب دلالت داشته باشد:
پیامبر (ص) میفرمایند:
ای مردم در این ماه درهای بهشت باز است، از خداوند بخواهید آن را بر شما نبندد، و
درهای آتش بسته است از پروردگارتان بخواهید آن را بر شما باز نگرداند، و شیاطین را
بستهاند، از پروردگارتان تقاضا کنید که آنها را بر شما مسلّط نگرداند.[4]
و حتی رفتار ما در قبل از
ماه مبارک رمضان نیز میتواند در این باره موثر باشد.[5]
ماه
مبارک رمضان ماه رحمت وبرکت ومغفرت است ودرهای بهشت باز است ولی برای کسانی که با
اعمال خود مشمول این رحمت شوند وشرائط داخل شدن در بهشت را برای خود فراهم کنند در
این ماه زمینه بهشتی شدن فراهم تر است ولی اگر کسی غافل بود بدیهی است که در بهشت
را بروی خود بسته است ودر جهنم بسته است مگر اینکه با اعمال بد آنرا بروی خود باز
کنیم,بنابر این چک سفید امضا به همه داده نشده که در هر شرائطی وارد بهشت می شوید,
به مومن داده نشده چه رسد به کافر.
در خود روایت این شرائط وقیود روشن شده, اینکه می فرماید از خدا بخواهید در بهشت
را بروی شما نبندد ودر جهنم رانگشاید وشیطان را بر شما مسلط نکند یعنی زمینه رحمت
وجود دارد ولی برای کسانی که این فرصت را غنیمت بشمارند واز برکات آن بهره مند
شوند والا همانطور که در روایت آمده اگر کسی خود را در معرض این رحمت قرار ندهد
شقی وبد بخت است.
بنابر این خداوند عنایت ویژه ای در این ماه به بندگان خود کرده وفرصت استثنائی
ایجاد کرده که مردم خود را بیابند وبازسازی کنند و از رحمت خاص بهره مند شوند حالا
اگر کسی در خواب غفلت بود خسران بزرگی کرده که از این فرصت استفاده نکرده است وبه
تعبیر روایت شقی وبیچاره است در نتیجه می شود در این ماه هم کسی خود را جهنمی کند,
همه چیز در گرو تصمیم وعمل ما می باشد و بدون زحمت به کسی چیزی نمی دهند.
3- منظور از در بند شدن
شیاطین، در بند شدن همه آنها نیست. کما اینکه در بعضی از روایات تعبیر شیطان با
الفاظی نظیر مرید[6] مقید شده است. و سید بن طاووس نیز این احتمال را
با وجوه مختلفی ذکر کرده است. از جمله اینکه شاید هر ماه، شیاطین مخصوص به خود
داشته باشد و تنها شیاطین مخصوص ماه رمضان در بند میشوند اما سایر شیاطین همچنان
مشغول فعالیت خویش هستند. یا اینکه اگر چه شیاطین در بند میشوند، اما ابلیس
همچنان آزاد بوده و به فعالیت خویش میپردازد.[7]
علاوه بر اینکه
تنها عامل موثر در انجام گناه، شیطان نیست و انسان نباید از تاثیر نفس اماره خود
غافل شود.
[1]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص71، ح 331.
[2]. وسائل الشیعة، ج 10، ص 304، ح 13477.
[3]. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 16، ص220، ح19650.
[4]. أمالی الصدوق، ص95، المجلس العشرون.
[5]. ر.ک: الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة،ج1، ص 73.
[6]. وسائل الشیعة، ج 10، ص 304، ح 13477.
[7]. ر.ک: الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة،ج1، ص 73.