۱۳۹۴/۰۷/۱۲
–
۱۸۴۳ بازدید
گناه شناسی (۳) – گناه کوچک!
پرسش. حکم عمل به گناهى کوچک تر براى فرار از گناه بزرگترچیست؟
نخست باید دانست اگرچه گناه کوچکتر،
پلیدى و زشتى کمتر دارد ونسبت به گناه بزرگتر، آفت کمترى
دارد، اما توجیه این کار اگر همراه با حق دادن به خود باشد، موجب تکرار گناه کوچک و
خوددارى از توبه مىشود، این وضعیت خطرناک است و روحیه تخلف
در آدمى ریشه مىدواند و آینده فرد قابل پیشبینى
نیست.
در فرازى از پندهاى پیامبر رحمت صلىاللهعلیهوآله
به اباذر مىآموزیم، که فرمود:
«یا اباذر، لاتَنظُر إلى صِغَرِ الخَطیئَةِ و لکنَّ انظُر إلى مَن عَصیتَ»[1]؛
«اى اباذر به کوچکى گناه نگاه نکن، بلکه به بزرگى کسى بنگر که او را نافرمانى کردهاى».
شاید با توضیحى مختصر و گذرا درباره گناهان کوچک، مقدارى با
جایگاه آن در آیات و روایات آشنا شویم:
ممکن است مرتکبین به گناهان کوچک، عملى را انجام دهند که از
نظرشان در درجه دوم اهیمت قرار داشته و پندارشان این باشد که از حیث کوچکى قابل
بخشش است، غافل از این که تکرار صغیره و کوچک شمردن آن، خود گناه کبیره است و
مداومت بر آن، آدمى را در ارتکاب گناه گستاخ مىکند! علاوه،
چنین کسانى فراموش مىکنند که چه کسى مورد عصیان و نافرمانى
قرار گرفته است!
ناگفته نماند که گناهان کوچک هم چون نخ نازک و باریکى هستند که
با تکرار، تبدیل به ریسمان ضخیمى شده که پاره کردن آن مشکل است!
تا چند ز دست خویش فریاد
کنم از کرده خود کجا روم داد کنم
طاعات مرا گناه باید شمرى
پس، از گنه خویش چسان یاد کنم
در این راستا امام على علیهالسلام مىفرماید:
«أَشَدّ الذُّنوبِ مَا استهان بِه صاحبُه»[2]؛«بزرگترین
گناهان آن معصیتى است که گناهکار آن را کوچک بشمارد».
[1]. طبرسى، مکارم الاخلاق، ص 460،
منشورات شریف رضى، 1392قمرى.
[2]. نهج البلاغه، ص 533، قم:
دارالهجره.