یارانی که حضرت مهدی(عج) نهضت خود را با آنان آغاز میکند
۱۳۹۴/۰۸/۰۷
–
۳۶ بازدید
جمعه های دلواپسی در «جهان نیوز» (۳۰)
یارانی که حضرت مهدی(عج) نهضت خود را با آنان آغاز میکند/ فرشتگان و اجنه در خدمت امام
از منظر کلام اسلامی، یاری رساندن فرشتگان به مجاهدان راه خدا، یعنی ارائه غیر جبری کمک و پشتیبانی الهی به آنها با به کارگیری عوامل غیر مادی، برای رسیدن به نتایجی بهتر.
یارانی که حضرت مهدی(عج) نهضت خود را با آنان آغاز میکند/ فرشتگان و اجنه در خدمت امام
از منظر کلام اسلامی، یاری رساندن فرشتگان به مجاهدان راه خدا، یعنی ارائه غیر جبری کمک و پشتیبانی الهی به آنها با به کارگیری عوامل غیر مادی، برای رسیدن به نتایجی بهتر.
گروه فرهنگ جهان نیوز: خداوندا! دور گردان هر گونه بلا را از ولیّ و خلیفه و حجّتت بر مخلوقاتت، که به اذن تو از تو سخن می گوید و به حکمتت نطق کند، و دیده بینای تو بر آفریدگانت و گواه تو بر بندگانت…او را در پناه خود از تمام شرّها محفوظ بدار… و در وجود مبارک او (همه آثار) پیامبرت و پدرانش امامانِ منصوب از ناحیه تو و ستون های دینت را حفظ فرمای، و او را در گنجینه سپرده ات قرار ده که هرگز گُم نمی شود، و در جوار خویش جای دِه که به هیچ وجه کوچک نمی گردد، و مورد حمایت و عزتت قرار ده که مقهور نمی شود، و او را به امان استوار خویش ایمنی ببخش که هر کس را در آن جایگاه بسپاری خواری نخواهد یافت، و او را در پرتو حمایتت برگیر که هر کس در آن مستقر شود رنجور و بی قرار نگردد، و او را تأیید و به نصرت توام با عزتت پیروز گردان، و با سپاه چیره شونده ات پشتیبانی اش کن، و به نیروی خویش تقویتش فرمای، و فرشتگانت را همراهش ساز، و هر آن که او را دوست می دارد دوستش بدار و با هر کس که با وی دشمنی نماید دشمنی کن، و زره استوارت را بر اندام آن جناب بپوشان و او را با فرشتگانت فرا بگیر (۱)
سازمان امام مهدی (عج)
سازمان آن حضرت متشکل است از فرشتگان و اجنه و اصحاب و یاران حضرت (عج)
فرشتگان و اجنه در خدمت امام مهدی (عج)
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در حدیث معراجیه فرمود: او «قائم علیه السّلام» را به لشکرم یارى مىدهم و با فرشتههایم مدد مىرسانم تا دعوت مرا اعلان کند و مردم را به اعتقاد یگانگى من گرد آورد،سپس ریاست او را ادامه مىدهم و روزها را بین دوستانم تا روز قیامت مىچرخانم.(۲)
امام باقر علیه السّلام فرمود: میکائیل در سمت راست و اسرافیل در سمت چپ و جبرئیل در پیش روی ایشان.(۳)
علی بن ابی طالب علیه السّلام در ضمن سخنی پیرامون امام مهدی علیه السّلام فرموده: خداوند او را با هزار فرشته که بر چهره و پشت [دشمنان] میزنند، یاری میکند.(۴)
ابن قولویه به سند خود از أبان بن تغلب روایت کرده است که حضرت صادق علیه السّلام فرمود: گوییا قائم را در نجف کوفه میبینم که … سیزده هزار و سیصد و سیزده فرشته بر او فرود میآیند. عرض کردم: همه اینها فرشتهاند؟! فرمود: آری، فرشتگانی که با نوح در کشتی و با ابراهیم در هنگام افتادن در آتش بودند و نیز فرشتگانی که با موسی در هنگام شکافته شدن دریا و با عیسی در زمان عروج به آسمان همراه بودند و چهار هزار فرشته نشاندار و هزار فرشته پیدرپی با پیامبر و نیز سیصد و سیزده فرشته که در جنگ بدر با پیامبر اکرم حاضر بودند. و نیز چهار هزار فرشتهای که از آسمان فرود آمدند تا حسین علیه السّلام را در کربلا یاری رسانند- و امام هم به آنها اجازه نداد-، همه این فرشتهها بر روی زمین در انتظار ظهور قائم علیه السّلام به سر میبرند.(۵)
امام صادق علیه السّلام به مفضّل بن عمر فرمود: مؤمنین جن او را یارى خواهند نمود، عرض کرد: آیا ملائکه و جن براى مردم ظاهر مىشوند؟! فرمود:بلى، به خدا قسم! با ایشان گفتوگو مىکنند، مانند اینکه شخصى با اهل و عیال و حواشى خود صحبت مىنماید.
پرسید: همراه او مىروند؟ فرمود: بلى،و اللّه، اى مفضّل! ایشان به ارض هجرت مابین کوفه و نجف فرود مىآیند و تعداد اصحابش از ملائکه چهل و ششهزار و از جنّیان ششهزار است و در روایت دیگر فرمود:« عدد ایشان،به تعداد فرشتهها،چهل و ششهزار خواهد بود،به وسیلۀ آنها به او کمک مىکند و با دست او فتح مىنماید.»(۶)
فلسفه و چرایی یاری فرشتگان
از منظر کلام اسلامی، یاری رساندن فرشتگان به مجاهدان راه خدا، یعنی ارائه غیر جبری کمک و پشتیبانی الهی به آنها با به کارگیری عوامل غیر مادی، برای رسیدن به نتایجی بهتر.
این اتفاق هنگامی روی میدهد که آن جنگ، جهادی اسلامی و مورد رضایت خداوند باشد.
هر چند قبلا در لوح محفوظ، مشیّت ازلی پروردگار بر یاری آن مجاهدان حق مدار رقم خورده است؛ چه خود در قرآن کریم میفرماید:
حتما من و فرستادگانم چیره خواهیم گردید. آری خدا نیرومند شکستناپذیر است.(۷)
بیتردید خداوند رحمت بیکران خویش را برای فراهم آمدن مقدمات پیروزی، همچو باران بر سر آن مبارزان و جهادگران مؤمن خواهد بارید. از این جمله، فرستادن گروهی از فرشتگان برای یاری مؤمنان میباشد.
همان طور که از این آیه بر میآید، این امدادهای الهی را که شامل پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و پیامبران پیشین نیز بوده است، نباید برای حضرت بقیة اللّه علیه السّلام، غیر ممکن و دور از انتظار دانست چرا که قیام ایشان ما حصل و برآیند رنجها و تلاشهای همه پیامبران و اولیا و صالحان تاریخ و تحققبخش هدف برتر پروردگار از آفرینش بشر میباشد. در این صورت استحقاق دعوت مهدوی برای یاری و دستگیری، بسیار بیشتر از دعوتهای الهی گذشته است.(۸)
یاران حضرت (عج)
یاران امام عصر – ارواحنا له الفداء – به چند گروه تقسیم میشوند:
۱-یارانی که حضرت مهدیعلیه السلام نهضت خود را با آنان آغاز میکند.
۲-یارانی که به برکت مقدم بقیه اللَّه – ارواحنا فداه – از قبرها برمیخیزند
۳-یارانی که همراه حضرت عیسیعلیه السلام از آسمان فرود میآیند (9)
**********
یارانی که حضرت مهدیعلیه السلام نهضت خود را با آنان آغاز میکند
آنها ۳۱۳ نفر هستند ، که در روایات فراوانی از آنان سخن رفته است . ایشان انسانهایی خود ساخته و دریادلانی مجهز به سلاح معنوی و مادی هستند ، که در بعد جسمانی نیرومند و پر توانند ، و در بعد معنوی دارای قدرت اراده ای نافذ که بر انبوه مشکلات فایق می آیند ، و خواسته های پیشوای خویش را بی کم و کاست تحقق می بخشند ، و بدون مجامله و سازش و نرمش و ضعف و ترس ، حق دقیق و عدل صریح را در عینیت جامعه شکل می دهند .
رهبران بزرگ ، هر چند نیرمند و برتر و متعالی باشند ، دستیارانی نیز لازم دارند . و این یاران و دستیاران در پیشبرد اهداف پیشوا نقشهای موثری خواهند داشت و دستیاران امام مهدی علیه السلام ، ذخیره ای الهیند برای آن انقلاب بزرگ ، و – مستقیم یا غیر مستقیم – تربیت یافته خود امام مهدی علیه السلام هستند . از اینرو ، در اندیشه و عمل و امور باطنی و روحی ، در چار چوب معیارهای مهدوی علیه السلام و همسوی پیشوای خویش حرکت می کنند ، و چون معیارها و اصول کار امام مهدی علیه السلام را نیک می شناسند و در آن تردید و ابهامی ندارند ، در اجرا نیز استوار و کوبنده و دور از هر گونه سستی و سازشکاری عمل می کنند (و چون خود زاهدند و اهل دنیا یا علاقه به تعلقات دنیا نیستند می توانند کار اهل دنیا را درست کنند.)
وجود این عده از برگزیدگان و نخبگان در آغاز کار برای یاری رسانی به آن امام بزرگ ، از موفقیتهای نخستین است . اینها به تعبیر روز تئوریسین های انقلابند در بعد اندیشه ، و در بعد عمل رزمندگان و مجاهدانی هستند که ایمان قلبی و قدرت بدنی کافی برای میدانهای نبرد را دارند . این یاران از برنامه های انقلاب کاملا آگاهند و اسلام را چنانکه باید – و بد انسان که مفسر واقعی آن حضرت مهدی علیه السلام تفسیر می کند – می شناسند ، و در همه زمینه های تبیین خطوط ایدئولوژی اسلامی تنها از امام و پیشوای خود الهام می گیرند ، و هر راءی و نظری را که با نظر و راءی امام خود سازگار نباشد بی بیم زیر پا می گذراند.(۱۰)
امام باقر علیه السلام در توصیف آنان این آیه را مىخواند:«گروهى از بندگان خویش را که جنگاورانى زورمند و پرصلابت بودند بر سر شما فرستادیم»سپس گفت:این کسان(بندگان جنگاور و پرصلابت)امام قائم و یاران اویند که جنگاور و پرصلابتند.
یاران امام موعود«ع»نستوهانى استوارند که هیچ نیرویى در برابر ارادههاى آنان تاب مقاومت ندارد.و براى همین سرشت والا،«سپاه خشم»نامیده شدهاند.(۱۱)
امام صادق علیه السلام : سخن لوط«ع»(پیامبر)به قومش:«اى کاش در برابر شما قدرتى مىداشتم یا به تکیهگاهى استوار پناه مىبردم»(۱۲)،نبود جز آرزوى قدرت امام قائم و سرسختى یاران او که آنان«رکن شدید:پایۀ استوارند»،زیرا که به یک تن از آنان نیروى چهل تن داده مىشود،و قلب هریک از آنان سختتر از پارۀ آهن است.اگر بر کوههاى آهن بگذرند متلاشى گردد.آنان شمشیرها را در نیام نمىبرند تا(با اجراى احکام خدا)،خداى بزرگ خشنود گردد.(۱۳)
…ادامه دارد.
منابع:
۱-دعای امام رضا علیه السلام برای امام مهدی (عج)، مفاتیح الجنان
۲- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ص۴۲ به نقل از کمال الدّین:٣۶٩/١-٣۶۶؛علل الشّرایع:٧/١-۵؛عیون أخبار الرّضاء:٢۶۴/١-٢۶٢
۳- همان به نقل از غیبت نعمانى:ص ١۵۴-١۵۵؛إلزام النّاصب:٣٠٣/٢؛بحار الأنوار:٣۴٨/۵٢ ب ٢٧ ح ٩٩
۴-ترجمه تاریخ پس از ظهور ص۳۲۸ به نقل از الحافظ الگنجی، محمّد بن یوسف،تاریخ مابعد از الظهور؛ ص ۹۶
۵- همان به نقل از ابن قولویه، جعفر بن محمّد، تاریخ مابعدالظهور؛ ص ۱۲۰
۶-سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ص ۴۳ به نقل از إلزام النّاصب:٢۶۴/٢؛بحار الأنوار:١٠/۵٣ ب ٢۵ ح ١ طولانى
۷-سوره مجادله ، آیه ۲۱
۸- تاریخ پس از ظهور ص۳۳۱
۹- بامداد بشریت، محمد جواد طبسی،بخش ۸ ،پ۴۲
۱۰- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام ، محمدحکیمی صص۷۰-۶۹
۱۱- همان ص۷۱ به نقل از موسوعة الامام المهدى-ع-،الکتاب الثالث،۴١٧،سید محمد صدر
۱۲- سوره هود آیه ۱۱
۱۳- همان به نقل از منتخب الاثر ص ۴۸۶
کد مطلب: 452625