خانه » همه » مذهبی » آخرالزمان، جنگ با شمشیر است؟ درسته تمامی تکنولوژی ها از کار می افتند؟

آخرالزمان، جنگ با شمشیر است؟ درسته تمامی تکنولوژی ها از کار می افتند؟

پیروزى و غلبه حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف و تشکیل حکومت جهانى، ممکن است به طور اعجاز و خرق عادت انجام یابد و ممکن است با فراهم شدن اسباب و علل ظاهرى باشد و ممکن است به هر دو نوع واقع شود ؛ چنان که پیشرفت و غلبه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و قواى اسلام بر هر دو نوع بود. مؤلفه ها و عوامل زیر در پیروزى سریع و قاطع آن حضرت نقش دارد:
یک. ناگهانى بودن قیام
دو. امدادهاى غیبى
2.1. ایجاد ترس در دل دشمنان
2.2. یارى فرشتگان
2.3. یارى امکانات و نیروهاى طبیعى
یکى از مهم ترین عوامل پیروزى حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه، صلابت، شجاعت و رهبرى بى نظیر آن حضرت در جهاد با دشمنان دین حق است. آن حضرت در این مصاف سرنوشت ساز هم از توانمندى و نیروى جسمى و شخصى برخوردار است. مدیریت و فرماندهى نظامى، مقتدرانه و قاطعانه ای هم دارند.
سه. یارى مؤمنان و صالحان
چهار. تسلیم شدن مسیحیان
پنج. جنگ ها و نابودى دشمنان قبل از ظهور
شش. استقبال همگانى و مردمى
سلاح امام زمان علیه السلام:
نظر به ظاهر روایات فراوان حضرت با شمشیر و اسب قیام می‌نمایند. در صورت برداشت و پذیرش این مطلب باید بگوییم در آنها ویژگی‌هایی است که ما از آن خبر نداریم به عنوان مثال درباره شمشیر یاران حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه می‌گویند به گونه‌ای است که کوه‌ها را به دو نیم خواهد کرد. آیا شمشیرهای مورد نظر ما چنین قدرتی را دارند؟ که به طور یقین جواب منفی است.
بنابراین احتمال اول این است شمشیر و اسب امام علیه السلام از نوع معمولی و متداول نیست.
احتمال دوم این است که مراد و مقصود چیز دیگری است یعنی به صورت کنایه استفاده شده است و این مطلب را می‌رساند که حضرت مأمور به جهاد هستند و تنها به تبلیغ زبانی اکتفا نمی‌کنند بلکه برای اجرای احکام الهی و دستورات قرآنی به اسلحه و دیگر تجهیزات جنگی متوسل می‌شوند و تنها امامی است که برای رسیدن به حکومت عدل جهانی از قدرت و امکانات لازم برخوردار هستند.
احتمال سوم اینکه ابا صالح المهدی عجل الله تعالی فرجه با همین شمشیر و اسب قیام می‌کند که در این صورت باید بگوییم وضعیت سلاح در آن زمان تغییر می‌کند زیرا به دور از ذهن نیست که لشکرکشی‌های حکومت‌های زورگو و به دنبال آن از بین رفتن بسیاری از انسان‌ها سبب شود تا مسئله صلح جهانی و خلع سلاح‌ها به مرور زمان واقعیت پیدا کند و در نتیجه تمامی این تجهیزات از میان برداشته شود. حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در کتاب پاسخ ده پرسش می‌نویسد: منظور از خروج به شمشیر مأموریت جهاد، و توسل به اسلحه برای اعلاء کلمه حق است.
ثانیاً از کجا معلوم که در زمان ظهور آن حضرت این اسلحه‌های مهیب در اختیار بشر باقی باشد و شاید کسی باقی نباشد که بتواند از این اسلحه استفاده کند یا آنها را تهیه کند.
البته این توضیح لازم است که مراد از اینکه کسی باقی نباشد یعنی اینکه افرادی که قابلیت استفاده از این سلاح را داشته باشند وجود ندارند نه اینکه اصلا کسی نباشد تا اشکال شود پس قیام به شمشیر معنا نخواهد داشت زیرا چنانچه خلع سلاح جهانی شود نسل‌های بعدی از این پیشرفت علمی و تسلیحات بهره‌ای ندارند و نیازی به فراگیری آن علم نخواهد بود.
در خصوص احتمال اول به طور قطع نوع سلاحی که حضرت قائم عجل الله فرجه الشریف در نبرد به کار می‌گیرد با دیگر سلاح‌های آن روزگار تفاوت اساسی دارد.
در خصوص احتمال دوم محمد صدر در کتاب تاریخ الغیبة الکبری می‌نویسد در روایات از این جهت تعبیر به سیف کرده‌اند که مردم آن زمان تنها با شمشیر آشنایی داشته‌اند و اطلاعی از اسلحه‌های امروزی نداشته‌اند و ما باید مصادیق آن را در هر عصری توسعه بدهیم. فیکون المراد بالسیف سلاح الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه. یعنی مراد از سیف؛ اسلحه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه است.
اکثر فرهیختگان احتمال دوم را پذیرفته‌اند زیرا در روایاتی که در خصوص علامت‌های قبل از ظهور آمده است از شمشیر به عنوان اسلحه و وسائل جنگی یاد شده است. پس می‌توان گفت مقصود از شمشیر همین تجهیزات پیشرفته است از جمله در روایتی آمده که: “از امام باقر علیه السلام نقل شده است که گروهی از مشرق برای رسیدن به حق خود قیام می‌کنند که حقوقشان به آنها داده نمی‌شود باز دوباره قیام می‌کنند تا حق خود را بگیرند باز داده نمی‌شود بنابراین شمشیرهایشان را برمی‌‌‌دارند”تاریخ الغیبة الکبرى، چاپ اول، سال 1395، چاپ دار التعارف للمطبوعات، بیروت، 448، محمد صدر.
پس با توجه به آینده‌‌‌نگری امام نسبت به خبر از حوادث آینده و این‌که مردم در حال حاضر و بعد از آن با فن‌‌‌آوری جدید و با اسلحه‌های مدرن و پیشرفته روی می‌آورند لذا منظور روایت قیام مردم مشرق با اسلحه پیشرفته است اما با این وجود در روایات استفاده از شمشیر یاد شده است.
دلیل دیگری که برای تقویت احتمال دوم اینکه برای گشودن سرزمین‌ها سلاحی مناسب لازم است. از همه آنها پیشرفته‌تر باشد. به ویژه آنکه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه در بسیاری از فعالیت‌ها از طریق عادی عمل می‌کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد