سلامبسیاری از تصورات ما راجع به اجنه، خرافی و غیر صحیح است. آنچه باید در مورد آنان دانست این است که:1ـ از آیات و روایات برمی آید که جنّها بر روی زمین زیست می نمایند.
2ـ اجمالاً می دانیم که برخی از آنها قادر به دیدن انسانها هستند ؛ کما اینکه برخی انسانها قادرند جنّها را ببینند. امّا معلوم نیست که همه ی آنها چنین قدرتی داشته باشند ؛ چه بسا آنها نیز برای دیدن انسانها و تماسّ با آنها محتاج علومی خاصّ باشند ؛ همانگونه که انسانها برای ارتباط با جنّها از علومی ویژه استفاده می کنند. البته درباره ی گروهی از جنّها که شیاطین نامیده می شوند و گویا نوع خاصّی از جنّ بوده و همگی فرزندان ابلیس اند ، باید گفت که آنها قدرت نفوذ در قوّه ی خیال آدمی را دارند ؛ لکن بیش از وسوسه کار دیگری از آنها ساخته نیست.
3ـ طبق روایات ، جنّها نیز غذا می خورند. در برخی روایات آمده که غذای آنها بوی غذاهای بشری است. و حتّی ذکر شده که حیوانات جنّی نیز از بوی مدفوع حیوانات ما ارتزاق می کنند.
4ـ جنّها قدرت غیب شدن ندارند بلکه قدرت ظاهر شدن دارند. البته معلوم نیست که همه ی آنها چنین قدرتی داشته باشند ؛ بلکه به احتمال زیاد برخی از آنها با داشتن علومی خاصّ چنین قدرتی می یابند ؛ همانگونه که برخی انسانها با علومی خاصّ می توانند جنّها را دیده و به تسخیر خود درآورند.
5ـ انسان در حدّ ذاتش استعدادهای بیشتری نسبت به جنّها دارد ؛ لکن چه بسا فردی جنّی همان استعداد محدود خود را بالفعل ساخته باشد و از مومنان محسوب شود ؛ ولی فردی انسانی استعدادهای وجودی خود را معطّل بگذارد و در ردیف حیوانات قرار گیرد. لذا ذات انسانی برتر از ذات جنّی است و سقف تکامل انسان بالاتر است ؛ امّا در مقام عمل هر انسانی برتر از هر جنّی نخواهد بود.
6ـ مهمّترین آسیب جنّها به انسانها همان وسوسه نمودن است. امّا از حیث آسیب جسمانی یا روانی ، همان اندازه که برخی انسانها می توانند با داشتن علومی به جنّها آسیب برسانند یا آنها را به تسخیر خود درآورند ، برخی جنّها نیز چنین قدرتی دارند. لذا نظام خلقت آن گونه که برخی توهّم می کنند ، بی در و پیکر نیست ؛ که جنّها بتوانند هر کاری خواستند انجام دهند. باید دانست که اوّلاً همواره در میان انسانها نیز کسانی هستند که اگر برخی جنّها خواستند به انسانها آسیب برسانند با آنها مقابله نمایند. ثانیاً خود جنّهای مومن نیز بیکار ننشسته اند و در دفع شرّ جنّهای شرور به حکم وظیفه ی شرعی خودشان می کوشند. همچنین اهل بیت (ع) راهکارهایی به پیروانشان آموخته اند که با به کار بستن آنها می توان از شرّ جنّهای شرور در امان ماند. امّا در این زمینه نباید دچار وسواس شد. جدّی گرفتن خطر جنّهای شرور خود از مکائد و حیله های شیاطین است تا به این وسیله انسانها را دچار اضطراب کنند. حال آنکه احتمال آسیب دیدن انسان از ابزار و وسائل داخل خانه اش هزاران برابر بیشتر از احتمال آسیب دیدن او از جنّهاست ؛ ولی ما با این حال اکثر ماها هیچگاه در تعبیه ابزار و وسائل خانه دچار وسواس نمی شویم.
2ـ اجمالاً می دانیم که برخی از آنها قادر به دیدن انسانها هستند ؛ کما اینکه برخی انسانها قادرند جنّها را ببینند. امّا معلوم نیست که همه ی آنها چنین قدرتی داشته باشند ؛ چه بسا آنها نیز برای دیدن انسانها و تماسّ با آنها محتاج علومی خاصّ باشند ؛ همانگونه که انسانها برای ارتباط با جنّها از علومی ویژه استفاده می کنند. البته درباره ی گروهی از جنّها که شیاطین نامیده می شوند و گویا نوع خاصّی از جنّ بوده و همگی فرزندان ابلیس اند ، باید گفت که آنها قدرت نفوذ در قوّه ی خیال آدمی را دارند ؛ لکن بیش از وسوسه کار دیگری از آنها ساخته نیست.
3ـ طبق روایات ، جنّها نیز غذا می خورند. در برخی روایات آمده که غذای آنها بوی غذاهای بشری است. و حتّی ذکر شده که حیوانات جنّی نیز از بوی مدفوع حیوانات ما ارتزاق می کنند.
4ـ جنّها قدرت غیب شدن ندارند بلکه قدرت ظاهر شدن دارند. البته معلوم نیست که همه ی آنها چنین قدرتی داشته باشند ؛ بلکه به احتمال زیاد برخی از آنها با داشتن علومی خاصّ چنین قدرتی می یابند ؛ همانگونه که برخی انسانها با علومی خاصّ می توانند جنّها را دیده و به تسخیر خود درآورند.
5ـ انسان در حدّ ذاتش استعدادهای بیشتری نسبت به جنّها دارد ؛ لکن چه بسا فردی جنّی همان استعداد محدود خود را بالفعل ساخته باشد و از مومنان محسوب شود ؛ ولی فردی انسانی استعدادهای وجودی خود را معطّل بگذارد و در ردیف حیوانات قرار گیرد. لذا ذات انسانی برتر از ذات جنّی است و سقف تکامل انسان بالاتر است ؛ امّا در مقام عمل هر انسانی برتر از هر جنّی نخواهد بود.
6ـ مهمّترین آسیب جنّها به انسانها همان وسوسه نمودن است. امّا از حیث آسیب جسمانی یا روانی ، همان اندازه که برخی انسانها می توانند با داشتن علومی به جنّها آسیب برسانند یا آنها را به تسخیر خود درآورند ، برخی جنّها نیز چنین قدرتی دارند. لذا نظام خلقت آن گونه که برخی توهّم می کنند ، بی در و پیکر نیست ؛ که جنّها بتوانند هر کاری خواستند انجام دهند. باید دانست که اوّلاً همواره در میان انسانها نیز کسانی هستند که اگر برخی جنّها خواستند به انسانها آسیب برسانند با آنها مقابله نمایند. ثانیاً خود جنّهای مومن نیز بیکار ننشسته اند و در دفع شرّ جنّهای شرور به حکم وظیفه ی شرعی خودشان می کوشند. همچنین اهل بیت (ع) راهکارهایی به پیروانشان آموخته اند که با به کار بستن آنها می توان از شرّ جنّهای شرور در امان ماند. امّا در این زمینه نباید دچار وسواس شد. جدّی گرفتن خطر جنّهای شرور خود از مکائد و حیله های شیاطین است تا به این وسیله انسانها را دچار اضطراب کنند. حال آنکه احتمال آسیب دیدن انسان از ابزار و وسائل داخل خانه اش هزاران برابر بیشتر از احتمال آسیب دیدن او از جنّهاست ؛ ولی ما با این حال اکثر ماها هیچگاه در تعبیه ابزار و وسائل خانه دچار وسواس نمی شویم.