خانه » همه » مذهبی » برکات گذشت

دانلود کتاب های امتحان شده

برکات گذشت

درباره عفو و گذشت در کلام معصومین و حضرت امام علی (علیهم السلام) احادیث وتوصیه های فراوانی وجود دارد ولی مطلب یاد شده در منابع وجود ندارد.
احتمال دارد در این سخن نوعی «تصحیف» صورت گرفته شده و اصل این گونه باشد که «اگر تو یا هر کسی عفو را بفهمی، قطعا او را می بخشی» که در این صورت این مطلب می تواند اقتباس و برگرفته ازآیات و احادیث باشد:
– « وَ جَزاءُ سَیئَةٍ سَیئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ إِنَّهُ لا یحِبُّ الظَّالِمِینَ» [شورا/ 40]
هر بدی را مجازاتی است همانند آن، ولی هر کس ببخشد و راه آشتی در پیش گیرد، مزدش با خداست؛ زیرا که او ستمکاران را دوست ندارد.
در عظمت عفو گذشت همین بس که خداوند متعال، مزد گذشت کنندگان را خودش متقبل شده است.!
– «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ.» [اعراف/199] عفو و گذشت را پیشه کن، و به کار پسندیده فرمان ده، و از نادانان روی بگردان.
– امام علی علیه‌السلام: «اِقبَلْ عُذرَ مَنِ اعتَذَرَ اِلَیکَ.» اگر کسی از تو عذر خواهی کرد تو نیز عذر او را بپذیر (که نشانه شخصیت والای تو است). (تحف‌العقول، ص ٨٢)
– امیرالمؤمنین (علیه السلام): « اَلْعَفْوُ یُفْسِدُ مِنَ اَللَّئِیمِ بِقَدْرِ إِصْلاَحِهِ مِنَ اَلْکَرِیمِ.» عفو و گذشت به همان اندازه که شخص بزرگوار را بزرگ می کند، شخص فرومایه را پست می گرداند.» (الإرشاد ج۱ ص۲۹۸ )
البته عفو و گذشت برکات زیادی دارد ولی برای این سوال همین مقدار کافی است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها