خانه » همه » مذهبی » تعداد همسران امام حسن(ع)، وکذب بودن احادیث مطلاق

دانلود کتاب های امتحان شده

تعداد همسران امام حسن(ع)، وکذب بودن احادیث مطلاق

در مقاله مورد نظر (تاملی در احادیث کثرت طلاق امام حسن علیه السلام) در پاسخ به شبهه مطلاق بودن امام حسن مجتبی علیه السلام، اشاره ای به تعداد همسران امام حسن علیه السلام نشده است. این عدد 13 همسری که هم شما ذکر کرده اید، مشخص نکرده اید که از کجا آورده شده است. البته در سایت «ویکی فقه»، ذیل مقاله «همسران امام حسن علیه السلام»، به تعداد سیزده همسر برای ایشان اشاره کرده است.
اما اینکه امام حسن علیه السلام هم زمان سیزده همسر داشته اند، از جهت فقهی امکان ندارد؛ چنانکه در مقاله مورد نظر نیز اشاره شده که شبهه سازان درباره مطلاق بودن امام حسن علیه السلام، برای آنکه این امکان فقهی وجود نداشته (که تعداد زیادی از زنان در نکاح مسلمانی باشند)، به ساختن چنین تهمتی رو آورده اند. تعداد سیزده همسری هم که در آن مقاله اشاره شده است، – اگر با دقت مطالعه بفرمایید – به این معنی نیست که این تعداد همسران، همزمان در نکاح امام حسن علیه السلام بوده اند؛ بلکه مقصود آن مقاله آن است که نهایت چیزی که در شمردن اسامی همسران برای امام حسن علیه السلام در تاریخ نقل شده است، این تعداد است؛ هرچند پذیرفتن یا نپذیرفتن این تعداد و اسامی هم خود اول بحث و بررسی است؛ چرا که هر کدام از آن اسامی 13 گانه، هر کدام در منبعی آمده است، نه اینکه یک منبع همه این اسامی را ذکر کرده باشد.
براساس دلایل و شواهدی که در آنجا و در مقالات و نوشته های بسیار دیگر هم اشاره شده، اصل اثبات تعداد زیاد همسران برای امام حسن علیه السلام با ابهام و مشکل جدی مواجه است؛ چرا که نهایت تعداد فرزندان (دختر و پسر) و دامادهایی که برای ایشان ذکر شده است، از چنین تعداد همسرانی برای امام حسن علیه السلام پشتیبانی نمی کند؛ چرا که هر کدام از این زنان اگر لااقل دو فرزند هم می داشتند، تعداد فرزندان حضرت باید بیش از بیست نفر می شدند، در صورتی که چنین نقل هایی در دست نیست. به عبارت دیگر، سازنده یا سازندگان این شبهه، تیری در تاریکی پرتاب کرده، اما متوجه نبوده اند که لازم است در پشتیبانی از این دروغ، دروغ هایی دیگر درباره فرزندان و اسامی همسران و دامادهای حضرت هم ساخته شود تا دروغ نخست فاش نشود.
منابع برای مطالعه بیشتر :
سایت wikifegh.ir ذیل مقاله: همسران امام حسن علیه السلام
سایت wikishia.net ذیل عنوان همسران امام حسن علیه السلام
مقاله: تطورشناسی حدیث مطلاق بودن امام حسن مجتبی علیه السلام در منابع شیعه، حسین مرادی نسب، فصل نامه شیعه شناسی، شماره 59، پاییز 1396ش، ص145-172.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها