خانه » همه » مذهبی » حدیث امامت اثنی عشر(ع)

دانلود کتاب های امتحان شده

حدیث امامت اثنی عشر(ع)

جواب اجمالی :
1- احادیثی که تعداد ائمه(ع) را دوازده نفر گفته اند، در منابع اهل سنت و شیعه، تواتر معنوی دارند؛ بلکه فوق حدّ تواتر هستند.
در حدیث جابر، حدیث غدیر ، و…. دهها حدیث در آن به اسامی ۱۲ امام اشاره شده است .
2- در دوره اول صدر اسلام نقل احادیث پیامبر(ص) و نوشتن آن سالهای زیادی ممنوع بود و به نوعی جرم تلقی میشد.
3- این احادیث توسط پیامبر مطرح شد اما مردم یا نشنیده و یا به فراموشی سپردند و یا از این احادیث متابعت نکردند .
4- مردم و شیعیان از امام ، نام امام بعد و مشخصات او را می پرسیدند .
5- گاهی اوقات مدعیان امامت بسیار بودند و ادعای امامت می کردند و یا دشمن به شناسایی امام بعدی و دستگیری امام و شکنجه و زندانی کردن امام بود و امام قبلی نسبت به معرفی امام بعدی تقیه می کرد و یا آدرس اشتباهی می داد تا امام بعدی حفظ و نظام امامت از بین نرود .
6- گاهی شیعیان فکر می کردند که فرزند بزرگ امام حتما امام خواهد شد در حالی که این فرزند از دنیا می رفت و به خطا می افتادند و یا فکر می کردند امام از دنیا نرفته و یا امامت به فرزندان او انتقال یافته است و… و لذا فرق و گروههایی تشکیل می شدند .
توضیح بیشتر :
در صحیح بخاری و مسلم بر عدد 12 تاکید شده است .
اگر قائل باشیم که زمانی خالی از امام حقّ است، یعنی قائل شده ایم که در زمان نبود امام حقّ، مردم همگی اهل جهنّم هستند. چون طبق صریح قرآن، در آخرت، هر جماعتی با امامشان فراخوان می شوند. « یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمینِهِ فَأُولئِکَ یَقْرَؤُنَ کِتابَهُمْ وَ لا یُظْلَمُونَ فَتیلاً.» (الاسراء:71) پس اگر در زمانی، امام حقّی نباشد، همه امام باطل دارند و با آن امام باطل ـ که اهل جهنّم است ـ محشور می شوند.
شیعه و سنّی نقل نموده اند از رسول الله(ص) که: « مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً. ــ هر کس بمیرد و در حالی که امام زمانش را نمی شناسد، با مرگ جاهلیّت (در حال کفر) مرده است.» این حدیث با همین مضمون و با اندک تفاوتی در کلمات، به فراوانی در منابع شیعه و سنّی موجود است. این حدیث دلالت دارد که در هر زمانی امام حقّی وجود دارد.
در احادیث شیعه که ائمه(ع) را دوازده نفر گفته اند، بارها بر پشت سر هم بودنشان اشاره شده، بلکه حتّی اسمهایشان هم ذکر شده است.
در احادیث هم آمده :
« لَا یَزَالُ الْإِسْلَامُ عَزِیزاً إِلَى اثْنَیْ عَشَرَ خَلِیفَةً ثُمَّ قَالَ کَلِمَةً لَمْ افْهَمْهَا ، فقلت لأبی: ما قال؟ قال: کلّهم من قریش.»( صحیح مسلم ،ج6،ص3)
« لا یزال هذا الدین قائما حتى تقوم الساعة او یکون علیکم اثنا عشر خلیفة کلّهم من قریش.» (صحیح مسلم، ج6 ،ص4 ــ مسند امام احمد حنبل ، ج5 ،ص89)
تعبیر «لایزال» دلالت بر این دارد که اسلام از زمان رسول الله(ص) تا قیامت، حتّی یک لحظه هم عزّت (نفوذناپذیری) و قیام (استواری) خود را از دست نمی دهد، به سبب دوازده امام. روشن است که اگر در زمانی، امام حقّی نباشد، در آن زمان، اسلام نه عزیز خواهد بود نه قائم. چون عزّت و قیام اسلام، به امام است. چرا که اسلام حقیقی خود رسول الله(ص) و خلیفه ی بر حقّ اوست.
حدیث متواتر ثقلین ـ که مورد قبول شیعه و سنّی می باشد ـ هم دلالت دارد که عترت و قرآن، تا قیامت از هم جدا نمی شوند. لذا اگر زمانی باشد که امامی از اهل بیت(ع) در آن نباشد، در آن زمان، قرآن از عترت جدا خواهد افتاد.
احادیثی که تعداد ائمه(ع) را دوازده نفر گفته اند، در منابع شیعه، تواتر معنوی دارند؛ بلکه فوق حدّ تواتر هستند.
هر امامی در زمان حیاتش امام بعدی را به اصحابش می شناساند؛ که روایات در این باب ، بسیار فراوان می باشد.
خود هر امامی نیز معجزه داشت و امامت خود را با اعجاز اثبات می نمود.روایات در این باب نیز فراوان می باشد.
حدیث جابر ( اسامی دوازده امام ) در کتاب کافی مرحوم کلینی نقل شده است که از معتبرترین و قدیمی ترین کتب شیعه است و در اواخرغیبت صغرای امام زمان نوشته شده سند این حدیث بنا به آنچه در نرم افزار درایه النور آمده است صحیح است جهت بررسی راویان این حدیث میتوانید به این نرم افزار که کار مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است مراجعه کنید لازم به ذکر این که حتی اگر سند این روایت مطابق قواعد علم رجال ضعیف هم باشد در چنین موضوعی که جزو بدیهیات مکتب شیعه است وباصدها روایت ثابت است نیازی به دقت سندی نیست و نقل این روایت در کتاب معتبری همچون کافی کفایت می کند جهت اطلاع بر روایات فراوانی که در باره امامان دوازده گانه که اسامی آنان نیز در برخی از این روایات نیز امده است می توانید به کتاب منتخب الاثر آیه الله صافی گلپایگانی مراجعه کنید در این کتاب سیصد ونه روایت از منابع شیعه وسنی در این باره که امامان دوازده نفرند نقل شده ضمن ان که ایشان در پایان متذکر شده اند که روایات در این زمینه بیش از این هاست و بخشی از آن در این کتاب آمده است در کتب اهل سنت نیزهمچون صحیح مسلم سنن ابی داود مستدرک علی الصحیحین و المعجم الکبیر روایات فراوانی آمده است مبنی بر این که ائمه دوازده نفرند و تمامی آنها از قریشند و تقریبا تمامی کسانی که از اهل سنت متعرض شرح این حدیث شده اند نتوانسته اند این دوازده نفر را به گونه ای که خودشان راضی شوند جور کنند و اعتراف نموده اند به این که این دوازده نفر را نمی دانند چه کسانی مراد است چون اگر بخواهند خوبان از خلفا را مطابق مبانی خودشان تعداد کنند به این تعداد نیستند واگر کل خلفا را بخواهند بشمرند بیش از این تعدادند به همین جهت در توضیح این حدیث مطلب قانع کننده ای ارائه نکرده اند .
منابع جهت مطالعه بیشتر :
منتخب الاثر – آیه الله صافی گلپایگانی
کتاب اثبات الهداه بالنصوص والمعجزات -شیخ حر عاملی
کتاب المراجعات -علامه سید شرف الدین عاملی
کتاب امام شناسی – علامه تهرانی
https://www.porseman.com/article/%D9%85

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها