خرید سریع بدون ثبت نام

راه کار های دستیابی به ذهن برتر

راه کار های دستیابی به ذهن برتر

شاید فکر کنید شاد بودن و داشتن ذهنی برتر یک امر ذاتی است. در حالی‌که مثل هر ویژگیِ اکتسابیِ دیگری، این ویژگی را نیز می‌توان به‌دست آورد. تنها کافی است تکنیک‌های خاصی را یاد بگیریم و به‌طور مرتب در زندگی خود از آن‌ها استفاده بکنیم.


راه کار های دستیابی به ذهن برتر

حتماً تا به ‌حال برایتان این سؤال پیش‌آمده که چگونه ذهن بازداشته باشیم تا دیگر مسائل پیش ‌پا افتاده یا روزمره ذهن ما را به خود مشغول نکند و بتوانیم از فرصت محدودی که برای زندگی داریم نهایت استفاده را بکنیم. دست‌یابی و کشف ذهن برتر می‌تواند به آرامش در زندگی کمک کند.

از زمان های دور در تاریخ بشریت ذهن برتر شناخته‌شده و درباره‌اش سخن بسیاری گفته‌ شده است. اهل دین، آن را ذهن الهی نامیده‌اند و بزرگان موفقیت، هرکدام نامی بر آن نهاده‌اند؛ مانند روح متعالی  یا ذهن گردآورنده و یا هوش بیکران. همه این‌ها نتیجه‌گیری کرده‌اند که توانایی فعال ساختن آن، نخستین دلیل برای موفقیت و ثروتمند شدن بوده است.

به این نیرو شما، احساس غریزی یا ندای درونی هم گفته می‌شود. ذهن برتر شما آدم‌ها، افکار، و منابع هماهنگ را به زندگی شما جلب می‌کند. این ذهن هر آنچه را برای موفقیت نیاز دارید به‌سوی شما می‌آورد. ذهن برتر شما به‌ وسیله دستورات روشنی که به شکل جملات مثبت به او داده می‌شود، فعالیت خود را آغاز می‌کند.

هر بار که شما درباره هدفتان جمله مثبتی ادا می‌کنید (استفاده از فایل‌های برنامه‌ریزی ذهن) چنانکه گویی پیشاپیش تحقق ‌یافته است، درواقع ذهن برتر خود را فعال ساخته‌اید.

شما خواه بیدار باشید یا خواب و یا سرگرم انجام دادن هر کار دیگری، ذهن برتر شما تمام بیست‌وچهار ساعت شبانه‌روز را کار می‌کند.

قانون فعالیت ذهن برتر می‌گوید: هر فکر یا عقیده‌ای که پیوسته در ذهن هوشیار نگاه داشته شود باید به‌وسیله ذهن برتر به واقعیت تبدیل شود. با توجه به این قانون مهم درمی‌یابیم که چنانچه مجموعه‌ای نا مرتب از اهداف و آرزوهای مبهم یا ضد و نقیض در ذهن داشته باشید، ذهن برتر نمی‌تواند کمکی به شما بکند. تمرکز به شما کمک می‌کند که همه نیروهای ذهنی خود را به کار بیندازید و فعال ‌سازید. توانایی شما برای تمرکز بسیار حیاتی است.1

در ادامه به راهکارهای دستیابی به ذهن برتر اشاره می کنیم.

در لحظه باشید

در لحظه حاضر بودن عبارتی­ است که به‌­وسیله‌­ی اکهارت تُله (Eckhart Tolle) در پرفروش­‌ترین کتابش «نیروی حال» معرفی شد. من مطمئنم که بیش‌­تر شما یا آن­ را خوانده‌اید یا دربار‌‌‌ه‌­ی آن شنید‌ه‌­اید. اما معدود کسانی را می­‌شناسم که واقعاً آ‌‌‌‌ن ­را در زندگی به کار گرفته باشند. چیزی که اکهارت درباره‌­ی آن حرف می­‌زند، یکی از پیشگامانه­‌ترین ادراکاتی است که یک فرد می­‌تواند در زندگی‌اش به آن برسد.

ما زندگی‌مان را بر اساس اتفاقاتی که در گذشته افتاده و آنچه در آینده اتفاق خواهدافتاد بنا می‌کنیم. تله می­‌گوید: «اگر شما از شر همه­‌ی این افکار خلاص شوید و تنها بر زمان حال، یعنی درست همین الان، تمرکز کنید در همین لحظه‌ی کوتاه بسیار خوشحال­‌تر خواهید بود». کتابِ «نیروی حال» مانیفستی است برای اینکه ببینیم چطور در لحظه زندگی کنیم و چطور بر چیزهایی تمرکز کنیم که واقعاً اهمیت دارند.

خودتان را از «مشکلات زمینی» رها کنید

«هم­خونه‌ی من، دیشب ظرف­‌ها رو نشُسته‌­ و دوباره من مجبورم اینکارو بکنم.»

«رئیسم وظایف خسته کننده‌ای به من محوّل می­کنه؛ ازش متنفرم.»

«من هیچ دوستی ندارم؛ همه­‌ی کسانی که با آن­ها وقت می­‌گذرونم احمق‌اند.»

این­ها افکار غالب هستند. اینها افکار روزانه‌ای هستندکه مثبت­‌اندیشی شما را نابود می­‌کنند؛ مثل زالو به جان هیجانات شما می‌افتند و شما را از شاد­بودن دور می­‌کنند. من دوست دارم آن­‌ها را «مشکلات زمینی» بنامم؛ زیرا تنها کسانی که سطح فکری بالاتری نداشته‌­اند به این مسائل توجه می‌­کنند.

«مشکلات زمینی» بخش کامل زندگی هر شخص است. این مشکلات با محیط فعال می­‌شوند و با توجه زیاد وسعت می­‌یابند.

یک توصیه­‌ی مفید این است که: به این مشکلات بیش از حد اهمّیت ندهید!

راه کار های دستیابی به ذهن برتر

مراقبه کردن

مراقبه به دو مورد بالا بسیار مرتبط است. مراقبه راهی عالی برای پاکسازی ذهن و خلاصی از افکار آزاردهنده‌­ی زندگی روزمرّه است. بیش‌تر افراد ­فکوری که می‌شناسم، مراقبه را جزءِ کارهای روزمرّه­‌ی خود قرار می­‌دهند. این کار به آن­ها کمک می­‌کند در لحظه زندگی کنند و بر کاری که انجام می‌دهند تمرکز بیشتری داشته باشند. آن­ها می­‌گویند مراقبه باعث می­‌شود شادی و معنای زندگی را پیدا کنند و هم‌زمان عصبانیت، استرس، افسردگی و خستگی خود را کاهش بدهند.

متکی به نفس باشید

چرا متکی به نفس بودن وقتی می­‌خواهیم ذهن برتر داشته باشیم مهم است؟

می‌­توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:

تا­به­‌حال چند بار حالت عاطفی‌تان تحت تأثیر عوامل خارجی قرار گرفته‌­است؟ چند بار رفتار بد دیگران باعث ناراحتی شما شده­‌ است؟ هزاران بار، نه؟

دلیل این موضوع، عدم اتکای به نفس است. شما عادت کرده­‌اید در همه­‌ی جنبه‌­های زندگی خود به دیگران وابسته باشید. این موضوع برای حالت عاطفی هم صدق می‌­کند. به رفتارهای بد بی­‌توجهی کنید. آدمی باشید که افکار و موج مثبت­‌ ایجاد می‌کند و برای این کار به دیگران متکی نیست.

ذهن بازی داشته باشید، تفاوت­‌ها را بپذیرید

بیش­تر مردم نمی ­توانند بفهمند دنیای ما جای بسیار پیچیده­‌ای است. پیچیدگی آن در حدی است که تفسیرِ همه‌ی سیستم­‌های ذهنی و رفتارهای دیگران را برای ما غیر ممکن می‌سازد. این موضوع باعث می­‌شود اغلب منفی‌­بافی کنیم و با رفتارهای متفاوت مخالفت کنیم. بیایید دست از این کارها برداریم و تفاوت‌­ها را بپذیریم. بدیهی است که کنار آمدن با همه­‌ی افراد روی کره‌­ی زمین غیرممکن است. اما تلاش کنید که ذهن بازتری داشته­‌باشید. باورتان نمی‌­شود که با این کار چقدر می‌توانید انسان‌­های فوق‌­العاده را به خودتان جذب ­کنید.2

به درآمد خود متکی نباشید

قبول کنید که هر کاری یک روالی دارد. من می­‌دانم که شما اهداف و انگیزه­‌هایی دارید. اما برای رسیدن به آن­ها باید فرایند طولانی و نتیجه­‌بخشی را طی کنید. خودتان را از استرس وابستگی به درآمد رها کنید و در هر مرحله از مسیرتان به سمت هدف، حس خوبی داشته­‌باشید.

راه کار های دستیابی به ذهن برتر

موزیکی گوش کنید که شما را هیجان‌­زده می­‌کند

در «برنامه‌­ریزی عصبی-کلامی» یک عبارت به اسم آنکراژ (تکیه­‌گاه ذهنی) وجود دارد. آنکورها محرک­‌هایی هستند که افکار و احساساتِ (مثبت یا منفی)‌ ما را برانگیخته می‌کنند.موسیقی یکی از قوی­‌ترین آنکورهای احساسی است.

مثلاً من عاشق موسیقی الکترونیکی هستم؛ چون وقتی به مهمانی­‌هایی با این موسیقی می­‌رفتم به من خیلی خوش می­‌گذشت. من در این مهمانی‌­ها، افراد فوق‌­العاده‌­ای را ملاقات کردم که باعث شدند ذهن من این نوع موسیقی را با لحظات شاد مرتبط کند.

به شما هم توصیه می­‌کنم همین کار را بکنید. موزیکی پیدا کنید که شما را هیجان­‌زده می‌­کند و به یاد اوقات خوش می‌­اندازد. این موسیقی را در برنامه‌­ی روزانه­‌ی خود قرار دهید. یعنی حداقل در طول روز دو ساعت، هم‌زمان با انجام کارهای دیگرتان به این موسیقی گوش کنید. مخصوصاً اگر کارهای‌تان استرس­‌زا و خسته‌کننده هستند.

لبخند بزنید

ران گاتمن در سخنرانیِ خود در کنفرانس TED، با موضوع «قدرتِ پنهان لبخند»، باعث شد من بفهمم که لبخند زدن چقدر می­‌تواند قدرت‌مند و تأثیرگذار باشد. بنابراین من این کار را تمرین کردم و نتیجه‌اش را هم دیدم!

احساس سلامتی، جوانی و جذابیت و شادی می­‌کردم. پیشنهاد می‌­کنم شما هم همین کار را بکنید. سعی کنید همیشه لبخند بزنید. مثل جورج کلونی لبخند بزنید. در آینه نگاه کنید و ببینید با لبخند چقدر فوق­‌العاده به نظر می‌­آیید. قدرت لبخند را بپذیرید و بگذارید دنیا از انرژی مثبت شما لذت ببرد.

مسائل را زیاد جدی نگیرید

می­‌دانم که عبارت «مسائل را زیاد جدی نگیرید.» پیش پا افتاده و معمولی به نظر می­‌رسد. می­‌دانم که شما همیشه آن­ را می­‌شنوید. اما من یک چیز دیگر را نیز می‌­دانم؛ دانستن اینکه انجام کاری خوب است لزوما منجربه عمل کردن به آن نمی‌شود. کسانی که واقعاً این عبارت را در زندگی خود به­‌کار می‌­برند، کسانی هستند که به نتیجه می‌­رسند. بنابراین وقت خود را برای این‌­که دیگران چه فکری راجع به شما می‌­کنند، هدر ندهید و ببینید شما راجع به خودتان چه فکری می‌­کنید. منظورم این است که شما یک فرد فوق‌­العاده­‌اید که می­‌توانید به هرچیزی که به آن فکر می کنید برسید.

من مطمئنم می‌­توانید این کار را انجام بدهید. ما تنها یک بار زندگی می­‌کنیم، پس از این فرصت استفاده کنید.

ورزش کنید و بیش­تر بخوابید

فکر می‌کنم ذکرِ فواید بی‌شمار ورزش کردن و بیش­تر خوابیدن در این­جا بی‌فایده باشد. زیرا همه­‌جا به‌­اندازه­‌ی کافی در مورد آن صحبت شده­‌ است. اما برای غلبه بر افسردگی و بالا بردن توان مغزی، این دو عامل مفید خواهندبود و بر سلامت و شادبودن شما تأثیر زیادی خواهند گذاشت.

هر چیزی که در این مقاله گفتم اطلاعات عمومی است. چیزهایی است که از کودکی می‌­آموزیم. اما همان­طور که گفتم اغلب به آن­ها عمل نمی­‌کنیم. وقتی به ذهن خود مسلط باشید و این موارد را در زندگی خود رعایت کنید، می­‌توانید به شادبودن و موفقیت در آینده خوش‌بین باشید.3

پی نوشت:
1.www.motalesharif.com
2.www.chetor.com
3.www.tizland.ir

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد