طلسمات

خانه » همه » مذهبی » زندان و امام موسی کاظم(ع)

زندان و امام موسی کاظم(ع)


زندان و امام موسی کاظم(ع)

۱۳۹۷/۰۸/۲۰


۱۰۳۷ بازدید

چرا امام موسی کاظم که همیشه در زندان بود این همه فرزند داشتند؟

طبق قول مشهور آن حضرت داراى 37 فرزند پسر و دختر بوده است ( مفید ، ارشاد ، ترجمه سید هاشم رسولى محلاتى ، تهران ، انتشارات علمیه اسلامیه ، چاپ 2 ، ج 2 ، ص 236 به نقل از نگرشى مختصر بر زندگانى چهارده معصوم ، سید محمد علوى حسین پور ، ص 443 ، قم ، انتشارات نغمات ، اول ، . 1385 ) شیخ مفید رحمه الله علیه در الارشاد ، نام فرزندان آن حضرت را این گونه ذکر کرده است :1.على بن موسى الرضا علیه السّلام ، . 2 ابراهیم ، . 3 عباس ، . 4 قاسم که مادرهاى ایشان ام ولد ( کنیز ) بودند . . 5 اسماعیل ، . 6 جعفر ، . 7 هارون ، . 8 حسن که مادرهاى ایشان امّ ولد بودند . . 9 احمد ، . 10 محمد ، . 11 حمزه که اینان نیز مادرشان ام ولد بود . . 12 عبدالله ، . 13 سجاد ، . 14 عبیدالله . 15 زید ، . 16 حسن ، . 17 فضل ، . 18 حسین ، . 19 سلیمان که اینان هر کدام یا هر چند تن از یک زن ام ولد بوده‌اند . . 20 فاطمه کبرى ، . 21 فاطمه صغرى ، . 22 رقیه ، . 23 حلیمه ، . 24 ام ابیها ، . 25 رقیه صغرى ، . 26 ام جعفر ، . 27 لبابه ، . 28 زینب ، . 29 خدیجه ، . 30 علیه ، . 31 آمنه ، . 32 حسنه ، . 33 بریهه ، . 34 عایشه ، . 35 ام سلمه ، . 36 میمونه ، . 37 ام کلثوم ، مادرهاى اینان نیز ام ولد بوده‌اند . ( ارشاد ، ص 236 نگرشى مختصر بر زندگانى چهارده معصوم ، ص 443 )
شهادت این امام بزرگوار در 25 رجب سال 183 در زندانى واقع در بغداد صورت گرفته است . ( ابن شهر آشوب ، مناقب ، نجف ، مطبعه الحیدریه ، سال 1376 ، ج 4 ، ص 349 ) بنابراین شهادت آن حضرت در سنین جوانى اتفاق نیفتاده ، آن حضرت هنگام شهادت 55 سال از عمر شریفشان مى‌گذشت . علاوه بر این به این نکته نیز باید توجّه داشت که مدت زندانى بودن آن حضرت بیشتر از 5 یا 6 سال نبوده است . بیشتر دوره زندگى آن حضرت مصادف با حکومت عباسیان بوده است . آن حضرت با چند تن از خلفاى عباسى همزمان بود و بیشتر مدت زندانى شدن آن حضرت در دوره هارون الرشید عباسى صورت گرفته است . آن حضرت حدود 9 سال با منصور عباسى همزمان بود . منصور به ظاهر متعرض آن حضرت نشد . ( مجلسى ، پیشین ، 896 ) در دوره مهدى عباسى آن حضرت مدت کوتاهى در زندان به سر برد . مهدى عباسى در آغاز خلافت متعرض امام هفتم نمى‌شد ، ولى فعالیت‌هاى آن حضرت را کنترل مى‌کرد . . . او که در اثر محبوبیت عمیق پیشواى هفتم در جامعه اسلامى ، حکومت خود را در خطر مى‌دید ، دستور بازداشت امام را صادر کرد . . . پیشواى هفتم مدّت کوتاهى در زندان بغداد بود ، ولى طولى نکشید که مهدى روى پاره‌اى از ملاحظات سیاسى امام را آزاد ساخت ( مجلسى ، بحارالانوار ، ج 48 ) در دوره هادى عباسى هم آن حضرت آزاد بود ، هر چند حکومت او بیش از یک سال طول نکشید .
بیشترین مدت زندانى شدن امام هفتم علیه السّلام در دروه هارون بوده است . در سال 179 ه هارون براى استحکام خلافت خود به منظور دستگیر کردن امام موسى علیه السّلام اراده حج کرد . . . هارون ، فضل بن ربیع را فرستاد و آن حضرت را در اثناى نماز گرفته و دستگیر کردند و سپس حضرت را به بصره برده و زندانى کردند ( مجلسى ، جلاء العیون ، پیشین 899 ) با توجّه به اینکه شهادت آن حضرت در سال 183 ه ق اتّفاق افتاده است ، بنابراین مدّت حبس آن حضرت در دروه هارون بیش از چهار سال نبوده است .
زاهدى گلپایگانى مى‌نویسد : « امام موسى بن جعفر علیه السّلام مدّت چهار سال در زندان گرفتار بود ، از این مدّت یک سال آن را در بصره و در زندان عیسى بن جعفر به سر برد و بقیه مدت را گاه در حبس فضل بن یحیى برمکى و گاه در حبس فضل بن ربیع گذرانید و در سال آخر در حبس سندى بن شاهک قرار گرفت . » ( زاهدى گلپایگانى ، زندگانى چهارده معصوم ، مشهد ، کتابفروشى جعفرى ، چاپ دوم ، 1360 ، ص 201 )
در کتاب منتخب التواریخ از کتاب رجال کبیر چند روایت نقل مى‌کند که آنها صراحت دارند در اینکه حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام مدّت چهار سال در زندان بوده است . ( نجفى ، محمد جواد ، ستارگان درخشان ، تهران ، کتابفروشى اسلامیه ، ج 9 ، ص 58 )
این نکته نیز نباید از نظر غافل بماند که همه فرزندان آن حضرت از یک همسر نبوده ، بلکه همان‌طور که در الارشاد شیخ مفید آمده است : « فرزندان آن حضرت هر کدام یا هر چند تن از یک زن ام ولد ( کنیز ) بوده‌اند . » ( مفید ، پیشین ، 236 )
اختلاف یا حتی تضادهای فاحش در اقوال تاریخی راجع به تعداد فرزندان پسر و دختر ایشان، حاکی از آن است که همه اقوال صحیح نمی‌باشد؛ اگر به اقوال توجه شود، مشاهده می‌شود که گاهی نام، کنیه و لقب یک فرزند، به عنوان سه فرزند جداگانه بیان شده است. وقتی برخی 27، برخی 37 و حتی برخی 59 فرزند بیان می‌دارند، معلوم می‌شود که بسیاری بر اقوال غیر مستند و ناموثق استناد کرده‌اند. اما در هر حال تردیدی نیست که تعداد فرزندان ایشان زیاد بوده است.
کثرت فرزندان ایشان نیز بر اساس همان حکمت می‌باشد. چنان چه ابن صباغ می‌گوید: برای هر یک از فرزندان امام کاظم علیه السلام، فضیلتی مشهور است. (حیات الامام الکاظم – علیه السلام – به نقل از الفصول المهمه، ص 256).
نتیجه‌گیرى : حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام در دوران خلفاى عباسى مدّت چهار یا پنج سال در زندان به سر برده‌اند و بقیه این مدت را در شهر مدینه در کنار خانواده خویش بوده‌اند . و با توجّه به اینکه فرزندان آن حضرت هر چند نفر آنها از یک مادر متولد شده‌اند و همچنین با توجه به عمر شریف آن حضرت که 55 سال بوده است ، لذا استبعادى وجود ندارد که فرزندان آن حضرت زیاد باشد و این امر کاملاً عادى است .
معرفى منابع جهت مطالعه بیشتر :
. 1 منتهى الآمال ، شیخ عباس قمى ، جلد . 2
. 2 تاریخ چهارده معصوم ، ( جلاء العیون ) علامه مجلسى .
. 3 ارشاد ، شیخ مفید .
. 4 نگرشى مختصر بر زندگانى چهارده معصوم ، سید محمد علوى

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد