خانه » همه » مذهبی » زن در دوران پهلوی و حکومت اسلامی

دانلود کتاب های امتحان شده

زن در دوران پهلوی و حکومت اسلامی

جهت اطلاع از این مسأله که آیا زنان در دوران پهلوی اوضاع بهتری داشتند یا الان؟ مقایسه ای میان اوضاع زنان در دوران پهلوی و دوران حکومت اسلامی انجام می دهیم:
ویژگی های جامعه زنان در عصر پهلوی:
– دانشگاه رفتن برای دختران، بویژه دختران خانواده های مقید به اصول اخلاقی، میسر نبود.
– دختران بدلیل فقر خانواده ها باید در سنین کم تحصیل را رها کرده و ازدواج می کردند
– زنان شاغل از امنیت در محیط کارشان برخوردار نبودند و خطرات زیادی آنها را تهدید می کرد
– زنان در عرصه های سیاسی دارای جایگاهی نبودند و مناصب دولتی و حکومتی به زنان تعلق نمی گرفت
– سطح تحصیلات زنان حدود ۳۰ درصد از مردان کمتر بود
– بهداشت و درمان برای زنان باردار در سطح کشور بسیار پایین بود و مرگ و میر مادران باردار در وضع حمل و یا نوزادان در بدو تولد زیاد بود.
وضعیت جامعه زنان در دوران حکومت اسلامی
دو دستاورد مهم انقلاب اسلامی برای قشر زنان ایجاد خودباوری و هویت اسلامی است. این دو دستاورد زمینه رشد و تعالی زنان را در جامعه فراهم ساخت و فرصت حضور آنها را در جامعه پررنگ‌تر کرد تا بتوانند به شکل توانمندتری در همه عرصه‌ها قدم بردارند. البته این حرکت‌های متعالی و مثبت باعث نشد که بنیان خانواده تحت تأثیر قرار گیرد و تهدید شود بلکه به عکس با افزایش آگاهی بانوان بنیان خانواده و نقش مادرانه آنها تحکیم شد و بعد از انقلاب اسلامی خانواده‌ به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین نهاد برای رشد و کرامت انسانی و همچنین زن در یک خانواده به عنوان عنصری انسان‌ساز معرفی شد.
از جمله سیاست ها و اقداماتی که پس از دوران انقلاب اسلامی برای جامعه بانوان کشور اندیشیده شد می توان به این موارد اشاره کرد:
۱- افزایش حقوق فردی و اجتماعی
۲- پویایی زنان در عرصه سیاسی
زنان در دوران انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس نقشی ماندگار از خود به جای گذاشتند و به همگان اثبات کردند که شخصیت زن در تبعیت از الگوهای غربی و مدگرایی نیست بلکه چیزی که بر اعتبار و ارزش آنها می‌افزاید غیرت، فداکاری و آرمان‌های دینی است.
همچنین در حال حاضر زنان می توانند همپای مردان به کار و تلاش پرداخته و در فضای امن و اخلاقی، خود را به مدارج عالی شغلی برسانند. افزایش چشم گیر معلمان و اساتید زن از نمونه های این عرصه هستند. همین طور زنان در عرصه ورزش پیشرفت های چشم گیری کرده اند و مدال های رنگارنگی در سطح بین المللی کسب کرده اند.
3- پویایی زنان در عرصه فرهنگ و هنر
زنان در عرصه فرهنگ و هنر و به خصوص سینما و تلویزیون از گرداب ابتذال و فساد خارج شده اند و نقش های ماندگار و به یاد ماندنی از خود برجای گذاشته اند و توانسته اند در بسیاری از موارد الگوهای خوبی در جامعه باشند.
4-پویایی زنان در عرصه های علمی
در جامعه کنونی، آمارها نشان می‌دهد تقریباً ۸۰ درصد از زنان باسواد هستند و در مراکز علمی و دانشگاهی بیشترین آمار قبولی را به خود اختصاص می‌دهند. ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی برای زنان در عرصه‌های پژوهشی نیز از دیگر نمونه های این عرصه است.
5- افزایش بهداشت و سلامت برای زنان
افزایش پزشکان و متخصصان زن موجب شده است که وضعیت بهداشت و سلامت زنان افزایش چشم گیری داشته باشد و از میزان مرگ و میر مادران باردار و کودکان نوزاد به مقدار زیادی جلوگیری شود.
در انتها باید گفت، انقلاب اسلامی ایران موجب تحولاتی در فرهنگ و ساختار فکری جامعه و به طور اخص زنان گردید که جهشی باور نکردنی را در وضعیت ایشان پدید آورد. افزایش تعداد تحصیل کرده ها، دانش آموزان و دانشجویان، اساتید، هنرمندان، شاغلان و فعالان اقتصادی و اجتماعی، توجه خاص به وضعیت حقوقی زنان و تصویب قوانین متناسب با وضعیت روز ایشان همانند قانون «تعیین مهریه به نرخ روز»، توجه به وضعیت اشتغال زنان و تصویب قوانین کار متناسب با شان مادری و همسرداری زنان، همچون استفاده از تعطیلات دوران زایمان، کار نیمه وقت، بازنشستگی پیش از موعد و … از دستاوردهای انقلاب برای زنان بوده است، هر چند که تا ایجاد وضعیت مطلوب فاصله بسیار است
همچنین در حال حاضر زنان می توانند همپای مردان به کار و تلاش پرداخته و در فضای امن و اخلاقی، خود را به مدارج عالی شغلی برسانند. افزایش چشم گیر معلمان و اساتید زن از نمونه های این عرصه هستند. همین طور زنان در عرصه ورزش پیشرفت های چشم گیری کرده اند و مدال های رنگارنگی در سطح بین المللی کسب کرده اند.البته مشکلات و اسیبهای هم وجود دارد که باعث نارضایت بانوان شده که باید حل شود.
منبع: https://www.yjc.ir/fa/news

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها