خانه » همه » مذهبی » زیارتنامه حضرت زینب (س)

زیارتنامه حضرت زینب (س)


زیارتنامه حضرت زینب (س)

۱۳۹۷/۰۹/۲۷


۲۵۷۹ بازدید

السلام علیکم ورحمه الله ضمن عرض تحیت ،، مدتهای متمادی است که این موضوع دلم را به خود مشغول کرده که چرا در مورد عقیله العرب حضرت زینب (ع) با ان مقامات عالیه وخدمات فوق العاده اش به ساحت مقدس اقا ابا عبدالله(صلوات الله علیه وعلی انصاره وعلی المستشهدین بین یدیه) ویاران باوفایش وفداکاریهای بیدریغانه اش در به ثمررسیدن قیام باشکوه ان بزرگوار که شاید نظیر ان پیدا نشود از ناحیه حضرات امامان (ع) زیارت نامه ماثور ارایه نگردیده است ونیز چنانچه شاید وباید وانچنانچه انتظار میرفت در السنه اهل بیت (ع) خیلی مطرح نشده است بااینکه بقول مرحوم مامقانی رضوان الله علیه … واما زینب وما زینب وما ادریک ما زینب هی البدر الدجی الخ ) وسایر بزرگان جهان وعلما وشاعران وتاریخ نویسان در پیشگاه شخصیت او سر تسلیم فرود می اورند وکتاب ها نوشته شده ومقالات وجزوات در مورد حیات طیبه اش به رشته تحریر در امده است لطفا در این باره پاسخی مستند ومقنع بیان فرمایید تا به دیگرا انتقال دهیم ممنون

علمای بزرگ ما از قدیم الایام در جمع آوری و تنظیم ادعیة مأثوره زحمت ها کشیده و کتاب ها نوشته اند یکی از این کتاب ها کتاب شریف مفاتیح الجنان می باشد که مرحوم ثقة المحدثین شیخ عباس قمی (ره) تلاش کرده است ادعیة مأثوره را به علاوه زیارات و آداب مستحبه از کتب معتبره جمع آوری کند و انصافاً مجموعه ای بسیار مفید و مورد اعتماد گرد آورده است. در این که چرا بعضی از زیارت نامه ها هم چون زیارت نامة حضرت معصومه (س) و شاه عبدالعظیم و… در مفاتیح آمده و زیارت نامة حضرت زینب(س) نیامده؟ چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد.
اوّلاً: شیخ عباس قمی در گردآوری مفاتیح الجنان به همة منابع و کتاب ها دسترسی نداشته و احیاناً‌ اگر هم دسترسی داشته مورد اطمینان و اعتبار کافی در نزد وی نبوده است.
ثانیا:ً بعضی از ادعیه های وارده در مفاتیح ممکن است از سند کافی برخوردار نباشند و شخص روایت کننده در نزد اهل رجال (از ناقلین حدیث) شرایط راوی را نداشته باشد. به همین خاطر گفته اند به امید رجا باید قرائت گردد.
ثالثاً: اگر در باب زیارات وارده (در مفاتیح الجنان) دقت شود مشاهده می شود که؛ برای ائمه اطهاری که در بقیع مدفونند یک زیارت نامه هست با آن که خود این چهار امام، معصوم و از شأن و منزلت ویژه ای برخوردار هستند.
رابعاً؛ اگر باز هم در باب زیارات وارده دقت کنیم، این نکته به خوبی نمایان است که اکثر مضمون عبارات زیارات از یک منبع سرچشمه گرفته اند، این نشانة آن است که ممکن است خود علمای صدر اسلام با استفاده از این عبارات زیارت نامه ای در خصوص آن امام زاده به رشتة تحریر درآورده اند و در عصر ما هم این نمونه به خوبی آشکار است مثل زیارت نامة حضرت امام خمینی (ره) .
خامساً؛ اگر باب زیارتی در خصوص حضرت زینب(س) در مفاتیح نیامده این دلیل بر شأن و مقام و منزلت آن حضرت نیست، چرا که در بعضی از کتب معتبره هم چون کامل الزیارات[1] این باب زیارت هم نیامده پس می توان گفت که نگارندة کتاب های مفاتیح و یا کامل الزایارت و امثال دیگر یا دسترسی به آن کتابها نداشته و یا از سند ضعیفی برخوردار بوده که شیخ عباس ترجیح به نوشتن آن نکرده است.
حاصل بحث این که هیچ کدام از زیارت نامه های وارده در مفاتیح در خصوص امام زاده ها به نقل و قول مستقیم از معصوم نیست. حال اگر زیارت نامة یک امام زاده ای باشد یا نباشد در مقام و منزلت آنها تأثیر چندانی ندارد. و معرفت و قداست اینها با استفاده از احادیث امامان در خصوص جایگاه و منزلتی که دارند شناخته می شوند همچون احادیث امام رضا ـ علیه السّلام ـ و امام جواد ـ علیه السّلام ـ در خصوص زیارت کردن حضرت فاطمة معصومه (س) و یا حدیث امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ در خصوص حضرت شاه عبدالعظیم حسنی .
سیره عملی زینب(س) در حادثه عاشورا میزان منزلت او را تعیین می­کند نه صرف زیارتنامه.
به نقل از پایگاه ویکی پرسش
پی نوشت:
1. ابن قولویة قمی، کامل الزیارات، ترجمه سید محمد جواد ذهنی تهرانی، تهران، انتشارات گنجینة ذهنی، 1381ش.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد