خانه » همه » مذهبی » سعدابن ابی وقاص

سعدابن ابی وقاص


سعدابن ابی وقاص

۱۳۹۷/۰۸/۱۶


۷۷۱ بازدید

سعدبن ابی وقاص فاتح ایران و قاتل بسیاری از اجداد ما بود پس چرا در فیلم امام حسن(ع) این همه احترام به او قایلند. مگرغاصب و قاتل و تجاوز کار نبود. مگر نه این است که خود پیامبر توصیه به احترام به نیاکان نمودند. ایرانی ها که یکتاپرست بودند.

اولا در خصوص فیلم باید از عوامل خود فیلم پرسید که منابع تاریخی آنها چیست که چنین شخصیتی از سعد ارایه داده اند؟
ثانیا در خصوص شخصیت واقعی سعد باید گفت که او از کسانی بود که در دوران بعد از خلفای ثلاث به اصطلاح از قاعدین ( به ظاهر از بی طرفان) به حساب می آمد و به همین خاطر دست از حمایت امیرالمومنین برداشته و آن حضرت را در هیچ جنگی یاری ننمود. وی از کسانی بود که به شدت به امیرالمومنین علی علیه السلام حسادت می ورزید تا آنجا که در جریان شورای شش نفره که وی نیز یکی از آنان بود با حمایت از عثمان به نفع عبدالرحمان بن عوف که از خویشان و هم قبیله او بود، رأی داد که همین امر، به روی کار آمدن عثمان، منتهی شد.
زمانی که علی (ع) به حکومت رسید، او با آن حضرت بیعت ننمود و وقتی از او خواسته شد که با امام (ع) بیعت کند، گفت: بیعت نمی کنم تا همه مردم بیعت نمایند و امام (ع) فرمود: بگذارید او برود. و آن حضرت به بیعت اجباری و تحمیلی، معتقد نبود، بلکه مردم را آزاد می گذاشت. و مردم به طور گسترده و با رغبت و داوطلبانه، بیعت کردند. گرچه آنان را در عدم بیعت و تعلل از آن نکوهش بسیار نمود. هم چنین وی در هیچ جنگی، امام (ع) را یاری ننمود نه در (جمل و نه در صفین و نه در نهروان) و در شمار «قاعدین» همراه با «عبدالله بن عمرو محمد بن مسلمه»، علاقه ای به امام نداشتند و حاضر نبودند سخن آن حضرت را بشنوند و از همین رو زمینه پیروزی برای «معاویه» فراهم شد. او در باطن، از دشمنان آنحضرت بود و به مقامات معنوی و افتخارات بارز او حسادت می ورزید و بر این امتناع دلایل گوناگونی ارائه می کرد، گاهی خودش را بیشتر از امام (ع) به خلافت سزاوار می دید، گاهی نیز، سوابق خویش در جهاد را عنوان می نمود و نامشخص بودن جبهه حق از باطل را، دلیل موجهی بر این امر می دانست و به تمثیل می گفت: شمشیری به من دهید تا مؤمن را از کافر بازشناسید. اما شیخ مفید رحمه الله علیه، سبب اصلی خودداری او از یاری امیرالمومنین علیه السلام را حسادت می داند و می نویسد: این مسئله از روزی که عمر بن خطاب، او را برای شورای 6 نفره خلافت، انتخاب کرد، سرچشمه می گیرد او واقعا پنداشت که شایستگی مقام رهبری و حکومت را داراست. و همین خیال، دنیا و آخرتش را خراب نمود و او به آنچه که امید بسته بود، نرسید و با دست خالی از دنیا رفت.(تاریخ تحول دولت و خلافت ص 123، رسول جعفریان).
ثالثا در خصوص جنگ اعراب تازه مسلمان شده باید ایرانیان و فتح ایران باید به منابع درست که بدون تعصب نوشته شده مراجعه کرد .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد