آنچه در روایات معصومین (ع) در اوصاف این فرشتگان آمده مطابق همین حقیقت است. مطالب این روایات را صدوق رحمة اللَّه علیه، چنین خلاصه کرده است:
«هیچ بنده اى نیست مگر آنکه بر او دو فرشته گماشته شده اند که همه اعمال او را مى نویسند. کسى که قصد کار نیکى نماید و آن را انجام ندهد برایش یک حسنه مینویسند. و اگر انجام دهد ده حسنه مینویسند. و اگر قصد سیئه نماید آن را نمى نویسند. تا آنکه انجام دهد و چون انجام داد تا هفت ساعت از نوشتن آن خوددارى میکنند تا اگر توبه کرد نمى نویسند و اگر توبه نکرد یک سیئه مینویسند. این فرشته هر عمل کوچک و بزرگ تا دمیدن در خاکستر را مینویسند. تا مرد مسلمان ساکت است محسن نوشته میشود و چون سخن گفت محسن یا مسى ء شمرده میشود.
و از جوامع الجامع از رسول خدا (ص) روایت کرده که فرمود: نویسنده حسنات در طرف راست آدمى، و نویسنده سیئات در طرف چپ آدمى قرار دارند و دست راستى بر دست چپى فرماندهى دارد، و دست چپى به فرمان او کار مى کند. بنا بر این، اگر انسان عمل نیکى انجام دهد، دست راستى ده برابرش را مى نویسد، و اگر عمل زشتى مرتکب شود به دست چپى مى گوید: هفت ساعت مهلتش بده، شاید تسبیحى گوید و استغفارى کند، (اگر نکرد آن وقت گناهش را بنویس) « نور الثقلین، ج ۵، ص ۱۱۱ به نقل از جوامع الجامع.».
با توجه به روایات این مهلت هفت ساعته برای همه بندگان خدا است .
«هیچ بنده اى نیست مگر آنکه بر او دو فرشته گماشته شده اند که همه اعمال او را مى نویسند. کسى که قصد کار نیکى نماید و آن را انجام ندهد برایش یک حسنه مینویسند. و اگر انجام دهد ده حسنه مینویسند. و اگر قصد سیئه نماید آن را نمى نویسند. تا آنکه انجام دهد و چون انجام داد تا هفت ساعت از نوشتن آن خوددارى میکنند تا اگر توبه کرد نمى نویسند و اگر توبه نکرد یک سیئه مینویسند. این فرشته هر عمل کوچک و بزرگ تا دمیدن در خاکستر را مینویسند. تا مرد مسلمان ساکت است محسن نوشته میشود و چون سخن گفت محسن یا مسى ء شمرده میشود.
و از جوامع الجامع از رسول خدا (ص) روایت کرده که فرمود: نویسنده حسنات در طرف راست آدمى، و نویسنده سیئات در طرف چپ آدمى قرار دارند و دست راستى بر دست چپى فرماندهى دارد، و دست چپى به فرمان او کار مى کند. بنا بر این، اگر انسان عمل نیکى انجام دهد، دست راستى ده برابرش را مى نویسد، و اگر عمل زشتى مرتکب شود به دست چپى مى گوید: هفت ساعت مهلتش بده، شاید تسبیحى گوید و استغفارى کند، (اگر نکرد آن وقت گناهش را بنویس) « نور الثقلین، ج ۵، ص ۱۱۱ به نقل از جوامع الجامع.».
با توجه به روایات این مهلت هفت ساعته برای همه بندگان خدا است .