خانه » همه » مذهبی » سلام زندگی بعضی از اولیا خدا را که دقت میکنی ( مانند نخودکی ،، شیخ جعفر مجتهدی ، سید عبدالکریم کشمیری ، سید حسین یعقوبی و… ،میفهمی که تسلط بر علوم غریبه نیز در رسیدن انها به بعضی مقامات تاثیر داشته . چگونه ممکن است . مثلا شاگردی از استادی میپرسد چگونه چشم برزخی و ایشان میگویند فلان کار را بکن . و بعضی شخصی یا به توصیه استاد به قبرستان ها میفرفتند و اضافه بر تفکر در باب مرگ و عاقبت انسان به ختوماتی مشغول بودند

سلام زندگی بعضی از اولیا خدا را که دقت میکنی ( مانند نخودکی ،، شیخ جعفر مجتهدی ، سید عبدالکریم کشمیری ، سید حسین یعقوبی و… ،میفهمی که تسلط بر علوم غریبه نیز در رسیدن انها به بعضی مقامات تاثیر داشته . چگونه ممکن است . مثلا شاگردی از استادی میپرسد چگونه چشم برزخی و ایشان میگویند فلان کار را بکن . و بعضی شخصی یا به توصیه استاد به قبرستان ها میفرفتند و اضافه بر تفکر در باب مرگ و عاقبت انسان به ختوماتی مشغول بودند

1. در سلوک الهی و پیموردن راه بندگی بهره مند بودن از علوم غریبه شرط نیست و بسیاری از اولیای الهی به ظاهر این علوم را نداشته اند هر چند برخی از انها از چنین علومی برخوردار بوده اند اما امری فراگیر و کلی نبوده است .
2. همه ختومات مربوط به کسب علوم غریبه نیست بلکه هدف اصلیاز ذکر و ختومات قرب به پروردگار و رفع حجاب میان خداوند و بنده است .
چشم برزخی مربوط به علوم غریبه و زیر مجموعه ان نیست . نمی توان به طور دقیق مشخص کرد بر اثر چه کاری و چه عملی انسان صاحب چشم برزخی می شود زیرا شرایط خاص افراد و میزان آمادگی و ظرفیت و روحیات انسان در این امر دخیل است . اما در عین حال شکی نیست که اخلاص در عمل و داشتن نیات الهی و قلب پاک و با صفا و مداومت خالصانه بر اعمال خیر صالح و پرداختن به نوافل در کنار اهمیت دادن به واجبات و پرهیز از محرمات در حصول این پدیده معنوی کارگشا و تاثیر گذار است .د. در حدیث معروف به قرب نوافل از رسول خدا ص به این موضوع اشاره شده است : عن ابی عبد الله (ع) قال: قال رسول الله(ص) قال الله: ما تحبب الی عبدی بشیء احب الی مما افترضه علیه و انه لیتحبب الی بالنافله حتی احبه، فاذا احببته کنت سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به و لسانه الذی ینطق به، و یده التی یبطش بها و رجله التی یمشی بها اذا دعانی اجبته و اذا سألنی اعطیته» از پیامبر(ص) روایت شد که خداوند فرمود: اظهار دوستی نکرد بنده من به چیزی دوست داشتنی تر از آنچه واجب کردم بر او، و او با نوافل به سوی محبت من می آید تا اینکه من نیز او را دوست بدارم. پس هنگامی که او را دوست بدارم شنوایی او می باشم آن گاه که می شنود و بینایی او می باشم آن گاه که می بیند و زبان او می باشم آن گاه که سخن می گوید و دست او می باشم آن گاه که ضربه می زند و پای او می باشم آن گاه که راه می رود، هنگامی که به درگاه من دعا کند اجابت می کنم و اگر از من درخواست کند به او می دهم. (ر.ک: المحاسن، احمد بن محمد بن خالد البرقی، ج 1، ص 291 و اصول کافی، کلینی، ج 2، ص 352) .
3. رسیدن به کمال و آشکار شدن توانایی های انسان که از جمله آنها معرفت شهودی و نگاه برزخی است نیاز به سال ها ریاضت و عبادت و سلوک دارد و اینگونه نیست که با یک ماه دو ماه و به آسانی قابل دسترسی باشد. باید طالب کمال همت خود را عالی نماید و اراده خویش را برای یک عمر جهاد و اجتهاد تقویت کند تا به کمال و سعادت وصول یابد و توانایی های معنوی خود را شکوفا نماید. برابر آنچه از روایات بدست می آید عمل به واجبات و ترک محرمات سلامتی و هنجار در دنیا و دوری از جهنم و ورود به بهشت را برای ما زمینه سازی می کند. اما اگر علاوه بر آن به نوافل و رعایت تقوا بیش از حد معمول موفق شویم. به بیش از آنچه دیگران از جهت معنوی دست یافته اند خواهیم رسید که از آن به چشم برزخی تعبیر می شود و حقایق را فراتر از وقایع می توان دید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد