خانه » همه » شناسایی ۳ مورد ابتلا به ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی در جنوب کشور/ سعید نمکی: واکسن‌ها روی این ویروس اثر ندارند!

دانلود کتاب های امتحان شده

شناسایی ۳ مورد ابتلا به ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی در جنوب کشور/ سعید نمکی: واکسن‌ها روی این ویروس اثر ندارند!

تابناک اجتماعی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتلای سه نفر به ویروس جهش یافته کرونا آفریقای جنوبی در یکی از استان‌های جنوبی کشور خبر داد.

به گزارش «تابناک»؛ سعید نمکی در گفت‌وگوی زنده با رسانه ملی در تشریح این خبر گفت: دیشب گزارش داشتیم در یکی از استان‌های جنوبی، سه مورد ویروس آفریقای جنوبی مشاهده شده که در حال دنبال کردن آن با شیوه‌های مجدد آزمایش هستیم تا قطعی شود.

وی گفت: لحظه به لحظه ورود ویروس‌های جهش یافته کرونا به کشور را رصد می‌کردیم. قبلا گفتم که ویروس‌ها پاسپورت نمی‌خواهند. همان طور که ویروس ووهان توانست خود را به قطب برساند، صدای پای ویروس‌های جهش یافته را پشت مرز‌ها می‌شنیدیم. با توجه به این‌که علم حضور و شیوع ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی را در کشور‌های همسایه داشتم، مکاتباتی برای منع ورود و خروج از کشور‌های همسایه داشتیم که مسائل به خوبی دنبال نشد.

 

شناسایی ۳ مورد ابتلا به ویروس جهش یافته جدید کرونا؛ پای ویروس آفریقای جنوبی هم به ایران باز شد!
وی ادامه داد: در مورد ویروس جهش یافته هندی نیز صدای پای آن را می‌شنویم. تمام تبعه هندی و پاکستانی را بررسی می‌کنیم و دیروز در یکی از شهرستان‌ها مواردی از هندی‌های مبتلا به کرونا را ارزیابی کردیم و امیدواریم که این افراد مبتلا به ویروس جهش یافته هندی نباشند.

نمکی گفت: این زنگ خطر به ما می‌گوید که باید فاصله‌ها را بیشتر کرده و پروتکل‌های بهداشتی را بهتر رعایت کنیم و اجازه ندهیم، همکاران ما با این نفس‌های تنگ و خسته به دام جمع و جور کردن موج جدیدی با ویروس‌های جهش یافته جدید شوند.

وزیر بهداشت اظهار کرد: نظام سلامت در اوج گرفتاری است و امیدواریم در این مرحله چوب سنگین بر گرده نظام سلامت با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد نکنیم. امیدواریم بعد از ویروس انگلیسی به دام شیوع گسترده ویروس آفریقای جنوبی نیفتیم. خیلی از واکسن‌ها روی این ویروس جواب نداده و اگر جواب بدهد، جواب مختصری است. نگذاریم به دام ویروس جهش یافته‌ای بیفتیم که واکسن‌ها هم روی آن اثری ندارند.

شناسایی ۳ مورد ابتلا به ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی در جنوب کشور/ سعید نمکی: واکسن‌ها روی این ویروس اثر ندارند!

 

گونه آفریقای جنوبی مشابه گونه انگلیسی اما خطرناک‌تر

اما منظور از ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی چیست؟ پیش از توضیح در این باره بد نیست، بدانید که جهش یافتن امری به شدت رایج در ویروس هاست که منجر به شکل‌گیری تغییراتی در ساختار آنها می‌شود و در برخی موارد به تضعیف آنها می‌انجامد و در بعضی موارد به تقویت شان. مثل تغییر در شکل یا ساختار شاخک مانند (سنبله مانند) ویروس کرونا که پروتئینی است.

 

این همان تغییری است که ویروس کرونا (منظور ویروسی از خانواده ویروس‌های کرونا است که عامل بیماری کووید ۱۹ است و نام علمی آن «سارس کو ۲» است) در چندین و چند جهش مشهور تجربه کرده و نتیجه اش شکل گیری ویروس جهش یافته انگلیسی (با نام علمی VOC ۲۰۲۰۱۲/۰۱) و ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی (با نام علمی ۵۰۱.V۲) است؛ جهش‌هایی که حالا می‌دانیم موجب مسری تر شدن ویروس و تشدید قدرت بیماری زایی آن شده است.

 

البته ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی هم در انگلستان، همزمان با شناسایی نسخه انگلیسی و توسط دانشمندان این کشور شناسایی شد و توالی یابی ژنوم آن در دستور کار قرار گرفت و استخراج شد؛ اما به نسبت نسخه جهش یافته در خاک این کشور ـ که ویروس “کنت” هم نامیده می‌شود ـ خطرناک تر است، چون تغییراتش موجب شده واکسن گریز باشد و حتی تولید RNAپیام‌رسان (تکنیکی که واکسن های فایزر و مدرنا بر اساس آن ساخته شده‌اند) برایش هم با مشکلات و اختلال هایی مواجه باشد.

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها