خانه » همه » مذهبی » فاطمه معصومه (س)

فاطمه معصومه (س)


فاطمه معصومه (س)

۱۳۹۷/۰۹/۲۷


۶۶۱ بازدید

ایاحضرت معصومه سلام الله علیها باسم مسموم شد؟وایااسم حضرت معصومه فاطمه است؟اگرفاطمه است چرامعصومه خطاب میکنیم؟

نام شریف آن بزرگوار فاطمه و القاب ایشان ” معصومه” ، ” کریمه اهل بیت” ، ” ستّی” ، و ” فاطمه کبری” است.پدرش حضرت موسی بن جعفر (ع) و مادرش نجمه خاتون مادر حضرت رضا (ع) است.(1)«معصومه»، مشهورترین نام یا لقب این بانو است. این نام، از روایتی منتسب به امام رضا(ع) اخذ شده است که فرمود: «هر کس معصومه را در قم زیارت کند مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.»(2) همچنین نقل شده که وی خود را معصومه، خواهر امام رضا (ع) معرفی کرده است.(3)دلیل وفات حضرت:
بعضی علت وفات آن حضرت را چنین نوشته‌اند: مردم ساوه در آن عصر از دشمنان سرسخت خاندان نبوت بودند، از این رو وقتی که موکب حضرت معصومه علیهاالسلام و همراهانش به ساوه رسید، به آن حمله کردند و جنگ سختی درگرفت، برادران و برادرزادگان حضرت معصومه علیهاالسلام در این جنگ به شهادت رسیدند، حضرت معصومه همچون عمه‌اش زینب علیه‌السلام وقتی که بدن‌های پاره پاره آنها را که 23 تن بودند دید، به شدت غمگین گشته و بر اثر آن بیمار شد و سپس روانه قم شد و در قم بیماری او ادامه یافت و پس از 16 یا 17 روز رحلت کرد.
و در روایت دیگر آمده: هارون بن موسی بن جعفر علیه‌السلام همراه 23 نفر از بستگانش که یکی از آنها خواهرش حضرت معصومه علیه‌السلام بود، در یک کاروانی وارد ساوه شدند، دشمنان اهل بیت علیه‌السلام به هارون که در حال غذا خوردن بود، حمله کردند و او را به شهادت رساندند و افراد دیگر کاروان را مجروح و پراکنده ساختند.
نقل شده: در غذای حضرت معصومه علیه‌السلام زهر ریختند و آن بانوی گرامی، مسموم گشته و بستری شد و طولی نکشید که در قم به شهادت رسید و این روایت یا زخمی شدن حضرت معصومه علیهاالسلام(به نظر صحیح‌تر است). مطابق نقل بعضی، مسموم کردن آن حضرت توسط زنی در ساوه انجام شد.
پی نوشت‌ها:
1. دلائل الامامه , ص 309 .
2. مجلسی، زاد المعاد، ۱۴۲۳ق، ص۵۴۷.
3. نوری، دارالسلام، ج۲، ص۱۷۰.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد