خانه » همه » مذهبی » مدت برقراری حکومت عدل مهدوی

دانلود کتاب های امتحان شده

مدت برقراری حکومت عدل مهدوی


مدت برقراری حکومت عدل مهدوی

۱۳۹۷/۰۵/۰۳


۱۵۹ بازدید

بر اساس روایات ، امام زمان بعد از هشت ماه ، صلح را در همه جای عالم برقرار می فرماید. امام باقر (ع) می فرمایند: “امام دوازدهم (عج) هشت ماه تمام، شمشیر بر دوش نهاده و دشمنان خدا را می کشد تا این که خدا خشنود گردد. ” ( نعمانى، الغیبة، ص ۱۶۵ ) آنچه از روایات استفاده می‌شود این است که؛ جنگ حضرت مهدى(عج) با ظالمان و ستمگران هشت ماه به طول می‌انجامد و بعد از گذشت هشت ماه از ظهور آن‌حضرت(عج)، کشورهای مختلف مسخّر ایشان گشته و حکومت عدل در سراسر جهان برقرار می‌شود، کفر و شرک و نفاق ریشه‌کن می‌گردد. از این‌رو؛ هیچ ستمگرى بر جامعه‌اى حکومت نکرده و زمینه گناه، به خصوص گناهان اجتماعى از بین می‌رود.

بر اساس روایات ، امام زمان بعد از هشت ماه ، صلح را در همه جای عالم برقرار می فرماید. امام باقر (ع) می فرمایند: “امام دوازدهم (عج) هشت ماه تمام، شمشیر بر دوش نهاده و دشمنان خدا را می کشد تا این که خدا خشنود گردد. ” ( نعمانى، الغیبة، ص 165 ) آنچه از روایات استفاده می‌شود این است که؛ جنگ حضرت مهدى(عج) با ظالمان و ستمگران هشت ماه به طول می‌انجامد و بعد از گذشت هشت ماه از ظهور آن‌حضرت(عج)، کشورهای مختلف مسخّر ایشان گشته و حکومت عدل در سراسر جهان برقرار می‌شود، کفر و شرک و نفاق ریشه‌کن می‌گردد. از این‌رو؛ هیچ ستمگرى بر جامعه‌اى حکومت نکرده و زمینه گناه، به خصوص گناهان اجتماعى از بین می‌رود. زمین گنج‌هاى معدنى و روییدنى خود را خارج نموده و حقوق فقرا از ظالمان و ثروت‌مندان گرفته و بین فقرا و نیازمندان تقسیم می‌شود، به گونه‌اى که جایى براى پرداخت صدقه و زکات باقى نمی‌ماند؛ زیرا همه غنى و بی‌نیاز می‌شوند.

در توضیح بیشتر می توان گفت :

مدت برنامه ها ظهور و قیام حضرت مهدى(عج) را مى توان به چند مرحله تقسیم کرد: 1. مرحله ظهور و آشکار شدن که تنها در اراده و علم الهى است؛ 2. مرحله قیام و آغاز مبارزه علیه حکّام ظلم و جور و فساد؛ 3. مرحله پیروزى و تسلّط بر کل عالم؛ 4. تشکیل حکومت جهانى و اعزام فرمان روایان به کشورها؛ 5. سامان بخشى به همه امور و رشد و پیشرفت و تعالى جامعه بشرى.روایات بیانگر این است که انقلاب جهانى حضرت مهدى(عج) بعد از فراهم شدن زمینه ها و آمادگى هاى منطقه اى و جهانى از مکّه آغاز مى گردد… .پیش از ظهور یک سری نشانه هایی روی می دهد …

پس از استقرار و تثبیت دولت مهدوی، در کوفه، آن حضرت خود به طور مستقیم حاکمان و والیان جهان را با دستورات مهمی به سراسر جهان اعزام خواهد کرد؛ چنان که در روایتی آمده است: «مهدی یارانش را به سراسر دنیا گسیل می دارد و به آنان دستور می دهد که عدل و احسان را شیوه خود سازند و آنها را فرمان روایان کشورهای جهان می گرداند و به آنان فرمان می دهد که شهرها را آباد سازند». (یوم الخلاص، ج 2، ص 65) مدت حکومت و حاکمیت مهدی (ع) باید به اندازه ای باشد که پایه های ظلم و ستمگری ویران گردد و بر جای آن، بنیاد عدل و داد استوار گردد. بدون تردید، این مساله اساسی، زمان می طلبد و فرصت می خواهد. و بنا نیست که همه امور را آن حضرت بر اساس معجزه و روش غیر عادی به پیش ببرد. بنابراین عقل و شواهد دیگری اقتضا می کند که آن حضرت مدتی طولانی حیات داشته باشد تا بتواند در این دنیای گسترده، تحولی همه جانبه و فراگیر کند. براین اساس روایات وارده در مدت حکومت حضرت، گوناگون است: پنج، بیست، سی و چهل سال، در منابع اهل سنت. (سنن ابی داود، ج 4 ص ص 116) و نوزده،‌بیست، سیصد و نه سال، در منابع شیعی. (بحارالانوار، ج 52، ص 280؛ اعلام الوری،‌ص 434 ؛ غیبه طوسی،‌471) امام باقر (ع) فرمود: «قائم، مدت 309 سال حکومت می کند، به تعداد سال هایی که اصحاب کهف در کهف درنگ کردند…» (بحارالانوار، ج52، ص 291؛ غیبه نعمانی،ص 181) امام صادق (ع) نیز می فرمایند: «هفت سال بدین منوال می گذرد، ولی شب ها و روزهایش طولانی می شود و هر سال آن با ده سال از سال های شما برابری می کند و بدین گونه مدت حکومت او با هفتاد سال از سال های شما برابر می باشد و آن گاه خداوند هرچه اراده کند، انجام می دهد.» (بحارالانوار، ج52، ص 337 و 386؛ ارشاد، ص 342؛ المحجه البیضاء ، ج4، ص 337) و در برخی روایات استشهاد شده به روزهای طولانی رستاخیز که در قرآن کریم، هر روز آن معادل پنجاه هزار سال از سال های دنیا شمرده شده است.)

به هر حال از روایات استفاده می‌شود که کل جهان تحت حکومت امام خواهد بود و حکومت واحد جهانی با یک بینش که همان اسلام است اداره خواهد شد و در نقاط مختلف دنیا یاران امام حکومت را به دست خواهند گرفت، آنان دستورات لازم را از امام گرفته و با فرمان و راهنمایی ایشان مردم را هدایت و رهبری خواهند کرد. همه مردم دنیا امتی واحده خواهند شد و … بنابراین طبیعی است که مرزهای سیاسی کنونی ـ که ساخته دست سیاستمداران و گاهی ظالمان و کشور گشایان بوده بی معنا گردد و مردم دنیا مانند برادر دینی و اهل یک کشور، در همه جا کرامت و ارزش داشته و بیگانه و غیر بومی محسوب نشوند.

خداوند در سوره توبه آیه 33 و در سوره فتح آیه 28 و در سوره صف آیه 8 بشارت داده است که دین اسلام، بر همه ادیان غلبه می‌کند. مراد از این غلبه برتری ظاهری است، بدین معنا که دین اسلام بر جهان سیطره می‌یابد که بنابرروایات این برتری در زمان امام مهدی(عج) خواهد بود. قرآن در آیه 55 سوره نور نیز وعده حکومت اسلامی را بر زمین می‌دهد که بنابر روایات این حاکمیت در زمان امام مهدی(عج) اتفاق می‌افتد. امام باقر(ع) درباره‌ آیه الذین ان مکناهم… فرمود: این آیه برای آل محمد(ص) مهدی و اصحاب او است. مشرق‌ها و مغرب‌های زمین (کل زمین) را در اختیار آنها قرار می‌دهد و دین را ظاهر می‌کند.(منتخب الاثر، فصل 7، باب1).

پس مدت حکومت امام مهدی(ع) به صورت دقیق، روشن و آشکار نیست. روایاتی که در این باره رسیده متفاوت است. در بعضی از روایات هفت سال ذکر شده است، در برخی دیگر، اضافه شده که هر سال آن روزگار، معادل ده سال این دوران است(در نتیجه، مدت حکومت حضرت، هفتاد سال خواهد بود). در تعدادی دیگر از روایات مدت حکومت، حدود بیست سال و در برخی حدود چهل سال و در روایتی سیصد و نه سال گفته شده است. (الغیبة، طوسی، ص181، 283، 286، 432).

در جمع روایات، برخی هفت سال را پذیرفته اند؛ زیرا، مشهورتر است. احتمال دیگر داده شده که این عدد‌ها، مربوط به مراحل مختلف حکومت است، مرحله ظهور، مرحله تثبیت و مرحله بلوغ و کمال.

با توجه به اختلاف روایات در متن و مشکل سندی برخی روایات، به نظر می‌آید که مدت حکومت، روشن نیست؛ ولی این مطلب معلوم است که مدت حکومت، آن مقدار طول می‌کشد که عدالت فراگیر شود، و احکام و فرهنگ و معنویت دین اسلام، در جهان سایه افکن و ریشه دار شود و در شئون زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها جاری گردد.

این نکته نیز نباید مورد غفلت واقع شود که پایان حکومت حضرت مهدی(ع) به معنای پایان عمر دنیا نیست، بلکه با رجعت ائمه(ع) حاکمیت عدل و دین پس از ایشان، به وسیله‌ سایر امامان معصوم(ع) دنبال می‌شود. بنابراین، بین مدت حکومت حضرت با مدت دوره حاکمیت عدل الهی ـ که تا پایان عمر دنیا به طول می‌انجامد ـ فرق دارد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها