خانه » همه » مذهبی » مقاومت اسلامی نجباء، گروه عصائب اهل الحق- کتائب حزب الله- کتائب سید الشهداء

دانلود کتاب های امتحان شده

مقاومت اسلامی نجباء، گروه عصائب اهل الحق- کتائب حزب الله- کتائب سید الشهداء

«جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء» یا «حرکة حزب‌الله النُجَباء» یکی از گروه‌های شبه‌نظامی تشکیل دهنده حشد شعبی عراق است. هسته مرکز این جنبش از سال ۲۰۰۴ در بغداد شکل گرفت و در سال ۲۰۱۳ به‌طور علنی اعلام شد و تا کنون با همین نام در صحنه سیاسی عراق حضور دارد. شیخ اکرم الکعبی در حال حاضر دبیرکل این جنبش است.
نام این گروه از خطبه زینب کبری در شام الهام گرفته شده‌است که در آن آمده‌است: «… ألا فالعجب کل العجب لقتل حزب‌الله النُجَباء بحزب الشیطان الطلقاء…آگاه باشید پس تعجب کامل است برای قتل حزب الله که نجیبان هستند به دست حزب شیطان که آزاد شده در فتح مکه بوده اند»
(پایگاه اطلاع رسانی مقاومت اسلامی نجباء؛alnujaba.ir/aboutUs)
نجباء جمع نجیب به معنای اصیل ، شرافتمند، پاک نژاد است.
گروه عصائب اهل الحق:
عصائب جمع عصب به معنای ریشه و اصل است.
این گروه شاخه ای از سپاه المهدی بود که در 2006 تاسیس شد و به شکل کاملا مستقل از سپاه المهدی به ویژه پس از انحلال سپاه المهدی پس از عملیات صوله الفرسان در نوامبر 2008 عمل کرد.
فرماندهی عصائب اهل الحق را قیس الخزعلی، عبدالهادی الدراجی و اکرم الکعبی تشکیل می دهند.قیس الخزعلی از شاگردان محمد صدر پدر مقتدی صدر است و قبل از اینکه در سال 2010 آزاد شود در زندانهای آمریکایی ها بوده است.
عصائب اهل الحق از معروفترین شبه نظامیان و دومین شبه نظامیان محسوب می شوند و از تجربه بالایی برخوردارند و تنظیم نظامی محکمی دارند که مسئول نظامی شیخ لیث آنرا رهبری می کند.در آمرلی و بلد نقش قوی داشته اند و نیز در الضابطیه و جرف الصخر نیز حضور موثری ایفا کرده اند.
شاخه سوریه عصائب اهل الحق گردانهای حیدر کرار نامیده می شود و فرماندهی آن را اکرم الکعبی برعهده دارد و در حلب مستقر است.
ساختار عصائب اهل الحق عبارتند از؛
تیپ امام علی(ع) حوزه جنوب عراق استان های شیعی بابل، بصره، ذیقار، کربلا، میسان، المثنی، نجف، القادسیه و واسط.
تیپ امام کاظم(ع) مسئول حوزه غرب بغداد شامل مناطق کاظمین، الرشید، الکرخ و منطقه المنصور.
تیپ امام هادی(ع) مسئول حوزه شرق بغداد شامل شهرک صدر، بغداد الجدیده، الکراده، الرصافه و الاعظمیه.
تیپ امام عسکری(ع) مسئول حوزه مرکز عراق شامل مناطق شیعی جنوب دیالی و شهر سامرا در استان صلاح الدین و برخی مناطق شیعی نشین در نینوا و کرکوک.
تیپ حیدر کرار مسئول حوزه سوریه غالبا در جنوب دمشق و غرب حلب.
دو گروه با نام کتائب در عراق فعالیت دارند؛ کتائب حزب الله و کتائب سید الشهداء
کتائب جمع کتیبه به معنای گردان است.
کتائب حزب الله:
کتائب یا گردان های حزب الله پس از سقوط بغداد به دست اشغالگران آمریکایی، شکل گرفت. در آن هنگام گردانهای ابوالفضل، کربلا، سجاد و زید بن علی بودند که در سال 2006 همگی تحت حزب الله عراق متحد شدند و هدف آنها مبارزه با اشغالگران آمریکایی بود.
حزب الله عراق همانند حزب الله لبنان در قالب فعالیت های خیریه و امداد رسانی و اجتماعی فعالیت می کردند. گردانهای حزب الله شورای مشورتی به نام شوری الکتائب دارد که فرماندهان نظامی مسئول طرح های نظامی هستند و در زمینه های سیاسی و رسانه ای نیز اشخاص دیگر فعالیت می کنند.
دبیر کل حزب الله ناشناس است اما به ابوکاظم معروف است.ناظر کل الکتائب آیت الله محمد السند و مسئول مالی واداری آن شیخ کمال الفرطوسی است و محمد الکعبی، عامر خواجه و مقتدی الانصاری وی را کمک می کنند.
گردان های حزب الله در مناطقی مانند بلد، سامرا و الدجیل فعالیت کرده اند.همچنین در جرف الصخر در شمال بابل و کمربندی بغداد عملیات نظامی انجام داده اند.برای هر منطقه ای مسئولی وجود دارد و جبار عبدالحسین مسئول امنیت استانها و مسئول استانهای بصره ،ناصریه، العماره و الکوت است.
مسئول گردانهای حزب الله در الرصافه بغداد با شیخ موید البهادلی است که سعد سواره، امجد الباحی، صدر الاعرجی و لیث النوری وی را کمک می کنند.
مسئول گردانهای حزب الله در الکرخ بغداد احمد السعدی است و حاجی حمید الساعدی، محمد عبدالساده، شیخ فاضل الفریش و شیخ وسام البغدادی وی را کمک می کنند.
گردانهای حزب الله در جنگ علیه داعش نقش موثری داشته اند و این نیروها از آمادگی بالا و تلاش استخباراتی قوی برخوردارند.گردانهای حزب الله در مناطق آمرلی، طوزخورماتو و مناطق غرب بغداد و تلعفر و دیگر مناطق حضور داشته اند.
کتائب حزب الله در دیالی، صلاح الدین و بابل با داعش جنگیده اند. در جرف الصخر در شمال بابل و جنوب غرب بغداد و نیز آزاد سازی آمرلی از توابع استان صلاح الدین که ساکنان آن را ترکمن های شیعی تشکیل می دهند نقش به سزایی ایفا کرده اند.(www.tasnimnews.com/fa/news/1394/04/22/797044)
کتائب سید الشهداء:
شکل گیری و آغاز فعالیت کتائب سید الشهداء به چند ماه پیش از سقوط رژیم بعث در این کشور باز می گردد که با نام «کتائب حزب الله» عراق وارد میدان مبارزه با اشغالگران آمریکایی شد.
کتائب حزب الله در آن مقطع زمانی متشکل از چندین کتیبه مقاومت شیعی همچون کتائب ابو الفضل العباس، کتائب کربلاء، کتائب زید ابن علی، کتائب علی الاکبر، کتائب السجاد و غیره بودند که بدون هماهنگی و به صورت مستقل و جدای از یکدیگر مبارزات جهادی خود را دنبال می کردند.
این وضعیت تا سال ۲۰۰۷ میلادی ادامه داشت تا اینکه در این تاریخ کتائب حزب الله با انتشار بیانیه ای از ادغام گردان های در حال فعالیت تحت لوای این کتائب را اعلام کرد تا از آن پس مبارزه با نظامیان آمریکایی و هم پیمانانش در عراق را با تاکتیک ها و تکنیک های مختلف نظامی مانند بمبگذاری خودروهای نظامیان آمریکایی و حملات خمپاره ای به مقرها و پایگاه های اشغالگران ادامه دهد.
در آن زمان کانون تمرکز و پایگاه مردمی کتائب شهرک «صدر» در بغداد و مناطق علی غربی، علی شرقی در استان میسان و العمارة و نجف اشرف بود.
عملیات متعدد نظامی این گروه علیه نظامیان آمریکایی و مخالفت صریح آن با امضای توافقنامه امنیتی – راهبردی بین عراق و آمریکا و صدور بیانیه ای به تاریخ بیست و چهارم نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی که در آن نسبت به پیامدهای تصویب این توافقنامه به پارلمان عراق هشدار داده بود، اعلام تبعیت صریح و آشکار این گردان ها از مقام معظم رهبری به عنوان تبعیت از ولایت ولی فقیه و هماهنگی بسیار نزدیک با جمهوری اسلامی ایران که در بیانیه های متعدد منتشر شده از سوی این گروه از جمله بیانیه مورخ بیست و سوم ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی، واشنگتن را واداشت تا ۱۰ روز بعد در تاریخ دوم ژوئیه سال ۲۰۰۹ کتائب حزب الله عراق را در لیست گروه های تروریستی این کشور درج کند که با استقبال این کتائب مواجه شد.
کتائب حزب الله عراق مبارزه با اشغالگران آمریکایی را تا خروج نظامیان این کشور ادامه دادند. با خروج آخرین نظامی آمریکایی از عراق این گردان ها با انتشار بیانیه ای به تاریخ یکم ژانویه سال ۲۰۱۲ میلادی خروج نظامیان آمریکایی از عراق و پایان اشغال نظامی این کشور توسط آمریکایی ها را پیروزی بزرگی برای ملت و مقاومت عراق قلمداد کردند.
جدایی از کتائب حزب الله و تشکیل کتائب سید الشهدا
با آغاز بحران سوریه و ورود آن به مرحله حمل سلاح و عملیات نظامی که با هجوم صدها گروه تروریستی با نام های مختلف از جمله گروه های تکفیری همچون «جبهه النصره» و «داعش» و در ادامه حمله به اماکن مقدس از جمله مرقد مطهر حضرت «زینب» (س) همراه گردید، کتائب حزب الله عراق اگرچه در کنار دیگر گروه ها و گردان های مقاومت به جمع مدافعان حرم در منطقه «زینبیه» دمشق ملحق شد، اما خیلی زود دامنه مبارزات خود را گسترش داده، مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه را در کنار ارتش این کشور آغاز کرد.
در سال ۲۰۱۳ میلادی برخی منابع خبری عراق طی پوشش مراسم گرامی داشت دومین سالگرد خروج نظامی آمریکا از عراق توسط کتائب حزب الله، از جدایی برخی چهره های بارز این گردان ها و تشکیل گروهی جدید به نام «کتائب سید الشهداء» خبر دادند.
رسانه های عراقی مدعی شدند، دلیل این جدایی ظهور برخی چهره های جدید در کادر رهبری و فرماندهی کتائب حزب الله بود که موجب به حاشیه رانده شدن چهره های قدیمی این گروه و سرانجام جدایی آنها از کتائب شد.
با جدایی سه چهره بارز کتائب حزب الله به نام های «ابو مصطفی الشیبانی»، «أبو مصطفی الخزعلی» و «هاشم ابو الاء الحمدانی» گروه مقاومت جدیدی به نام «کتائب سید الشهداء» را بنیان نهادند. در حالی که ناگفته نماند، پس از تشکیل کتائب سید الشهداء «ابو مهدی المهندس» بر فعالیت های آن اشراف و نظارت دارد.
«حسن خاقانی»، مسئول تبلیغات جنگی و روابط بین الملل کتائب سید الشهداء در معرفی این نیرو آن را یادگار مدرسه «امام خمینی» (ره)، رهرو مقام معظم رهبری (مد ظله) و دانش آموخته مکتب سردار «سلیمانی» معرفی می کند.
مهمترین عرصه فعالیت کتائب سید الشهداء به گفته مسئول تبلیغات جنگی و روابط بین الملل کتائب، عرصه جهاد و مبارزه است، اما این به معنای غافل ماندن از تحولات جاری در عرصه سیاسی عراق نیست که از اهمیت و حساسیت بسیاری برخوردار است.
بنابر اظهارات حسن خاقانی، کتائب سید الشهداء در عرصه سیاسی نیز تلاش کرده، حضور و فعالیت داشته باشد، اگرچه به دلیل تمرکز بر میدان جهاد و مبارزه حضوری پر رنگ و جدی نبوده است.
علاوه بر فعالیت در عرصه های سیاسی و میدانی، کتائب سید الشهداء با توجه به اصل مهم ایجاد آگاهی و بیداری در جوامع بشری و روشنگری فکری و اعتقادی در طیف های مختلف جامعه عراق فعالیت های فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی را با تاسیس موسساتی مانند موسسه فرهنگی «وثق» آغاز کرد.
همچنین کتائب سید الشهداء دارای شبکه های رسانه ای جهت نشر و اشاعه فرهنگ سید الشهدا و شهادت است. چون مهمترین هدف این گردان ها حضور فعال در تمام عرصه ها از جمله عرصه فرهنگی و اعتقادی است.
فرماندهی کتائب سید الشهداء که هم در عراق و هم در سوریه فعالیت دارد، برعهده حاج «أبو مصطفی الشیبانی» است.
مشارکت در عملیات شکست حصر شهر «آمرلی»، در استان «صلاح الدین» که بیش از ۸۰ روز در محاصره داعش بود، از جمله عملیات های این گردان ها در مبارزه با تروریسم تکفیری داعش در عراق شمرده می شود.
این گردان ها همچنین حضور و مشارکت فعالی در عملیات بزرگ آزادسازی موصل، به ویژه عملیات پاکسازی مرزهای مشترک بین عراق و سوریه داشتند.(basijnews.ir/fa/news/8937952)

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها