خانه » همه » مذهبی » مهدور الدم بودن هند جگر خوار

دانلود کتاب های امتحان شده

مهدور الدم بودن هند جگر خوار

جواب اجمالی :
پیامبر هند قاتل حمزه ع را مهدورالدم اعلام و حکم قتل او را اعلام کرد . پس از فتح مکه هند همسر ابوسفیان و مادر معاویه صورت خود را پوشاند و خدمت پیامبر رسید و اعلام اسلام کرد و مسلمان شد و لذا پیامبر از حکم قتل او صرف نظر کرد .
ابوسفیان نیز مسلمان شد و اسلام سبب پاک شدن گناهان قبلی فرد می شود . کشتن مسلمان تا زمانی که مفسد فی الارض و مهدور الدم نشود جایز نیست .
توضیح بیشتر :
هِند دختر عُتْبَه مشهور به هند جگرخوار (درگذشت ۱۴ق)، همسر ابوسفیان و مادر معاویه. او در جنگ احد، مشرکان را برای نبرد با مسلمانان تشویق می‌کرد و در پایان جنگ، سینه و شکم حمزة بن عبدالمطلب را پاره کرد و جگر او را به دندان گرفت. همچنین از گوش و بینی مسلمانان کشته‌شده، گردنبند و دستبند ساخت. هند پس از فتح مکه مسلمان شد و در زمان خلیفه دوم درگذشت.
هند، در جنگ احد، غلامی به نام وحشی را مأمور کرد که یکی از سه نفر پیامبر اسلام، علی بن ابی‌طالب و یا حمزة بن عبدالمطلب را بکشد. وحشی، حمزه را به شهادت رساند.هند، سینه و شکم حضرت حمزه را پاره کرد و جگر او را به دندان گرفت و آن‌ را به همراه برخی دیگر از اعضای بدن حمزه، به مکه برد.
پیامبر هند را به جهت به دندان‌گرفتن جگر حمزه «آکلَةَ الْأَکبَاد» به معنای جگرخوار نامید. فرزندانش را نیز فرزند زن جگرخوار (ابْن آکلَة الْأَکبَاد) می‌خواندند.
هند در فتح مکه پس از آنکه همسرش ابوسفیان اسلام را پذیرفت، مسلمان شد. از این‌رو وی را در زمره صحابه به شمار آورده‌اند.
هر چند که برخی منابع، در این‌که او واقعا مسلمان شده باشد،‌ تردید کرده‌اند. او به نزد پیامبر رفت و در حالی که چهره خود را پوشانده بود، ایمان آورد، سپس چهره خود را نمایان کرد . پیامبر، پیشتر او را مهدور الدم دانسته بود.
تاریخ کامل ابن اثیر جلد 2 – ص 103 – 165 – الاصابه ابن حجر عسقلانى جلد 4 – ص 409
منابع جهت مطالعه بیشتر :
https://www.porseman.com/article/
مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، بیروت،‌ دار إحیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق.
ابن سعد کاتب واقدی، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، بیروت،‌ دار الکتب العلمیة، چاپ دوم، ۱۴۱۸ق.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها