خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » موج شدید کرونا در هند؛ کنار گذاشتن محدودیت‌ها مقصر اصلی است؟

دانلود کتاب های امتحان شده

موج شدید کرونا در هند؛ کنار گذاشتن محدودیت‌ها مقصر اصلی است؟

نادیا زکالوند: عالم‌گیری کرونا در هند با چنان سرعتی در حال گسترش است که دانشمندان را هم گیج و متحیر کرده است. در واقع روزانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر به این بیماری مهلک مبتلا می‌شوند.

فقط ماه گذشته، محققان از روی داده‌های پادتن دریافتند بسیاری از افراد کلان‌شهرهایی مانند دهلی و چنای، قبلا به کرونا مبتلا و درمان شده‌اند و این بررسی‌ها نشان می‌دهد که موج قبلی کرونا در هند، یکی از بدترین شرایط عالم‌گیری‌ بوده است و اکنون اوضاع به‌مراتب بدتر از هر زمان دیگر شده است.

اکنون محققان هندی در تلاش‌اند دریابند چه اتفاقی باعث شده موج غیرمنتظره دوم کرونا این کشور را به خود گرفتار کند. آنها برخی از عوامل تشدیدکننده این وضعیت را جهش‌های جدید عفونی‌کننده کوید۱۹، افزایش تعاملات نامحدود اجتماعی و پوشش پایین واکسیناسیون می‌دانند.

بررسی دلایل افزایش ابتلا به کرونا در هند می‌تواند برای دولت‌هایی در دنیا مفید باشد که سعی در دفع یا پیشگیری از موج‌های جدید کرونا در کشورهای خود دارند.

در حال حاضر موارد ابتلا به کرونا در کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان در مقایسه با اندازه جمعیت کشورهایشان بالاست. همچنین در کشورهایی مانند برزیل و ایالات متحده حدود ۷۰هزار نفر در روز به کرونا مبتلا می‌شوند. اما اکنون هند شاهد بالاترین نرخ ابتلا در روز است و چنانچه اقدام صحیحی صورت نگیرد، احتمال می‌رود این وضعیت وخیم‌تر هم شود.

روزهای پرتلاطم

سپتامبر گذشته از تعداد موارد ابتلا به کوید۱۹ که ۱۰۰هزار نفر در روز بود کاسته شده بود. اما تعداد مبتلایان در مارس دوباره اوج گرفت و در حال حاضر افراد بسیاری در روز به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بنا به گفته محققان هند، موج دوم کرونا که در حال حاضر این کشور را دربرگرفته‌ است، درست مانند تلاطم دریاست. وضعیت بیمارستان‌ها درست مانند یک کابوس است، جایی‌که تمام تخت‌ها پر شده‌اند و کادر درمان برای مراقبت از تمام بیماران امکانات کافی در دسترس ندارند.

این محققان می‌گویند، «ما انتظار شدت بالای موارد ابتلا در این موج جدید کرونا را داشتیم اما این وضعیتی که الآن در آن گرفتار شده‌ایم، خارج از تصورمان بوده است.»

در برخی از بررسی‌ها که از مردم هند آزمایش پادتن‌های مربوط به ویروس سارس-کوید۲ (کوید۱۹) انجام شده بود نشان می‌دهد در ماه‌های دسامبر و ژانویه گذشته، بیش از ۵۰درصد از جمعیت برخی از شهرهای بزرگ هند  به کرونای جدید مبتلا شده بودند و اکنون در برابر این بیماری تا حدی مصونیت پیدا کرده‌اند.

در واقع بررسی‌های محققان همه‌گیری هند نشان می‌دهد حدود ۲۷۱ میلیون نفر از مردم هند به کرونا مبتلا شده‌اند که این شامل یک‌پنجم جمعیت این کشور می‌شود.

 محققان با بررسی این شرایط به این نتیجه خوش‌بینانه رسیده بودند که احتمال دارد موج بعدی ابتلا به کرونا از شدت کمتری برخوردار باشد که اکنون با وضعیت وخیم فعلی آنها مجبور شدند نگاهی دوباره به شرایط موجود و دلایل آن بیندازند.

یکی از دلایلی که می‌توان برای این نتیجه‌گیری اشتباه محققان هند در نظر گرفت این است که موج اول کرونا بیشتر در بخش فقیرنشین هند بوده است و مطالعات پادتن محققان نمی‌توانسته نماینده کل جمعیت هند باشد. همچنین این بررسی‌ها گسترش نابرابر ویروس کوید۱۹ در مناطق مختلف هند را منعکس نکرده‌ است.

بنا به گفته محققان، این ویروس ممکن است به جمعیتی راه یافته است که پیش از این می‌توانستند از خودشان محافظت کنند. از این افراد می‌توان به ثروتمندانی اشاره کرد که در موج اول کرونا در قرنطینه ماندند اما اکنون گرفتار موج دوم کرونا شدند.

جهش‌های جدید کرونا

برخی از محققان با مشاهده سرعت و مقیاس ابتلا به کرونا در این موج جدید کرونا می‌گویند، این کشور با انواع جدید ویروس کرونا مواجه شده‌اند.

این محققان می‌گویند، در موج اول کرونا شانس ابتلا به بیماری کرونا در تمامی اعضای یک خانواده کم بوده است اما اکنون اگر فردی از اعضای یک خانواده به برخی از ویروس‌های جهش‌یافته کوید۱۹ مبتلا شود، بدون تردید تمام اعضای خانواده به آن مبتلا می‌شوند.

بررسی‌ها نشان داده است، کرونای انگلیسی (B.۱.۱.۷) که ابتدا در انگلیس مشاهده شد، اکنون به یکی از نمونه‌های اصلی از ویروس کرونا در ایالت پنجاب هند تبدیل شده است.

همچنین یک نوع جدید و جهش‌یافته از این ویروس به نام B.۱.۶۱۷ از اواخر سال گذشته در هند دیده شده

 که به علت اینکه حاوی دو نوع جهش در خود است توجه محققان را به خود جلب کرده است. محققان می‌گویند این جهش‌ها شدت انتقال ویروس کوید۱۹ از فردی به فرد دیگر و همچنین فرار آن از سیستم ایمنی بدن را افزایش داده است. این ویروس جهش‌یافته کرونا در ۲۰ کشور دیگر هم دیده شده است.

محققان هند در تلاش‌اند این ویروس را در آزمایشگاه کشت دهند تا چگونگی تکثیر آن را شناسایی کنند و ببینند آیا خون افرادی که در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند می‌تواند جلوی عفونت‌زایی این ویروس را بگیرد.

وضعیت فعلی هند شبیه وضعیت اواخر سال گذشته برزیل است. وقتی که در شهر بزرگ مانائوس در این کشور نوع جهش یافته ویروس کوید۱۹ به نام P.۱ توانست حتی سیستم ایمنی بدن افرادی که قبلا به کوید۱۹ مبتلا و درمان شده بودند را شکست دهد.

عدم توجه به محدودیت‌ها

بررسی‌های برخی از محققان همه‌گیری نشان می‌دهد بزرگترین عامل ایجاد موج جدید ابتلا به کرونا، کنار گذاشتن محدودیت‌ها و رفت‌وآمد و سفرهای مردم است.

وقتی سپتامبر گذشته از موارد ابتلا کاسته شد، عموم مردم معتقد بودند که آنها توانسته‌اند ویروس کوید۱۹ را شکست دهند. به همین دلیل بیشتر مردم در دورهمی‌های فضاهای بسته و باز در زمینه‌های مختلف سیاسی، مذهبی و همینطور جشن‌ها و عروسی‌ها شرکت کردند.

محققان هند می‌گویند باید هر چه سریع‌تر واکسن در اختیار مردم قرار دهند تا جلوی بدتر شدن وضعیت کرونا در این کشور گرفته شود.

اکنون بیش از ۱۲۰ میلیون دوز واکسن در اختیار مردم گذاشته شده است که بیشتر آنها واکسن مشترک آکسفورد-آسترازنکا (Oxford–AstraZeneca) به نام کویشیلد (Covishield) است. اما این مقدار واکسن پاسخگوی کمتر از ۱۰درصد از جمعیت هند است و این کشور برای مهار موارد بالای ابتلا به کرونا باید برای تهیه واکسن سرعت خود را افزایش دهد.

منبع: نیچر

۲۳۵۲۳۷

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها