خانه » همه » مذهبی » ناامیدی و حس افسردگی و احساس پوچی

دانلود کتاب های امتحان شده

ناامیدی و حس افسردگی و احساس پوچی

پرسشگر گرامی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه عزیز و تشکر از حسن اعتماد شما به مشاورین خود در این سایت
این حالت اگر به صورت موقتى باشد، جاى نگرانى نیست. معمولاً بیشتر افراد گاهى بى نشاط و احساس خستگى و غم و اندوه مى کنند. اما اگر این حالت ها استمرار دارد، مى تواند نشانه اى براى بعضى از مشکلات باشد. البته این مشکلات هم جاى نگرانى ندارد و مى توان با برخورد منطقى و علمى و استفاده از مشاوران مجرب بر آنها فایق آمد.
به نظر مى رسد یکى از علل خستگى شما مى تواند، یکنواختى زندگى، کار مستمر بدون تفریح و بدون تنوع، در نوع فعالیت هاى روزمره باشد ؛ لذا باید هر از چند گاهى یک تغییر و تحول در زندگى خود ایجاد کنید.
براى مثال در صورت امکان، به مسافرت هاى کوتاه مدت بروید ؛ با افراد خوش مشرب طرح دوستى بریزید و روزانه یا به صورت هفتگى گپى دوستانه داشته باشد ؛ ورزش کنید و بالاخره تغییرى در زندگى خود ایجاد کنید تا از حالت یکنواختى بیرون آید و از عوارض آن (خستگى فکرى و کاهش کارآمدى توانایى هاى ذهنى) نجات پیدا کنید.
نکته دیگر داشتن یک برنامه منظم براى اوقات شبانه روزى است؛ بکوشید برنامه اى را تنظیم نموده و با برنامه زندگى کنید. در حد توان کار فکرى و مطالعاتى داشته باشید. هر وقت احساس خستگى کردید، مطالعه را رها کنید و به کار دیگرى بپردازید. ساعات مطالعه شما پى در پى نباشد و در بین آن لحظاتى را استراحت کنید. مطالعات خود را هدفمند کنید؛ یعنى، اول براى خود سؤال ایجاد کنید و بعد براى پاسخ به آن پرسش، به مطالعه بپردازید یا اینکه موضوعى را انتخاب نموده و براى شناخت آن مطالعه کنید.
پیشنهاد می کنیم کتابهای اخلاقی را بیشتر مطالعه کنید. رمان هایی که از زندگی بزرگان نگاشته شده برای شما بسیار مفید و سومند است. کتاب وسعت دید و شناخت شما نسبت به خود و محیط پیرامون شما را ارتقاء خواهد داد.
توجه به این نکته بایسته است که حالات روحى انسان، همواره یکسان نیست. گاهى اوقات انسان با نشاط و شاداب است و گاهى نیز غم و اندوه را تجربه مى کند ؛ از این حالات نگران نباشید. البته اگر حالت غم و اندوه و خستگى مفرط و بى حوصلگى شما، استمرار پیدا کرد ؛ حتماً به روان شناس یا روان پزشک مراجعه کنید.
توجه به نکات زیر می تواند به شما کمک کند :
1. ساعات شبانه روزى را تقسیم کنید و در این برنامه همه نیازهاى خود را مورد توجه قرار دهید. (خواب، غذا، کار و مطالعه، تفریح، عبادت و…).
2. چرخه خواب خودتان را تنظیم کنید و حداقل هفت ساعت براى خواب قرار دهید و از این میزان 85 درصد آن منحصراً در شب باشد.
3. حتماً با دیگران معاشرت داشته باشد (البته دوستان خوب و مناسب).
4. نمازها را سر وقت و تا حد امکان با جماعت بخوانید.
5. تلاوت قرآن را جزء برنامه هاى خود قرار دهید و هر روز چند آیه – با توجه به معنا و به ترتیب – تلاوت کنید.
6. به اصل تدریجى بودن در زمینه رشد علمى و روحى توجه داشته باشید ؛ یعنى، بدانید که انسان کم کم و به تدریج مى تواند کمال پیدا کند و نمى تواند خیلى زود به همه کمالات دست یابد.
7. امیدوار به رحمت و مغفرت خداوند باشید و بر او توکّل کنید. بدانید که او هیچ گاه ما را تنها نگذاشته و همواره ما را مورد لطف و رحمت خود قرار مى دهد.
8. سعی کنید در خلق و ایجاد چیزی نقشی داشته باشید. کاشتن یک گل یا درخت، درست کردن کاردستی یا حتی تعمیر وسایل خراب و معیوب حس خوبی در انسان ایجاد می کند.
9. یکی از راههای برون رفت از این حالت تفکر هست. سه موضوع تفکر را بشما پیشنهاد میکنم که برای آن جوابی بیابید:
– از کجا آمده ایم و مبدأ ما کدامست؟
– در کجا زندگی میکنیم و چرا خداوند متعال ما را خلق کرده؟
– به کجا می رویم و زندگی ما در آن دنیا چگونه خواهد بود؟
خلقت و موجودیت ما هدیه ای هست از طرف خداوند متعال که خواسته ما را به کمال برساند پس خود را در مسیر کمال قرار دهیم. از سطح عادی کمی رشد کنید مطمئن باشید حس شما نسبت به خود و محیط اطراف خود تغییر پیدا خواهد کرد. لذت عبادت را خواهید چشید خود را دوست خواهید داشت و برای این خود و کمال این خود تلاش خواهید کرد.
یادتان باشد یکی از قویترین سلاحهای شیطان برای انسان، سلاح یأس و نا امیدی هست پس مراقب باشید در این دام مهلک شیطان گرفتار نشوید. هرچقدر ارتباط خود را با خود و خدای خود و دیگران بهتر کنید حس بهتری در درون خود تجربه خواهید کرد.
توکل به خدا ان شالله در این ماه مبارک بتوانید قدمهای موثر و مفیدی بردارید.
التماس دعا با آرزوی توفیق شما

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها