خانه » همه » هنری » نقد فیلم‌های اکران آنلاین؛ بعد از تو، آن شب، زیر نور کم

نقد فیلم‌های اکران آنلاین؛ بعد از تو، آن شب، زیر نور کم

برترین‌ها: سینماها اولین قربانی ستاد کرونا هستند و راحت‌تر از هر جایی دیگری تعطیل می‌شوند، از طرفی اکران آنلاین هم تحت تاثیر «قاچاق» رونق چندانی ندارد، با این حال چند فیلم ایرانی قابل تماشا در حال اکران آنلاین است که در اینجا نگاهی به آن‌ها انداخته‌ایم، شاید که دوست داشته باشید، تماشا کنید.
 
بعد از تو
 
کارگردان: فرهاد نجفی
 
بازیگران: مینا وحید، تیرداد کیایی، محمد مهدی حسینی، نیلوفر پارسا، بابک قادری، رضا بادامچی، نادیا نجفی
 
خلاصه داستان: دختری که به دنبال خوشبختی در هرج و مرج این جهان پرسه می‌زند، وارد یک تاکسی می‌شود، غافل از اینکه چگونه زندگی او برای همیشه تغییر خواهد کرد.
 
2580640 936 - نقد فیلم‌های اکران آنلاین؛ بعد از تو، آن شب، زیر نور کم
 
کیوان حسینیان در فیلیمو شات نوشت: فرهاد نجفی یکی از فیلمسازان عجیب و غریب ایرانی است که در کارنامه‌اش آثاری را، چون حرکت اول، فیلم اکران‌نشده چهارسو و سریال آسپیرین دیده می‌شود. خودش ادعا دارد که قبلا در آمریکا در زمینه‌هایی فنی و اجرایی سینما تحصیل و کار کرده. در ایده هم نجفی شدیدا شیفته اکشن‌های هالیوودی است و معمولا از پوسته فیلم‌هایش هم چنین برمی‌آید، اما در اجرا معمولا به دلیل فاصله قابل توجه با آنچه مدنظرش بوده، حاصل کار چیز دیگری از آب درمی‌آید و در نتیجه آثارش سرشار از ایده‌های عجیب و غریب است.
 
2580641 934 - نقد فیلم‌های اکران آنلاین؛ بعد از تو، آن شب، زیر نور کم
 
دامون قنبرزاده (منتقد) نوشت: در «بعد از تو» (فرهاد نجفی) مینا وحید حضور مرموز و تأثیرگذاری دارد. در این‌جا شخصیت او از معدود فم‌فتال‌های سینمای ایران است. البته مهدی حسینی هم که بسیار شبیه تام هاردی‌ست، بده‌بستان خوبی با مینا وحید دارد. یکی از قلاب‌های فیلم همین دو نفر هستند. قلاب بعدی، فیلم‌برداری خوب آن است که کیفیت نوآرگونه به فضا بخشیده. تهران این فیلم، شب مرموزی دارد. فیلم تا جا‌هایی خوب پیش می‌رود. دیالوگ‌ها به جز چند تا از گل‌درشت‌هایش، جذاب هستند. حتی برخی‌شان، شک و شبهه‌هایی را مبنی بر رد شدن از خط قرمز‌ها به وجود آورده بود که به نظر می‌رسد بیش‌تر جنبه‌ی تبلیغی داشته باشد تا چیز دیگری! حضور زن مرموز در اتوموبیل و پیشنهادش به راننده، در ابتدا آدم را یاد «شریک جرم» (مایکل مان) می‌اندازد. بعید نیست کارگردان گوشه‌ی چشمی به این فیلم داشته باشد. خلاصه که داستان روند مرموزانه و خوش‌ریتمی طی می‌کند، اما جلوتر که می‌رویم به تکرار می‌رسد و خالی می‌ماند. در واقع سازندگان فیلم ایده‌ی جالبی دارند که می‌توانستند از آن استفاده‌ی بهتری کنند.

زیر نور کم
 
کارگردان: محمد پرویزی
 
بازیگران: لیلا زارع، صابر ابر، حمیدرضا آذرنگ، بهناز جعفری، بیتا بادران، تیرداد کیایی، رابعه مدنی، روح الله کمانی، نیلوفر شهیدی، میلاد یزدانی
 
خلاصه داستان: زندگی من اسیر اسم هاست، اسم‌هایی که اومدن و رفتن. اینروزا به اسم‌هایی فکر می‌کنم که سایه نداشته باشه. یا حداقل اینقدر کوتاه باشه که نشه زیر نور کم دیدش…
 
2580643 309 - نقد فیلم‌های اکران آنلاین؛ بعد از تو، آن شب، زیر نور کم
 
کیوان حسینیان در فیلیمو شات نوشت: زیر نور کم یک درام روانشناختی است که از محدودیت زمانی و مکانی برای کنار هم گذاشتن شخصیت‌ها و بیرون کشیدن ترس‌ها و اختلافاتی در میان آن‌ها استفاده می‌کند که ریشه دارد در گذشته و راز‌های افشا نشده. الگویی که طی سال‌های اخیر به شکل‌های متفاوتی در جریان غالب سینمای اجتماعی ایران به کار گرفته و در تجربیات مختلف گاه به قرارداد‌های ژانری هم نزدیک شده است.
 
2580644 838 - نقد فیلم‌های اکران آنلاین؛ بعد از تو، آن شب، زیر نور کم
 
دامون قنبرزاده (منتقد) نوشت: «زیر نور کم» (محمد پرویزی) تلاش می‌کند به سازوکار ذهن زنی بیمار نزدیک شود. او از میان خاطراتش مدام همسر سابقش را به یاد می‌آورد و به این شکل تصویر گذشته و حال در هم مخلوط می‌شود. فیلم تلاش می‌کند با ساختاری تودرتو، هم معما خلق کند و هم ذهنیت بحران‌زده‌ی زن را نشان بدهد. اما متأسفانه این‌جا هم ایده‌ی خوبی هدر می‌رود. ساختار تودرتو، رفت‌وبرگشت‌های داستانی و روایت یک صحنه از دو دیدگاه مختلف، هر چند در جا‌هایی توجه‌برانگیز هستند، اما بیش از آن که گره کار را باز کنند، شبیه گره کور هستند، پس مقصود سازندگان فیلم الکن باقی می‌ماند. در همین ساختار ناقص است که شخصیت‌ها هم بدون گوشت و خون باقی می‌مانند و جذب‌شان نمی‌شویم.

آن شب
 
کارگردان: کورش آهاری
 
بازیگران: شهاب حسینی، نیوشا جعفریان، امیرعلی حسینی، آرمین مهر، گلبرگ خاوری، علی کوششی، لی لی ویکی، جرج مگوایر، الستر لیتم، مایکل گرم، جیا مورا، لیلا اوگانیان
 
خلاصه داستان: «آن شب» داستان زوج جوانی است که به همراه دختر یک ساله‌شان، خود را محبوس در هتلی قدیمی می‌یابند و علیرغم تلاش‌شان برای اقامتی دلپذیر در این هتل عجیب و وهم‌آور، نیرویی خارجی، آن دو را وادار به ابراز راز‌های درونی‌شان که از یکدیگر پنهان نگه داشته‌اند، می‌کند.
 
2580646 702 - نقد فیلم‌های اکران آنلاین؛ بعد از تو، آن شب، زیر نور کم
 
یاسمن خلیلی فرد در سلام سینما نوشت: «آن شب» نخستین فیلم بلند کوروش آهاری، فیلمی در ژانر وحشت است.این­ که فیلمسازی در اولین ساخته‌­ی خود به سراغ یکی از ریسک ­پذیرترین ژانر‌های سینمایی برود انتخاب جسورانه ­ای است که خوشبختانه کوروش آهاری از این تجربه­ گرایی نسبتاً سربلند بیرون آمده است. «آن شب» شاید از آن جهت بسیار به چشم بیاید که در سینمای ایران کم­تر فیلمسازی ژانر وحشت را تجربه کرده است. فیلم، حسن بزرگی دارد و آن فیلمنامه‌­اش است. «آن شب» شروع کنجکاوکننده­ای دارد. چند زوج مشغول بازی مافیا هستند و در این میان کارگردان هوشمندانه برخی کدگذاری­ هایش را انجام می­ دهد. پس از جدایی زوج اصلی فیلم فضای رعب ­آور فیلم به­ تدریج شکل می ­گیرد و نقاط درام هر یک در جای درست خود قرار می ­گیرند و نشانه ­های کاشته شده به تدریج به کار گرفته می­شوند و پرده از راز‌های فیلمنامه برمی ­دارند. در کنار متن، یکی از اصلی­‌ترین دلایل تأثیرگذاری فیلم اجرای آن است. فیلمساز در خلق موقعیت­‌های ترسناک فیلم ماهرانه عمل می­ کند.
 
2580645 510 - نقد فیلم‌های اکران آنلاین؛ بعد از تو، آن شب، زیر نور کم
 
دامون قنبرزاده (منتقد) نوشت: «آن شب» تلاش بدی‌ست در زمینه‌ی ساخت فیلم ترسناک. وقتی با قواعد ژانری سخت مانند ترسناک فیلم می‌سازیم اولین اصل این است که بدانیم تنها با صداگذاری‌های غافلگیرکننده و حضور ناگهانی جن و روح، ژانر ترسناک خلق نمی‌شود. ابتدا باید داستانی در کار باشد و بعد عناصر ترس به آن اضافه شود و نه برعکس… هنوز هم شب بیست‌ونهم (حمید رخشانی) پیش‌روترین فیلم ترسناک سینمای ایران است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد